الفصل السادس « لن اتنازل»

327 11 0
                                    

الفصل السادس
« لن اتنازل»

تركيا...
أنهت (أميمه) عملها مع (سيلا) لتصعدا نحو غرف النوم حيث ستبقى (سيلا) مع والدتها بإحدى الغرف بينما حملت (أميمه) (يامن) لينام إلى جوارها ....

مسحت بيدها على شعره الأسود الناعم الذى يغطى عيناه الزرقاوتين لتتمعن بملامحه التى أصبحت طبق الأصل لوالده ....

(أميمه) وهى تتأمل ملامحه بحزن دفين
" دايمًا بيقولوا الولد بيطلع شبه أكتر حد بحبه .... وإنت طلعت شبه أبوك الخالق الناطق ... للدرجة دى كنت بحبه ....؟؟؟"

تجهمت (أميمه) من حديثها ... أهى بالفعل لم تعد تحبه مثلما تقول لنفسها ....؟؟!

لتنهر نفسها على الفور رافضة لفكرة أنها مازلت تحبه أو تكن له بقلبها أى عاطفة على الإطلاق...
" طبعًا مش بحبه .... كنت بحبه أه ... بس دلوقتِ أنا مش بحبه ولا بيأثر فيا ..."

لتحاول (أميمه) النوم وسط خيال (علاء) الذى يسيطر عليها فى يقظتها وفى أحلامها ...

__________________________________________

حوريه وعماد......
جلس (عماد) و(حوريه) على طاولة الطعام فى صمت ... أخذ (عماد) يتناول طعامه لا يشغل ذهنه سوى العمل والصفقات والمال ...

ترددت (حوريه) كثيرًا قبل أن تتفوه بكلمة خوفًا من (عماد) ورد فعله القاسي ....
حوريه : (عماد) هو ..... أنت ليه مش بتاخدني فى أى أجازة تنزل فيها مصر ......؟؟!

صمت (عماد) ولم يرد وإستمر فى تناول طعامه غير مكترثًا بما تقوله (حوريه).....

إستجمعت (حوريه) شجاعتها مرة أخرى وهى تبتلع ريقها بتوتر لتعيد سؤالها مرة أخرى على مسامع (عماد)....
حوريه: (عماد).... مش بترد عليا ليه ....؟؟! بسألك ليه مش بتاخدني معاك مصر لما بتنزل أجازة .... أنا بقالي ثلاث سنين هنا .... ومنزلتش معاك ولا مرة .....!!!!

عماد بلا مبالاة: وعايزة تنزلي ليه ...؟؟!

(حوريه) بإندهاش من إجابته الغريبة وغير المفهومة ....
حوريه: ليه ..؟! أزور أهلي ... وأهلك ....!!!

عماد: أهلِك ...؟؟؟ وهم دول أهل .... !!!!

تحشرجت كلماتها بألم فهو دائمًا ما يستهين بأهلها ويحقر منهم ، هو يراهم لا يرقوا له ولا يقبلهم بحياته فهم لا يليقوا به ولا بسمعته وثراءه ....

حوريه مدافعة عن أهلها : أيوة أهلي .... أبويا وأمى وإخواتي .... نفسي أشوفهم وحشوني ...

(عماد) وهو يلقى بشرشف الطاولة بعصبية ناظرًا نحو (حوريه) بعينان تتقدان بشرر الغضب ....

عماد : أظن إن أنا قلت الكلام دة قبل كدة وقلت لك مبحبش أعيد كلامي تاني ....

ليدنو من (حوريه) وقد ضيق حاجباه بحدة ولمعت عيناه السوداوتين بلهيب غضب كما لو أنهما يتقدان بشرر ولهيب ....

روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن