الفصل الثالث «أسرار القلوب»

435 11 0
                                    

الفصل الثالث
«أسرار القلوب»

بعد يوم مرهق طويل ، حل المساء وسط جوه الغائم ورياحه الباردة ...

فى المعرض....
نظرت (رحمة) إلى ساعتها بنظرة خاطفة وهى ترتب آخر المعروضات والبضائع بقسمها قبل رحيلها لتنظر نحو (هاجر) تسألها ...

رحمة: ها.... خلصتي ؟؟! .... أنا قربت أخلص ...

هاجر : ثواني أهو .. ححط البضاعة دى هناك وأبقى جاهزة ..

رحمه: إنجزي شوية الوقت إتأخر ...

هاجر: حاضر حاضر ...

أنتهت (رحمة) من وضع كل البضائع بأماكنها مرة أخرى بعد خروج آخر زبائن المعرض لتقترب من القسم الذى تعمل به (هاجر) لتساعدها فى وضع المعروضات بأماكنها حتى تستطيعا الإنصراف ....

رحمه: خليني أساعدك عشان نروّح ....

إنتهيتا أخيرًا من ترتيب كل شيء لتنصرفا نحو المنزل بنفس طريق العودة ...

إتخذوا طريقهم بداية بالسير على الأقدام للخروج من هذا الحي الراقي متجهات نحو موقف الحافلات ليستقلوا إحداهم بعد ذلك يترجلا لمسافة طويلة لوصولهم إلى حيهم المتواضع الذى تقطنان به ....

ليمر الطريق الطويل بسرعة وسط حديثهم الذى لا يملان منه أبدًا ...

وصلتا أمام بيت (رحمة) أولاً لتسألها (هاجر) قبل ذهابها إلى بيتها ...
هاجر: رايحة بكرة ولا إيه ؟!!

رحمة: طبعًا ... وأنتِ رايحة ؟!

هاجر: مع إنى هلكانه تعب من الشغل النهاردة بس لازم أروح طبعًا ....

رحمة: خلاص .... عدي عليا الصبح نروح سوا ....

ترددت (هاجر) كثيرًا فى سؤال (رحمة) .. فهذا هو سرها الوحيد الذى لا تعرفه عنها لكنها فضلت بقائه بداخلها حتى يحين الوقت المناسب لمعرفتها به ....
هاجر بتردد: ااااا.... (رحمة)...ااااا....

رحمة متعجبة : مالك يا بنتي فيه إيه... بتقطعي فى الكلام كدة ليه؟!!

هاجر: لا بس عايزة أسألك سؤال ...

رحمة ضاحكة: ياااه ... وهو السؤال صعب أوى كدة ومش قادرة تقوليه .... دة من كتر ما إحنا واخدين على بعض بنكرشك من بيتنا .....

هاجر: لا يعني .... هو سؤال جه على بالي كدة .... هو مفيش أخبار عن أخوكِ (عبد الله)...؟!!

رحمه بحزن: للاسف لأ ... لسه مفيش عنه خبر .... بقاله كدة تسع شهور مختفي ولا نعرف إيه إللى حصل له ....

هاجر بحزن: بإذن الله يكون بخير ... ويرجع بالسلامة ....

رحمه: يسمع من بوقك ربنا يا (هاجر)...

رحمه: أكتر حاجة صعبانة عليا فى الموضوع دة ... ماما .... من كتر غيابه قلبها تعب أوى ومبقتش مستحمله خالص .... أنا خايفة عليها أوى ...

روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن