Datin Zana mengamuk teruk dihadapan pintu rumahnya." Youuuuu...Dato Hisyam you keluar sekarang i nak jumpa dengan youuu!!! Jerit Datin Zana.
" Heyyy perempuan tua..takmalu ke terpekik..pekik macam orang gila depan rumah aku?? Tu...baju semua aku dh masukkan dalam beg tinggal nak berambus ja dari sini dengan anak kesayangan kau tu" jeling gadis itu.
" Woi perempuan...kau biadap kan..tak tahu malu ehh ni rumah aku la...tepi aku nak masuk!!!" Lara tanpa hiraukan gadis itu dia menolak gadis itu..supaya dia buleh masuk ke dalam rumahnya.Datin Zana hanya mampu menangis.
" Laraaaa!!!!" Jerkah papanya yang datang..
Datin Zana mahu memukul bahu suaminya ituuu..tapi dihalang oleh gadis berusia 30 an itu." Berani you pukul suami i??" Balas Gadis itu." Heyyy...jantan tak guna ni suami aku lahhh" jerit Datin Zana yang sudah seperti orang kurang siuman.
Dato Hisham yang juga berada dihadapan pintu rumah.." I nak you keluar daripada rumah ni..dan jangan cari i lagi..pandai pandailah you hidup dengan Lara..semua barang yang i belikan ..i terpaksa tarik balik.."
Datin Zana menangis teresak esak..dia yang terduduk itu memeluk kaki suaminya.." youuu..jangan buat macamni dengan Lara..kami takde tempat tinggal lagi dah.." Datin Zana meraung.
Lara jugak menitiskan air mata....dan memberikan jelingan maut pada gadis itu..hendak sahaja dia pukul pukul wanita itu.." I mintak maaf..i dh tak buleh terima perangai Korang berdua..i nak you keluar dari sini..jangan datang sini lagi..sebab kesemua harta akan jadi milik Maya isteri baharu i"
Lara memeluk mamanya..yang sedang menangis meraung ditepi kaki Dato' Hisyam.
" Mama..wakeup la..kita lawan perempuan tuu" bisik Lara sambil menangis.
Tetapi Datin Zana masih lagi menangis teresak esak.Pintu terus ditutup oleh Dato' Hisyam..Manakala Datin Zana menjerit mengetuk ngetuk pintu itu semula..Lara cuba menyuruh mamanya bertenang dan sabar.
" Ma..dekat mana kita nak tinggal.." Lara menangis." Mama tinggal 200 je dalam dompet..mama dh buntu..kenapa papa kamu sanggup buat kita macamni..."
Lara cepat cepat memeluk tubuh mamanya..dia mengesat air mata mamanya itu. Beg beg yang berada di tepi mereka diambil oleh Lara.
" Jom ma..kita pergi dari sini" Lara memujuk mamanya.Tiba di stesen bas, dua beranak itu tidak tahu lagi kemana tempat yang hendak dituju.
" Tadi..Lara call kawan kawan Lara diorang cakap apa?" Soal Datin Zana.
Lara menggenggam erat tangan mamanya.
" Sorang pun tak angkat ma..semuanya off henfon diorang...tak buleh harap langsung..masa susah Lara tolong diorang tapi sekarang..diorang buat macamni" balas Lara dengan penuh hiba." Kawan kawan mama pun tak buleh tolong...diorang layan mama macam orang asing" Datin Zana tidak tahan lagi..airmata nya berlenang semula.
Lara memandang kearah mamanya." Ma..sekrang ni nak pergi mana? Soal Lara.
Datin Zana terus teringat emaknya di kampung.tetapi dia seperti malu jika dia pulang dan tinggal disana. Semenjak Datin Zana berkahwin dengan Dato' Hisyam dia terus lupa diri dengan kemewahan yang ada sehingga tidak pernah menjenguk ibunya di kampung.
" Kita balik kampung" itu sahaja satu satu tempat yang buleh mereka tinggal, sememang nya Datin Zana malu untuk pulang tetapi dia terpaksa kerana tiada pilihan lain.
" Kita ada kampung ke?" Soal Lara.
Datin Zana hanya mengangguk.." kamu ada opah dekat kampung, mama pun tahu..opah kamu masih hidup atau tak"
Lara agak terkejut dengan kata kata mamanya itu, sedangkan sewaktu dia kecil sehingga Harini dia baru tahu yang dia masih mempunyai nenek di kampung.
" Kampung??? Euww...mama tahu kan Lara tak suka kampung..tahu tak Lara geli..macam mana buleh nak tinggal dekat sana..???"
" Ini bukan soal geli ka tak..ni masalah kita dah takda apa apa sekrg..kita dah takda tempat tinggal...kita dah tak boleh shopping dah tak boleh lagi nak berfoya foya faham tak!!!"
"Nooo wayyy...kita tak buleh miskin ma..kita kena cari tempat tinggal dekat sini..Lara taknak balik Kampung." Marah Lara.
"Lara ...tolonglah jangan nak kusutkan fikiran mama..kita terpaksa.." menangis Datin Zana.
Lara hanya menjeling dengan kata kata mamanya itu..dia mahu pulang kampung tetapi dalam tempoh seminggu sahaja...lepas itu Lara mahu mamanya cari rumah lain..
" Mama janji..kita tinggal kejap je..lepastu kita cari rumah lain ya sayang" pujuk Datin Zana dengan lembut.
Lara memeluk semula mamanya itu.
YOU ARE READING
PENAWAR HATI LARA ❤️[C}
RomanceMengisahkan seorang gadis bernama Lara Irdina yang merupakan anak orang berada dan diberikan kemewahan oleh bapanya Dato' Hisyam. kemewahan yang ada membuatkan Lara menjadi seorang yang angkuh dan sombong,bukan Lara seorang sahaja tetapi juga ibunya...