الفصل الحادى عشر
« البداية »المستشفى ...
جلست (نهال) تتأمل باقة الأزهار فى سعادة لم تشعر بمثلها طوال حياتها ....
سلمى : (نهال) .... قلقتيني عليكِ .!!!نهال: ليه ..؟!!
سلمى: بقالي وقت بخبط على الباب وإنتِ مش بتردي ...
نهال : مسمعتش خالص ...
سلمى: اللــــه ... إيه الورد الجميل دة ....؟؟
نهال: مش عارفه .... حد بعته النهاردة... بس مش عارفه يطلع مين ..؟!
(سلمى) وهى تغمز بإحدى عينيها...
سلمى: يمكن مُعجب ...نهال: مُعجب .... معجب بمين ... بيا أنا..؟!! ليه ...؟؟
سلمى: وليه لأ ...!! إنتِ بنت رقيقة وطيبة وجميلة إيه إللى يمنع يعني إن حد يعجب بيكِ ويحبك ...
نهال: إنتِ إللى جميلة وبتقولي كدة عشان صاحبتي ...
سلمى : أكيد لأ ... إنتِ بس متواضعة زيادة عن اللزوم .... المهم أقعدى بقى أقولك عملت إيه مع عمي ....
نهال بحماس: قولي .... فرحيني ...
شرحت لها (سلمى) كل التفاصيل التى أوضحها لها عمها ....
سلمى : ممكن تروحي بكرة تعملي أول إختبار وبعد كدة نحدد الإتنين التانيين لما تخلصي الكورس على الإنترنت وجبت لك اللاب توب بتاعي تشتغلي عليه إيه رأيك ....؟!!نهال بسعادة: أنا بحبك أوى يا (سلمى) ... ربنا عوضني بيكِ بجد ....
سلمى : يلا بلاش كسل وإدخلي الموقع ده عشان تشوفي حتمتحني فى إيه ...
نهال: إن شاء الله ... كمان أنا أعرف حاجات كتير أوى حتسهل عليا إنى أفهم الكورس وأستعد للإمتحانات ....
سلمى: وعمي كمان وعدني لو عديتي من الثلاث إمتحانات حيلاقي لك وظيفة كويسة ...
نهال بإمتنان: ياااااه ... ألف حمد وشكر لك يا رب .. زى ما أكون بتولد من أول وجديد .. كأنها بداية جديدة لحياتي ...
سلمى: وانتِ تستاهلي كل الخير ... أنا حروح الشغل دلوقتِ وأنتِ إستعدي بقى للإمتحان ... حعدي عليكِ بكرة نروح سوا ...
نهال: إن شاء الله حتلاقيني مستعدة...
_________________________________________
أسدل ستار الليل بعد نهار قاسي تحاملت فيه على قلبها حتى خلت بنفسها بغرفتها الصغيرة ...رحمه....
ضمت أصابعها بأسى مسنده إياها فوق شفتيها وهى تجلس متكوره فوق فراشها بعدما دلفت إلى غرفتها وأظلمت أنوارها ....تذكرت أول يوم رأته به وكان بداية حبها ، ذاك اليوم منذ عامين أثناء لقاءها بـ(نرمين) فى المكتبة المواجهة لـ بيته ...
أخذها سحر هذا الأسمر منذ أن وقعت عيناها عليه وهو يقف مسندًا إلى سيارته ينظر نحو ساعته ينتظر أخته (هدى) ....
أنت تقرأ
روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)
Romanceحقوق النشر محفوظة لكاتبه الروايه قوت القلوب (رشا روميه ) ولا اسمح بنشرها دون علم مسبق منى وبإسمى .... تدور أحداث الرواية بين مجموعة من الأبطال بداخلهم حنين وشوق وذكريات حبيسه منعتهم من بعضهم البعض ، فهل ستعود المياه إلى مجاريها أم سيكتب لهم الفراق...