الفصل الثاني والثلاثون
« لا تستحق .. »مؤسسه معروف للتجارة ...
وضع الساعى صينيه القهوة فوق المكتب وإنصرف على الفور فى حين أكمل (معروف) بغبطه حديثه مع (شريف) ...معروف: الصراحه يا أستاذ (شريف) العرض بتاع حضرتك مغرى جداً .. إستيراد البضايع دى وبالسعر دة فرصه لا تعوض بصراحه ...
شريف: طبعاً يا (معروف) بيه ... الصفقه دى كان لازم أعرضها عليك الأول بدل ما أعرضها على (شاكر الحسيني) ...
معروف بإنتفاضة: لا طبعاً (حسينى) مين إللى ياخد صفقه زى دى منى ... أنا خلاص موافق ...
شريف بإبتسامه: إتفقنا ....
معروف: تمام ممكن رقم حسابك فى البنك عشان أبعتلك فلوس الصفقه زى ما إتفقنا ...؟؟
شريف: ممكن عادى نكتب شيك وأبعت حد من الموظفين عندى بإيداعه فى البنك ... معلش بقى يا (معروف) بيه .. أصلى معايا شريك بيقسم الفلوس أول بأول ..
معروف: تمام ... مفيش مشكله ....
أخرج (معروف) دفتر الشيكات الخاص به ليدون به المبلغ المطلوب واضعاً إسم (شريف) كطرف المستفيد وقام بالإمضاء على هذا الشيك ....
ثم تابع كتابه شيك آخر بنفس القيمه وقبل أن يكتب إسم المستفيد رفع رأسه نحو (شريف) مستفسراً ...
معروف: أكتب الشيك التانى بإسم مين يا أستاذ (شريف) ...؟؟؟شريف : لحامله .... إكتبه لحامله ... لأنى مش عارف مين إللى حيصرف الشيك ده من عند شريكى ...
معروف : مفيش مشكله ...
أكمل كتابه الشيك الثانى موقعا إياه ليمد يده بهما نحو (شريف) الذى إرتخت ملامح وجهه بسعاده إنتصار ....
شريف: ألف شكر يا (معروف) بيه ... بإذن الله حتصل بحضرتك أول ما البضاعه توصل الميناء عشان تستلمها ... بعد إذنك أستأذن أنا بقى ...
معروف: شرفت يا (شريف) بيه .. وإن شاء الله مش حيكون آخر تعامل ...
شريف: أكيد طبعاً ... سلاموا عليكوا...
معروف: وعليكم السلام ...
ليجلس بعد إنصرافه براحه وقد لمعت عينا معروف ببريق بهجه لما سيعود عليه من مكسب كبير بتلك الصفقه التى لم تكن فى الحسبان..
أفاق من خيالاته بدق هاتفه الصادح ليجيبه فوراً...
معروف: الو... أيوة يا (جيهان)...؟جيهان: إحنا مستنيينك عشان نروح ل(طارق) المستشفى متتأخرش علينا ...
معروف: جاى لكم على طول اهو .. مسافه السكه...
جيهان : طيب... سلام...
__________________________________________
المستشفى....
فى غرفه طارق.....
تقدم الطبيب من (طارق) ليفحص معدل عملياته الحيويه ويطمئن على حالته بعدما أفاق من أثر المخدر التابع لعمليه الأمس منذ دقائق قليله ....
الطبيب: صباح الخير يا (طارق) باشا... أخبارك إيه دلوقتي ...؟؟!
أنت تقرأ
روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)
Любовные романыحقوق النشر محفوظة لكاتبه الروايه قوت القلوب (رشا روميه ) ولا اسمح بنشرها دون علم مسبق منى وبإسمى .... تدور أحداث الرواية بين مجموعة من الأبطال بداخلهم حنين وشوق وذكريات حبيسه منعتهم من بعضهم البعض ، فهل ستعود المياه إلى مجاريها أم سيكتب لهم الفراق...