الفصل التاسع والعشرون « كسر الحواجز ..... »

344 8 0
                                    

                الفصل التاسع والعشرون
                « كسر الحواجز ..... »

بيت أهل حوريه ....
جلست (حوريه) مرحبه ب(عبد الله) وزوجته بغرفه المعيشه حين إستمعوا لطرقات تدق  باب البيت ليتقدم (مصطفى) أخو (حوريه) مجيباً الطارق....

إستمعت (حوريه) إلى ترحيب أخيها ب(سامر) الذى ميزت صوته على الفور لتتقدم بلهفه وترحيب به وتدعوه للجلوس معهم جميعاً بغرفه المعيشه ....

لم يقاوم (سامر) دعوة حوريه بالجلوس معها ومع ضيوفها الذى لا يعرفهم فقط يكفيه أنه يكون بالجوار ومعها بأى مكان وأى صحبه ....

حوريه: تعالى ... إتفضل يا (سامر) ....

سامر: شكراً ...

حوريه: دة أستاذ (عبد الله) ... ودى مراته  (هاجر) ...

سامر: أهلاً وسهلاً ...

عبد الله: أهلاً وسهلاً يا أستاذ (سامر) ....

جلس (سامر) بالمقعد المجاور ل(عبد الله) مقابلاً ل(هاجر) و(حوريه) ....

ليبدأ (سامر) بأطراف الحديث مع (عبد الله) متطرقين إلى عدة موضوعات عامه حتى علم (عبد الله) أن (سامر) يعمل ضابط بالشرطه ليستمتع (عبد الله) بحديث (سامر) عن عمله فى البحث عن المجرمين والمهربين ...

كان الحديث شيقاً جداً حتى أنهم لم ينتبهوا ل(حوريه) و(هاجر) وأخذهم الحماس بالحديث الشيق ل(سامر) ....

بينما كانت (حوريه) و(هاجر) فى البدايه مجرد مستمعات للحوار بين (عبد الله) و(سامر) حتى بدأت (هاجر) بتوجيه حديثها إلى (حوريه) بسؤال يتراود إلى ذهنها منذ رؤيتها ل(حوريه) ...
هاجر: أنتى عارفه إنك مُحيرة جداً بالنسبه لى ...؟!!

حوريه بإهتمام: أنا .... !!! ليه ... ؟!!

هاجر: شكلك طيبه وعيلتك على قد حالها زينا يعنى .. كمان مساعدتك ل(عبد الله) كان كرم أخلاق كبير أوى منك ... بس يعنى ... متزعليش منى ... جوزك ااااا ..؟!!

حوريه بإنكسار : فهمت .... عندك حق .... أنتى عارفه يا (هاجر) .... أنا محدش يعرف اللى بينى وبين (عماد) خااالص ... ولا أى حاجه من إللى كانت بتحصل ما بينا ... ولا عارفين كنت عايشه معاه إزاى ...!!

هاجر: ولا أهلك ..... ؟!!

حوريه بإنكسار: ولا أهلى ...

هاجر: ليه كدة ....؟؟ أنتى لازم تتكلمى وتخرجى كل مشاعرك دى ... لازم تفضفضى عن إللى جواكى ...

حوريه: يا ريت ... أنا إللى جوايا كاسرنى .... بس مقدرش أقول منه كلمه واحدة ...!!!!

هاجر: ليه كدة يا (حوريه) ... لازم تتكلمى وترتاحى ... انتى كدة مش بتعذبى حد غير نفسك بس .... أول خطوه إنك تُخرجى بره مشكلتك إنك تتكلمى عنها ....ولازم تتكلمى وتعبرى عن مشاعرك إللى جواكى دى ...

روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن