3.

1K 76 19
                                    

~Aleksi~

Istun keittiön pöydän ääressä ja syön iltapalaa äitini kanssa. "Oliko Joonaksella kivaa?" äitini kysyy hymyillen. "Joo. Olliki oli siellä", kerron. Äitini nyökkää. "Kiva, että löydät uusiakin kavereita", hän sanoo. "Mm... Onha se joo", mumisen. Äitini kurtistaa pienesti kulmakarvojaan ja katsoo minua. "Onko sun ja kaksosten välillä kaikki hyvin?" hän kysyy. Katson häntä hiljaa ja mietin, mitä vastaisin. Päällisin puolin kyllä kaikki on hyvin, mutta joku tässä vain on alkanut tuntua eriltä. Huokaisen.

"En mä oikein tiiä. Ei meillä siis mitään riitaa tai mitään oo. Jotenki tuntuu vaan erilaiselta, kuin enne", paljastan. Äitini katsoo minua myötätuntoinen ilme kasvoillaan. "Te ootte kasvamassa erilleen", hän toteaa hellyyttä äänessään. Äitini on kyllä maailman lempein ihminen.

Lasken katseeni pöydän pintaan. "Mut miks?" kysyn hiljaa. "Joskus ihmiset vaan kasvaa erilleen. Sille ei oikein voi mitään. Mutta jos ystävyyssuhde ei tunnu enää oikeelta nii ei siitä kannata pitää kynsin ja hampain kiinni. Niin vaikeelta se kuulostaakin, joskus pitää osata päästää irti", äitini sanoo. Nostan katseeni hänen silmiin ja huokaisen pienesti samalla, kun nyökkään. Jos me kasvamme erillemme, niin olkoot sitten niin, mutta voin minä silti vielä yrittää nauttia heidän seurasta, kuin ennenkin. Äitini hymyilee tsemppaavasti.

"No mut. Onkos ketään poikia?" äitini kysyy vihjailevasti. Naurahdan pienesti. Pudistan päätäni. "Yks jätkä kyllä yritti selvästi jotain", kerron pojasta, jota vastaan olin kävellyt, lähdettyäni Joonakselta. Äitini silmiin syttyy innostus. Samassa puhelimeeni tulee ilmoitus. Otan puhelin käteeni. Instagramista. Avaan puhelimen lukituksen ja menen sovellukseen, josta juuri tuli ilmoitus. Seuraamis pyyntö. Joel Hokka. Menen profiiliin ja tajuan, että tämä on se sama poika, johon törmäsin. Miten helvetissä hän on saanut instagramini?! Olli. Hänhän oli menossa ilmeisesti Ollille. Saatanan Olli.

"Onko se siltä pojalta?" äitini kiusaa. Huokaisen ja nyökkään. "Joo. Se on löytäny mun ig:en", sanon. "Nyt kerrot kaiken siitä", äitini sanoo ja tapittaa minua silmät suurina. "Ei oo mitään kerrottavaa. Me vaan nähtiin, kun käveltiin vastaan. Enkä mä tykkää siitä. Se oli semmonen vallottaja vaan", sanon välinpitämättömästi. "Voisin sanoo, että vihaan sitä, mutta oon törmänny siihen vaan kerran nii en viihti niin raskaasti asiaa ilmasta", jatkan. Äitini hymyilee tietäväisesti.

"Viha ja rakkaus kulkee käsikädessä", hän sanoo. Pudistan päätäni. "Ei tässä tapauksessa. Ja tää aihe oli tässä", sanon. Äitini nostaa kädet ilmaan antautumisen merkiksi.

"Entäs miten koulu menee?" hän vaihtaa aihetta. "Ihan hyvin. Sitä perus tylsää se on niinku aina", vastaan. Äitini nyökkää. Niin tylsää, että voisin nukahtaa joka päivä vähintään kerran jollekin tunnille. On ollut muuten todella lähellä, mutta vielä olen saanut pidettyä itseni kuitenkin hereillä. Arvosanat ovat perus hyviä. Ei nyt ehkä kymppejä niin paljoa ole. Paitsi musiikissa, mutta niin. Yleensä arvosanani vaihtelevat seiskasta ysiin.

Saan syötyä iltapalani, joten nousen pois pöydästä. "Öitä", sanon jo valmiiksi. En minä äitiäni enää tänään näkisi. Hän menee aikaisin nukkumaan, koska hänen työt alkavat aikaisin. Ja kyllä hänellä on sunnuntaina töitä, mutta tämä on oikeastaan poikkeus tapaus.

"Mä taian mennä huomenna muuten käymään iskällä", sanon. Äitini nyökkää. "Kerro terveisiä", hän sanoo. "Joo", sanon ja häivyn sitten omaan huoneeseeni. Otan pöydältäni kuulokkeet ja yhdistän ne puhelimeeni. Menen istumaan sängylle ja nojaan selkääni seinään. Nostan kuulokkeet korvilleni ja pistän musiikin soimaan. Suljen silmäni ja annan sen viedä mukanaan.

~~~
Sanoja 511
Tota me tehään nyt sillä tavalla kuulkaas, että Aleksi on vuoden vanhempi ku se oikeesti on. Eli se on Ollin ikänen ja kasilla. Ja tämä vain koska mä voin. Ja kuulkaas otetaan itseasiassa myös Joel yks vuos alaspäin eli se on Porkon ikänen mut silti lukion ekalla koska Porkohan on jäänyt Olnaksessa luokalle
Eli Aleksi 14v ja Joel 16v
Älkääkä tulko sanoo mulle mitään mun paskasta matikasta 😭

Viha ja rakkaus kulkee käsikädessä || Joleksi ||Where stories live. Discover now