BAB 43

410 7 0
                                    

Dikebun Pisang milik Azim, berpeluh peluh Azim menebang pokok pisang yang sudah pun berbuah.

"Pisang pisang ni Abang nak jual dekat siapa?" Soal Lara yang duduk bersimpuh di atas pondok kecil.

Azim yang tadinya yang sibuk menebang terhenti seketika." Abang selalu letak dekat kedai Pak Meon je.. takpun Haji lebai kampung sebelah tu selalu jugak ambik"

Lara hanya tersenyum." Alhamdulilah rezeki kita" Dia segera bangun mencapai tuala kecil menuju kearah Azim." Sian suami saya berpeluh peluh buat kerja"

"Terima kasih sayang"

"Mehh makan.. lauk lauk ni Opah yang masak.. dia nak sangat suruh Lara bawak bekal ni untuk makan dengan Abang.." Dia menuju semula ke pondok kecil menghidangkan makanan yang dibekalkan Opah.

"Assalamualaikum Azimmm! datang seorang lelaki berumur 20 an,termengah mengah memberi salam akibat berlari.

"Waalaikumusalam sidek.. kau kenapa ni? macam orang nampak hantu dah?" Soal Azim pelik melihat karenah Sidek.

"Kalau aku bagitau kau ni.. jangan terkejut pulak..."

Azim mula tak senang duduk." kenapa? ada apa apa yang jadi ke?" Soal Azim ingin tahu

"Haaa.. tadi polis datang dekat ladang kelapa sawit Yang dekat dengan rumah Hanim tu.. ada orang tanam mayat dekat situ.. bukan sorang mayat.. tapi dua orang!"

"Ehh kau biar betul Sidek.. jangan nak buat cerita.." Azim seakan akan tidak percaya dengan kata kata Sidek.

"Betul Azim.. sekarang ni Polis tengah siasat.. kebetulan ladang kelapa sawit tu kan dekat dengan rumah Hanim je..kau tak perasan ke yang selamani Hanim asyik cakap mak ayah dia pergi umrah.. padahal mak ayah dia mati kena bunuh.."

Azim dan Lara terkaku seketika, Lara memandang wajah Azim."perlu ke aku bagitahu Azim perkara sebenar.. dua tiga harini pun aku tak tidur malam fikir pasal apa yang Hanim cakap.. ke aku diam dulu nanti baru bagitahu?" Bisiknya dalam hati.

"Astafirullahalazim.. korang yakin ke tu mayat mak ayah Hanim?" Soal Azim sekali lagi.

"Alahh polis tu memang tengah cari Hanim pun.. bukan kes bunuh je.. kes dadah sekali"

"Ya Allah..."

"Polis dah cari si Hanim.. sampai sekarang tak tahu dia pergi mana..."

"Takpelah.. terima kasih kau datang bagitahu aku.. nanti kalau ada apa apa info lagi kau datang bagitahu aku"

**********
" ini semua salah kauuuu!" Jerit Hanim seperti orang hilang akal.Dia mengigil serta airmata yang membasahi pipi.

"Kenapa kau nak salah kan aku sekarang ni? sedang kan kau sendiri yang bunuh mak ayah kau.. kau tanam diorang dekat ladang kelapa sawit, lepastu kau sendiri yang rela hati nak jual barang aku.. kenapa kau nk tuduh aku pulak?" Marah Fikri, tangannya lantas mencengkam rambut Hanim dengan kasar.

"Lepaskan aku... sakitlah bodoh! kau dah gila! kau gila!" jerit Hanim, dia cuba menampar nampar tubuh sasa Fikri.

"Ehh perempuan.. sekarang ni kau yang datang KL cari aku? untuk apa? aku dah tak perlukan kau lah bodoh!" Dia menampar pipi Hanim sehingga terteleng.

Hanim menangis teresak esak." Kau tolonglah aku.. tolonglahh..."

"Aku taknak tolong kau.. tapi kau yang kena tolong aku.." bisik Fikri ditelinga Hanim.

"Kau nak apa lagi!" Jerit Hanim dengan rambut yang serabai.

Fikri menarik nafas, dia memandang Hanim lalu tersenyum sumbing." Ini last kau tolong aku.. sebelum kau meringkuk dalam penjara.. siapa suruh kau datang sini? " tertawa Fikri.

"Kau nak suruh aku buat apa lagi! tak cukup ke apa yang aku bagi! kau memang binatanggg!" Jerit Hanim sambil menangis.

"Kawan kawan aku dah tunggu dekat depan.. tunggu masa je nak makan kau..Terima kasih sayang sebab datang sini.. terima kasih bagi aku duit"

Hanim mengelengkan kepala,dia menangis lagi." Kau memang tak guna! kau kejam Fikri! kau kejammm!!!"

Fikri segera membuka pintu,terlihat 5 orang lelaki menunggu dihadapan pintu bilik." Makanan korang dah siap! duit aku pun kena siap!" Senyum Fikri.

" Aku taknak Fikri.. tolonglah aku.. jangan buat aku macamniii!! Fikriiii!!!" Setelah 5 orang lelaki masuk kedalam bilik,
Fikri lantas keluar dari bilik lalu menutup pintu.
Kedengaran dari luar pintu, Hanim menjerit dan meraung.
Fikri tersenyum lebar.

PENAWAR HATI LARA ❤️[C}Where stories live. Discover now