وعشان مانزلتش فصل انهارده قولت انزل اقتباس لحد مااحاول اكتب الفصل بكره وانزله
" التغير للأحسن من أجل شخص ما لن يكن عيبٌ أكثر منه إرضاءا ووداً ... فهذا اقل تقديرً لإثبات حبك "
انهمرت عبراتها لتنساب علي وجنتيها بقهر يظهر بعينيها لتقول محاولة كبت شهقاتها :
ليه كده انا مطلبتش كتير ،انا عايزه اظهار للحب .. ومش معني ذلك انها تتقال عمال علي بطال لا ،الحب افعال مش مجرد كلام ... الحب حنيه الحب رضا للطرف التاني ،الحب اني ماهونش علي الي بحبه الحب كلمه ووفاء بيها ،الحب مش ضغوطات ولا مشاكل ولا اننا نقضي العمر في خناقات ،الحب لو كنت شادد الي قدامك يرخي والعكس ، الحب نستحمل بعض نعدي لبعض مانتقمصش من بعض من اقل حاجه ... الحب نتغير للاحسن عشان الي قدامنا يبقي مرتاح والمكانه في القلب تزيد ،مش معني ذلك نتحامل علي بعض لا لان بردو الحب انك من اقل الاشياء الي بتتعملك تفرحك وتخليك طاير او علي الاقل اللهفه الي بنحس بيها لما نعرف اننا هنشوف بعض واللمعه الي في العين دي ماتتغيرش او تقل بعد كده من كتر المشاكل او حتي العشم يفضل زي ماهو ونبقي متأكدين اننا مش هنتخذل ابدا مهما كان العشم كبير ،دايما لازم المشاكل تقوي العلاقه تثبتها في القلوب بس الزياده عن الحد وبتتقلب ضد ،رفقا بقلوبنا ونقفل الباب في وش اي شيطان وبما اننا بنرضي ربنا في تصرفاتنا وكلامنا وبنتقي الله في بعض مانخفش وهو ده الحب ....تنهيدة واخري بين كل كلمه وثانيه وكأنها بتلك التنهيده تبث كل مافي روحها من الآم وجراح لمن أمامها الذي استشعر حجم جرمه ،نعم جرمه فدائما ماكان فظا وهذا طبعه أما هي فحتما رقيقه القلب لا تحتمل ،كان يري في تلك اللحظه انه من واجبه أن يحكم عقله في الاشياء ويصبر .
أما هي الان فلا تنكر كم هو جميل لطيف في كل الاوقات ولكن الحب حقا يظهر في الصعوبات وعندها سندرك إن كان قويا أم للأسف هشا ولن نكن مُختارين الصواب ....
سؤال : ياتري مين الاتنين دول ؟ وهل ممكن تدخل شخصيات جديده للروايه ولا ممكن الكلام ده يليق علي شخصيه من الشخصيات الي ظهرت !
التوقعات الي هتتقال هتهمني جدا ❤️#سفيان
#تيسير_محمد