BAB 23

567 21 10
                                    

Dia bermain main dengan cincin kahwin yang diberi mamanya yang ada dijarinya.Dia teringat sewaktu dia diijab kabul petang tadi yang dijalankan secara tertutup.kini Lara sudah pun bergelar isteri kepada Azim, Dia seolah olah bermimpi.

Lara jugak sedih kerana papanya tidak datang ke majlis kahwinnya..walaupun dipaksa.

" Lara.." tegur Datin Zana.

" Ya ma.." senyum Lara

" Ni kenapa ni..macam sedih je??" Soal Datin Zana.

" Lara sedih sebab papa tak datang jadi wali..sah ke perkahwinan Lara ni..kalau papa yang masih sihat tak datang jadi wali Lara?" Soal Lara.

Wajah Datin Zana sudah mulai ketakutan.Datin Zana terus teringat sewaktu dia menelefon suaminya pagi tadi.

" Helloo ni siapa?" Soal Dato Hisyam.

" I ni isteri you..Zana..i call ni pun mak yang suruh Sebb nk bagitahu yang Lara nak kahwin..so you tak payah datang..i taknak you teruk kan lagi keadaan..so i terpaksa tipu mak..yang you sakit lumpuh tak buleh bergerak.

" Sampai hati you kan..Lara tu pun anak i..kenapa you tak pernah berubah.."

" You tu yang sampai hati buat i dengan Lara macam ni..you tak buleh salahkan i...dan you kena sedar Lara benci ada ayah macam You..sebab selamani you tak pernah sayangkan dia.."

" I nak you terus terang apa yang berlaku 22 tahun yang lalu"

" You buleh tak tutup mulut..i tak suka you ingatkan balik benda tu..i akan bagitahu semua benda..tapi sekarang bukan masa dia lagi..i mintak you jangan jejak langsung kaki dekat sini.."

" Bukan ke you yang janji dengan diri you lepas apa yang berlaku you tkkn jejak lagi rumah mak you..sekrang? Berani pulak you menumpang rumah mak you?? Tak malu kan you ni"

" Ehhh...you diam la..you tak tahu apa apa pasal hal ni...kalau you nak tahu Lara kahwin dengan Azim"

" Siapa Azim?" Soal Dato Hisyam.

" Cucu angkat mak.."

" Azim?? Cucu angkat mak..You tak boleh kahwinkan diorang!" Dato Hisyam belum sempat menghabiskan percakapan nya.

"you buleh diam.."

Datin Zana terus meletakkan panggilan telefon.

" Zana?? Apa yang Hisyam cakap..dia angkat tak?" Soal Opah.

" Mak...Zana dah call..tapi bukan Hisyam yang angkat.." Datin Zana pura pura sebak.

" Habistu siapa yang angkat??" Soal Opah lagi.

" Sebenarnya...isteri kedua dia yang angkat..dia menangis nngis..bagitahu yang Hisyam kemalangan dah sebulan dia tak buleh bergerak..dia jugak tak buleh bercakap mak" Ujar Datin Zana.

" Kamu yakin ke..apa isteri dia cakap betul atau tak..?" Soal Opah.

" Ya..mak..betul..Sebb isteri kedua pun menangis nangis mak...jadi Hisyam tak buleh nak jadi wali Lara.."

"Astafirullahalazim..tak sangka sampai macamtu sekali.. Takpe la..nak buat macam mana..benda dah jadi..yang penting Lara kahwin..lagi satu..kamu tak nak melawat Suami kamu tu?" Soal Opah.

" Erm..tak mak..sebab jauh..diorang pun dh pindah kat tempat lain..Zana tak sempat tnya di terus tutup"

" Haish...itulah balasan kalau buat kamu dengan Lara macamni..sabar jela ya" opah memegang bahu anaknya itu.

" Mak..janji dengan Zana jangan bagitahu Lara Pasal hal ni."

" Mama??" Tegur Lara , Datin yang mengingatkan Dato' Hisyam tadi terus tersedar dari lamunan.

PENAWAR HATI LARA ❤️[C}Where stories live. Discover now