BAB 3

666 28 20
                                    

Kepala semakin lama semakin runsing memikirkan perangai isteri dan anaknya yang semakin menyakitkan hatinya. Kerja yang ada tergendala seketika..pen yang tidak henti bergerak dijarinya. Dato Hisyam agak tertekan dengan isteri dan anaknya Lara yang tidak henti meminta duit untuk membelikan barang kehendak mereka.

" Dato??" Tegur seorang pekerjanya yang masuk ke bilik office milik Dato' Hisyam.panggilan itu, tidak dihiraukan oleh Dato' Hisyam kerana masih mengelamun.

"Dato?? " Teguran kedua membuatkan Dato' Hisyam tersedar dari mengelamun.
" Ya sorry.." balas Dato' Hisyam.
" Dato..ni fail fail yang saya dh siapkan..saya cuma nak mintak Dato' sign sahaja.." kata pekerjanya.

" Okay kejap lagi saya sign..Lara anak saya ada datang sini tak?" Soal Dato Hisyam

"Mintak maaf Dato'..saya rasa anak Dato' takda datang pun..."

"Okay kalau macamtu takpelah" balas Dato Hisyam.

" Saya mintak diri dulu"

" Sebelum tu saya nak awak panggil Malek suruh dia datang jumpa saya sekarang"

" Baik Dato'"

------------------------------------------------------------

       Rambut yang panjang paras dada disikat perlahan Lahan, baju tidur berkain lembut merah jambu dipakai oleh Lara Irdina.Sudah jadi kebiasaan Lara yang suka lihat dirinya dihadapan cermin.
       " Kalau aku mintak duit dekat papa...ataupun aku je suruh papa belikan aku kereta baru.."
"Lepastu aku buleh lahh tunjuk kereta baru aku dekat kawan kawan aku" Lara tersenyum
Lara dengan pantas berlari keluar dari bilik dan turun tangga mencari papanya.

Dato Hisyam sedang menyiapkan kerja kerjanya dibawah bersama laptop.
" Papa..." Dato Hisyam dipeluk oleh Lara.
" Papa buat apa tuu??" Soal Lara dengan lembut.

Dato Hisyam menoleh ke Lara dengan wajah serius." Nak duit??" Belum sahaja Lara memberitahu..Dato Hisyam sudah menjawab apa yang Lara mahukan.

"Macam mana papa tahu...pandainya papa ni..sebab tu Lara sayang papa" tangannya masih memeluk leher Papanya.

"papa takda duit" itu sahaja jawapan dari Dato' Hisyam.

" Alaa..papa tipu kan..kalau papa taknak bagi duit apa kata papa..belikan Lara kereta baru??"

" Mana duit yang papa bagi minggu lepas? Kereta baru?? Kereta yang ada tu pun Lara tak bawa..macam nak beli kereta baru? Tiap tiap minggu mintak duit...papa baru ja masukkan duit dekat akaun Lara minggu lepas..mana pergi semua duit tu?" Marah Dato' Hisyam.

"Papa...duit minggu lepas tu tk cukup ..Lara taknak la naik kereta yang ada tu..tu semua kereta lama..Lara nak kereta Baru paham tak..kenapa susah sangat papa ni..anak mintak ja bukannya orang lain..kalau papa ni taknak bagi takpe..Lara nak keluar enjoy dengan kawan kawan" Lara terus menghentak kaki dan naik tangga semula masuk ke dalam biliknya.

Dato Hisyam hanya mampu menggelengkan kepala.

" Kenapa dengan you ni??" Tegur Datin Zana yang datang dari ruang tamu.

"Kenapa apa??...kalau you nak bela anak kesayangan you tu..sila kan i tk halang"

" You..berapa kali i cakap..Lara tuu anak kita..so kalau dia nak apa..belikan jala..dia bukan mintak benda pelik..dia mintak  kereta baru Je..pun..tu pun dah tak suka??" Balas Dato' Zana lagi.

Dato Hisyam sudah naik rimas dengan anak isterinya itu..dia segera menyimpan semua kerjanya dan naik keatas.

" Youu...dengar tak apa i cakap ni..you nak pergi mana.." Datin Zana masih lagi membebel kepada suaminya.

------------------------------------------------------------

    Jam tepat pukul 4 pagi..Lara baru pulang dalam keadaan mabuk dan terhuyung hayang.
    " Bibikkkkkk...bibikkkk buka la pintu niii buat apaa lagii tuuu...aku balik ni" jerit Lara dalam keadaan mabuk..Lara masih mengetuk ngetuk pintu yang masih belum dibuka..
    "Oiiii..bibikkkk kauuu pekak ke..aku cakap bukaaaa bukaaa laa bodohhhh!!!" Marah Lara.

Pintu terus dibuka Oleh bibik.." kau ni kannn eiiii nasib laa kalau tak aku dah lama tikam kau hahaha..Lara ketawa besar"
Lara masih berjalan dengan mabuk.Dia pulak seperti ingin memuntahkan semula akibat meminum banyak alkohol.

Dato Hisyam yang turun tangga melihat anaknya dalam keadaan yang mabuk..
" Laraaaaaa Irdinaaaaaa" jerkah Dato' Hisyam.
" Haish..orang tua tak guna ni lagi" balas Lara.
Tamparan singgah dimuka Lara membuatkan Lara terduduk." Kauuu dah kenapa orang tua tetiba nak tampar aku???" Jerit Lara kepada papanya.

"Kurang ajarrrr ..papa bagi lara makan yang sihat sihat waktu Lara kecik..tapi bila besar kauuu minum benda yang rosakkan otak kauuu" marah Dato' Hisyam tidak buleh lagi bersabar.

Datin Zana turut melihat pergaduhan suami dan anaknya Lara.
" Lara sayangggg...kenapa ni enjoy sangat lahnii...dah jom naik atas tidur" Datin Zana datang lalu memimpin anaknya itu..namun disekat oleh Dato' Hisyam

" You manja kan dia sampai macamni sekali...you tak marah anak perempuan  you minum benda benda macamni...you memang mak yang tak berguna" balas Dato' Hisyam

" Youuu kenapa...Lara jadi macam ni sebab you..you tak pernah nak belikan apa yang dia nak..Smpai dia stress..bila dia stress sebab Tula dia pergi kelab malam minum..you tu yang bodoh sangat!!!!"

Tangan Dato' Hisyam tak teragak untuk menampar isterinya itu..hatinya amat sedih dan tidak tahu apa lagi yang perlu dibuat.

PENAWAR HATI LARA ❤️[C}Where stories live. Discover now