الفصل التاسع « خيانة »

376 10 0
                                    

الفصل التاسع
« خيانة »

بيت طارق....
صف سيارته أمام البوابة الخارجية ثم دلف إلى داخل البيت لتتفاجئ والدته بمجيئه مبكرًا لتقترب منه فَرحة بقدومه ....
أم طارق: معقول دة .... جاي بدري ....؟!!

طارق: إيه رأيك .... مبسوطة ....!!؟

أم طارق: أوى أوى .... تعالى أقعد ....

جلس (طارق) إلى جوار والدته محاولاً التطرق إلى الموضوع الذى أتى به مبكرًا للحديث بخصوصه مع والدته ....
طارق: ماما .... أنا عايزك فى موضوع مهم ....

أم طارق: خير يا أبني .... أنا قلت برضة مجيتك بدري دى وراها إنّه ....

طارق ضاحكًا : لا لأ متخفيش ... أنا جاي لك أكلمك فى موضوع جواز ....

أم طارق: جواز مين ...؟؟! أوعى تكون نويت خلاص ....!!

طارق: أيوة ....

أم طارق: ومين بقى سعيدة الحظ .... ولا أدور لك أنا ...!!؟؟

طارق: لا ... ولا تدوري ولا حاجة .... أنا عايز نطلب بنت جيراننا إللي فى البيت إللي فى وشنا ده ....

ام طارق: مين ... (هايدي) ..؟!!

طارق: لأ أنا معرفش إسمها .... ولا أى حاجة عنها ....

أم طارق: طيب إيه رأيك لو نزورهم ونتعرف عليهم ولو عجبتنا نطلب إيديها ..؟!

طارق: كويس أوى ...توكلى على الله ... أقوم أنا أستريح شوية فوق ....

ام طارق: وأنا حكلم (هدى) نتفق معاها عشان تيجي معانا ...

طارق: روحوا إنتوا الأول وشوفوا الدنيا ولما يوافقوا مبدئيًا أروح أكلم والدها ...

أم طارق: وماله ... أشوف (هدى) ونتفق ...

طارق: زى ما تحبي ....

إتفقت (والدة طارق) مع أخته (هدى) للتحضر لزيارة جيرانهم .... كما إتصلت بـ (جيهان) والدة (هايدي) وأخبرتها برغبتها بزيارتها هى وإبنتها فى اليوم التالي .....

___________________________________________

هاجر...
إضطرت (هاجر) لمقابلة عمتها وإبنها (خالد) بناء على رغبة وإجبار والدتها لها رغمًا عنها ، مجرد زيارة عائلية معتادة إلى أن بدأ (خالد) بعرض طلبه مرة أخرى بالإرتباط بـ(هاجر) ، ورغبته الشديدة بالزواج منها وسط ترحيب شديد من والدتها وعمتها ....

إنتفضت (هاجر) كمن لدغها ثعبان فهي لا تستطيع ... لقد أحبت (عبد الله) بصدق ولن تستطيع أن ترتبط بـ(خالد) وتتزوجه ومازال حبها لـ(عبد الله) الغائب يدب فى قلبها ....

فما كان منها إلا أنها لابد وأن تتهرب من الزواج من (خالد) بأى صورة ...

هاجر بضيق : لا يا (خالد) ... أنا .. لسه قدامي سنة فى الدراسة وكدة .... مش حينفع ...

روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن