الفصل الرابع
« سِجن »فى الصباح.....
بيت رحمه....
فتحت عينيها بإرهاق فهى لم تشعر بالراحة خلال نومها لكن عليها الإستمرار ...نهضت من فراشها بتكاسل محاولة التنشط قليلاً لتبدأ يومها بمهام إعتادت عليها قبل مغادرتها فى الصباح ....
قامت بترتيب الشقه جيدًا وتحضير الفطور ووضعه على المنضدة قبل إستيقاظ الجميع...
إرتدت ملابسها بغرفتها التى كانت شرفة بالأساس قبل أن يحولها والدها إلى غرفة خاصة بها بعيدًا عن إخوانها الذكور (عبد الله) و(محمد) و(عمر)....
خرجت إلى غرفة المعيشة لتجد والديها قد إستيقظا ومعهم أخويها (محمد) و(عمر) يتناولون الإفطار الذى قامت بتجهيز لهم منذ قليل....
رحمه بإبتسامة مشرقة : صباح الخير...
الجميع : صباح الخير ..
جلست (رحمه) تتناول فطورها معهم بجلسة يغمرها الراحة والدفء لا ينقصها سوى الغائب (عبد الله)....
إبراهيم: صاحيه بدرى النهاردة... رايحه الكلية ولا إيه..؟!رحمه: أيوة يا بابا... رايحه النهاردة...
إبراهيم: ربنا ييسر أمورك يا بنتي ....
رحمه: آمين يارب...
وقفت (رحمه) وهى تضع آخر لقمة بفمها بتعجل مُلوحة لهم بيدها مُودعة ...
رحمه: أنا يادوب أمشي بقى.... سلام...
ام رحمه: أقعدي يا بنتي كملي فطارك ....
رحمه: لا الحمد لله ... شبعت ... يلا يا (محمد) يلا يا (عمر) ... حتتأخروا كدة...!!!
عمر : لا متخافيش لسه قدامنا وقت.... روحي إنتِ أحسن (هاجر) زمانها مستنياكِ ....
رحمه: طيب تمام... يلا سلام...
ثم عادت ببصرها نحو والدتها مستكملة ....
رحمه: ممكن متتعبيش نفسك لحد ما أرجع وأنا حعمل كل حاجة ... ماشى..ام رحمه: روحي إنتِ بس كليتك ومتشيليش هم خالص...
رحمه: أنا نازله على طول ... سلام...
الجميع : مع السلامة ...
خرجت (رحمه) مسرعة وهى تحمل حقيبتها ممسكة بأحد الملازم بيدها لتقابل (هاجر) التى وقفت تتنتظرها كعادتها كل يوم...
هاجر مازحة : إنتِ عمرك ما حتنزلي بدري وترحميني من الوقفة دى كل يوم...
رحمه: شوف مين إللى بتتكلم ... بلاش أنتِ يا (جوجو) دة أنتى مطلعة روحي وبتلطعيني بالساعات ولا ناسيه .... مجتش يعنى على خمس دقايق الصبح ....
هاجر: يا ساتر يا رب... مبتفوتيش حاجة أبدًا ... يلا يا أختي إتأخرنا على الأتوبيس....
رحمه: ناس ما بتجيش إلا بالـ......
أنت تقرأ
روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)
Romanceحقوق النشر محفوظة لكاتبه الروايه قوت القلوب (رشا روميه ) ولا اسمح بنشرها دون علم مسبق منى وبإسمى .... تدور أحداث الرواية بين مجموعة من الأبطال بداخلهم حنين وشوق وذكريات حبيسه منعتهم من بعضهم البعض ، فهل ستعود المياه إلى مجاريها أم سيكتب لهم الفراق...