الفصل السابع والعشرون
« نزهه ... »أميمه ...
لم يكن ينقصها توتر عائله (علاء) بل يكفيها ذلك الصراع بداخلها ، صراع قوى بين قلبها الذى إشتاق له وبين عقلها الرافض لفكرة الرضوخ لشخص باعها بأول فرصه ...بعد موقف (أم علاء) الأخير وتصدى (علاء) لها أمام عينيها ، وكلمات تلك الحرباء (هند) والذى تأكدت منه من (علاء) نفسه ، وإصرارها على إنهاء هذا الطلاق المعلق بينهم لم تستطع (أميمه) أن تخرج من شقتها بل فضلت بقائها لبعض الوقت تراجع نفسها وحساباتها مرة أخرى ....
كما أنها ليست لها طاقه بمقابله أحد من أهلها والتصنع بالمجامله والإبتسام وكأن شيئاً لم يكن ...
ألتوى (يامن) غاضباً و حزن بأحد أركان غرفه المعيشه متكتفاً يرفض التحدث ل(أميمه) إطلاقاً ...
لتقترب منه (أميمه) محايله إياه تستجدى إرضائه ...
أميمه: خلاص بقى يا (مينو) .... بلاش كدة ...يامن: لا ... أنا عاوز آنآ (توتشا) تانى أنا زهقت من هنا .. أنتى كمان بتزعلى كتير ... حتى بابى مش بييحى معانا زى ما كنت عاوز ....
اميمه: طيب إيه رأيك نخرج بكرة ....؟!!
يامن بفرحه : حنروح فين ...؟!!
اميمه: أمممم ..نروح الملاهى .. ها إيه رأيك..؟!
يامن: أيوة أيوة ... أنا عاوز أروح الملاهى ...
اميمه: طيب نهدا بقى وأوعدك بكرة نروح الملاهى وننبسط أوى ...
يامن: أيوة يا مامى ..... أنا مبسوط كدة ....
إحتضنت (أميمه) (يامن) بحنان فهو ياقوتتها الغاليه ولن تسمح بما تمر به من مشاكل مع (علاء) وأهله أن توثر على هذا الصغير الذى يبدو أنه تأثر بالفعل مما حدث....
___________________________________________
هند....
جلست بغرفتها تكمل محادثتها الهاتفيه وهى تقطع بتلات الزهرة واحده تلو الأخرى بعصبيه دون أن تدرى أنها تقتلها وتزيدها قبحاً بتمرير تلك الأصابع القاسيه عليها ...
هند: هاااااا .... فهمت يا (محمد) ولا إيه ... ؟؟!محمد: ماشى يا أبله (هند) ... بس دى مش شغلتى وأنتى عارفه ...؟!!
هند بإحتقار : (محمد) ...!!! إنت حتعملهم عليا ولا إيه... ؟!! الله ...... هى أول مرة ..... ما إحنا ياما عملنا شغل مع بعض ... وبتستفاد كويس أوى على فكرة ولا ناسى ....؟!!
محمد برضوخ : هو أنا قلت حاجه يا أبله (هند) ... خلاص ماشى ... إعتبريه حصل ... وأخبارها بالتفصيل حتبقى عندك أول بأول ...
هند: الله ينور عليك .... وأنا مستنيه تليفونك يوم بيوم تقولى إللى بيحصل ... فاهم ...
محمد: طب مفيش حاجه كدة تحت الحساب .. أحسن الدنيا واقفه معايا خالص يا أبله ...
أنت تقرأ
روايه "ذكريات مجهوله" قوت القلوب (رشا روميه)
عاطفيةحقوق النشر محفوظة لكاتبه الروايه قوت القلوب (رشا روميه ) ولا اسمح بنشرها دون علم مسبق منى وبإسمى .... تدور أحداث الرواية بين مجموعة من الأبطال بداخلهم حنين وشوق وذكريات حبيسه منعتهم من بعضهم البعض ، فهل ستعود المياه إلى مجاريها أم سيكتب لهم الفراق...