9

2.6K 101 10
                                    

Sebulan berlalu.. sudah sebulan mereka menjadi suami isteri. Sebulan juga Ayda tidak tahu yang dia telah dimadukan. Dalam sebulan itu, sering kali Hafeez berulang alik ke rumah Yasmeen.

Ayda pula makin sibuk. Sesekali ada juga rasa sakit hati Yasmeen apabila ternampak kemesraan Hafeez dan Ayda.

"Meen, cuti abang dah nak habis tau. Lepas ni dah nak masuk kerja." kata Hafeez.

"Ouh ye ke? Yalah."

"Baby.. abang dengan Ayda dah nak pindah rumah dah." beritahu Hafeez. Rambut Yasmeen yang berjuntai, diselitkan ke telinga wanita itu.

"Haa? Rumah kat mana? Hmm, lepasni dah takde lah abang ulang-alik ke rumah ni..." wajah Yasmeen muram. Hafeez tersenyum.

"Dont worry baby.. ni abang nak beritahu kat baby, abang dah belikan rumah. Rumah kita..." beritahu Hafeez. Yasmeen mengerdipkan matanya.

"Haa? Kat mana?? Abang ni.. tak payahlah.. Meen okey lah duduk rumah ni.."

"No baby.. ini kan rumah sewa baby... lusa kita pindah okey?" pujuk Hafeez. Akhirnya Yasmeen akur.

"Dah abang nak pergi kerja ni. Karang student abang membebel pula abang tak masuk kelas." Yasmeen hanya menganggukkan kepalanya.

"Tengahari ni, Meen datang kolej abang ye? Meen nak lunch dengan abang.." ujar Yasmeen dengan manja. Hafeez tersenyum sambil mengusap rambut Yasmeen.

"Okey baby. Abang tunggu. Dah,abang pergi dulu..." Yasmeen hanya mengangguk lalu dia menyalam tangan suaminya itu.

********

"Hai cikgu Yasmeen! Lambatnya cikgu datang!" tegur anak muridnya. Yasmeen tersenyum mendengar kepetahan suara anak muridnya itu.

"Sorry harini cikgu terbangun lambat. Hehe." Yasmeen memandang ke arah Ayman. Ayman memandangnya lama.

"Ayman. Kenapa pandang cikgu macam tu?"

"Cikgu.. kenapa papa cium dahi cikgu tadi?" Yasmeen terkedu mendengar soalan itu. Hafeez la ni, sukahati je cium dahi dia masa nak hantar anak dia pergi sekolah!

"Erkk, takde lah.. Ayman salah nampak tu.. erk cikgu masuk dulu ya. Belajar rajin-rajin." Yasmeen terus berlalu apabila melihat kelibat Kak Milah.

___________

Yasmeen menunggu suaminya dengan penuh sabar di kantin. Dia tak sabar nak makan tengahari bersama Hafeez.

Pelajar yang lalu lalang di hadapannya ada yang berbisik-bisik. Tetapi dia tak hiraukannya. Setengah jam kemudian, dia mula lelah menunggu.

"Mana abang ni.. kata rehat pukul 1. Ni dah 1:30 dah..." mukanya cemberut. Sedang dia merungut, seorang pelajar perempuan duduk di meja hadapannya.

"Weyy sweetnya sir Hafeez dengan bini dia!" kata pelajar itu dengan teruja.

"Haah dohh, kalau aku pun nak juga lelaki macam sir.. sweet!!" mendengarkan itu, Yasmeen terus menghampiri meja pelajar tersebut.

"Tumpang tanya..." mereka berdua memandang Yasmeen.

"Ha, ye kak?"

"Tadi awak kata pasal sir Hafeez.. awak berdua nampak kat mana?"

"Ouh kami berdua nampak kat bilik sir Hafeez. Sir dengan wife dia tengah lunch sesama. Akak tahu tak, sweet sangat diorang. Makan suap-suap. Ishh sweetnya." mereka ketawa teruja.

Muka Yasmeen terus berubah masam. 'Patutlah tak turun makan dengan aku, makan dengan isteri pertama rupanya!'

"Ouh yelah. Thanks guys.." Yasmeen terus berlalu dengan hati yang sakit.

******

-Abang! Abang tak balik rumah Meen ke??- Yasmeen-

-Sorry baby, harini abang tak dapat balik rumah baby. Ayda ada kat rumah. Dia tak sibuk sejak akhir ni..- Hafeez-

-Tapi dah seminggu abang duduk kat rumah tu! Bila nak balik rumah Meen?? Balik rumah Meen, sekarang!!!- Yasmeen-

-Meen boleh sabar boleh tak? Takkan abang nak keluar sekarang?? Nanti dia curiga!- Hafeez-

-Meen tak kira! Meen ni isteri abang juga!- Yasmeen-

-Awak tu isteri kedua saya je Meen! Malam ni saya tak balik.- Hafeez-

Nafas Yasmeen turun naik. Lantas dia membaling telefonnya ke katil.

"Tipu!! Abang tipu!! Abang dah janji dengan Meen supaya adil!!" jeritnya seorang diri. Dia memandang sekeliling.

Rumah barunya bersama Hafeez. Dia mengeluh. Rumah je besar, tapi dia duduk seorang diri, sekarang ni, dia nak Hafeez je.

Seminggu Hafeez tidak menjenguknya hatta sekalipun, tidak memujuknya langsung tentang lunch hari tu.

Malam itu Yasmeen tidur bertemankan air mata.

Yang Kedua Where stories live. Discover now