الفصل الثالث والثلاثون
« ضياع ...»المستشفى....
غرفه طارق....
كان الصمت هو السائد على هذه الغرفه الحزينه فمهما حاول إظهار صلابته وقوته وأنه متقبل قدرة إلا أن فكرة بقاءه قعيد عاجز عن الحركه مؤلمه جداً ...ربما بداخله لا يلوم (هايدى) كثيراً فمن تلك التى قد تقبل بمن هو مثله ..
فأحلامه وطموحاته قد نثرتها الرياح العاصفه التى قلبت حياته كلها رأساً على عقب ....
سامر: (طارق) باشا ..إنتبه (طارق) لوجود (سامر) بالغرفه ...
طارق: (سامر) ... تعالى تعالى ...سامر: إيه يا (طارق) ... أنا عارف إنك أقوى من كدة ...!!
طارق: الحمد لله على كل حال ... بس الوضع غريب عليا أوى أوى ...
سامر: وأنت ليه متشائم كدة ... ما يمكن بالعلاج كل حاجه ترجع زى الأول ...
طارق: أنا سألت الدكتور ... قالى إن النسبه ضعيفه أوى ... ولو قدرت أمشى عليها فى يوم حيبقى فيها نسبه عجز برضه .. يعنى إنسى إنها ترجع زى الأول ...
سامر: برضه مش دة (طارق) إللى أنا عارفه ... أنت راجل صلب قوى ... قادر إنك تتجاوز المحنه دى ... ولو مش عشانك ... عشان والدتك وخطيبتك يا أخى ...
ابتسم طارق ساخراً : خطيبتى ... لا .... ما خلاص ... كل واحد شاف طريقه بقى ...
سامر : ليه كدة يا (طارق) ...كنت تستنى طيب لما تكمل علاجك ...
طارق: لا حضرتك ... هى إللى مطاقتش حتى تبص فى وشى وبعتت لى الدبله مع أمها ...
سامر بحنق: يا ساتر يا رب .. ليه كدة ....!!
طارق: ما علينا .... متحطش فى بالك ... المهم طمنى ... عملت إيه امبارح ..؟!!
سامر: أنا سلمت النسخه الإحتياطى لسيادة اللواء وجيت جرى أطمن عليك الأول ... مش باقى غير فحص الجهاز ... لما تقوم بالسلامه ناخده نفحصه ...
طارق: عموما أنا معاك برضه فأى حاجه تساعد فى فترة الإجازة إللى حاخدها لأنى مش عارف بعد كدة حقدر أكمل شغل ولا لأ...
سامر: بإذن الله ترجع زى الأول وأحسن أن شاء الله ....
طارق بتمنى : يا ريت ....
_________________________________________
أميمه.....
تجهزت (أميمه) و(يامن) الذى إنتظر تلك اللحظه منذ الصباح ليمسك بيد والدته يحثها على سرعه الخروج من الباب ...
يامن: يلا يا مامى بقى .. يلا يا ننآ ... عاوز أروح المول ...كوثر: يلا يا حبيب ننآ .... أنا جاهزة خلاص ...
اميمه: وأنا كمان ... يلا يا (مينو) ....
تحرك ثلاثتهم لإستقلال إحدى سيارات الأجرة متجهين إلى المول لشراء الملابس ....
مرت الساعات مُنهكه لهم فقد كان المول مزدحم للغايه وعلى (أميمه) أن تتسوق الآن لشراء كل ما يلزم (يامن) من ملابس فقد ضاقت عليه أغلب ملابسه وحان وقت التجديد ....
أنت تقرأ
روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)
عاطفيةحقوق النشر محفوظة لكاتبه الروايه قوت القلوب (رشا روميه ) ولا اسمح بنشرها دون علم مسبق منى وبإسمى .... تدور أحداث الرواية بين مجموعة من الأبطال بداخلهم حنين وشوق وذكريات حبيسه منعتهم من بعضهم البعض ، فهل ستعود المياه إلى مجاريها أم سيكتب لهم الفراق...