BAB 4

587 22 3
                                    

Sawah padi yang kehijauan..burung burung berkicauan..angin sepui sepui bahasa membuatkan Azim tenang memancing di sawah padi belakang rumah Opahnya. Rambut Azim yang agak lebat itu ditiup angin membuatkan rambutnya sedikit serabai.

" Azimmm!!!" Terdengar seorang gadis memanggilnya.Dia menoleh kebelakang melihat Hanim yang sedang berjalan menuju ke arahnya.

" Eh Hanim" tegur Azim semula.

Hanim datang ke Azim yang sedang duduk memancing ikan.
" Bnyak ke ikan yang Azim dapat?" Soal gadis manis itu.

" Haa..aaa bnyakla jugak...alang alang dah air sawah bnyak ni buleh la mancing..lepasni takda dah.." senyum Azim

Hanim gadis yang berumur 21 tahun sememangnya cantik dan manis sangat suka mengenakan baju kebaya dan baju kurung.rambut yang selalu didandan wajah yang putih bersih.
Hanim memang sukakan Azim sejak dari bangku sekolah lagi..tetapi Azim tidak pernah layan perasaannya kepada Hanim.

" Opah mana?" Soal Hanim

" Opah ada dekat dalam rumah..tengah rehat..sebab opah tak berapa sihat"

" La yaka..kesian opah..takpelah Hanim datang sini nak teman Azim"

Wajah Azim sedikit tidak selesa." Apa kata Hanim tengokkan opah..lagipun tak manis lah nanti apa pulak orang kampung cakap kan"

" Azim tak suka ke Hanim datang sini?" Soalnya lagi.

" Bukan tak suka..tapi tak manis..bukan tak tahu mulut orang kampung kan" balas Azim dengan lembut.

Azim meletakkan Pancingnya ditepi sawah lalu mengajak Hanim untuk kerumah Opahnya.

        Gambar yang ditatap Opah Zaiton membuatkan dia mengalir air mata.sudah beberapa hari dia kurang sihat akibat demam panas, mujurlah ada cucunya Azim yang sentiasa menjaganya.

" Opah...kenapa nangis ni?" Soal Azim
Opah Zaiton terus mengesat airmata nya yang jatuh itu.

" Takda apa lah..biasa la mata masuk habuk" pura pura cakap begitu supaya tidak mahu Azim risaukan dia.

"Opah..jangan tipu Azim..opah sedih kenapa ni? Azim ada buat salah ke?? Ni Hanim pun ada sekali datang jenguk opah"

" Opah sihat?? Soal Hanim sambil bersalaman dengan opah.

" Sihat alhamdulilah..Azim ni sentiasa jaga opah..kalau apa apa sikid semuanya dia nak risau" senyum opah yang berada diatas katil.

Hanim memandang Azim dan tersenyum.
" Untung opah dapat cucu macam Azim..Dahla baik..lepastu pandai mengaji pulaktu.."

Azim agak malu apabila dipuji oleh Hanim.
" Opah yang jaga saya dari kecik sampai la saya besar..bila saya dh besar ni..biarla saya pulak yang ganti untuk jaga dia."

Opah menggosok bahu Azim lalu tersenyum..airmatanya mengalir sekali lagi dipipi..kerana terharu dengan sikap baik cucunya Azim.

"Tadi opah tengok gambar siapa?" Soal Azim
Opah sepertinya mahu sembunyikan sesuatu
" Tkda gmbar siapalah..tiba tiba aja teringat arwah atuk kamu"
Opahnya sahaja berkata bergitu..tidak mahu Azim terkejut dengan rahsia itu.

" Opah jngn lupa makan ubat ya..mak Hanim kirim salam dekat opah" senyum Hanim sambil membelai tangan opah dengan lembut.

" Ha Yala waalaikumusalam."

"Opah...kan bagus kalau Azim ada isteri ada jugak orang yang boleh tengok tengok kan opah " perli Hanim.

Azim terus menoleh kearah Hanim
" Haish..Azim tak sedia lagi..lagipun sapa lah nak kat Azim ni kerja pun takda..lagipun impian Azim memang nak jaga opah je" balas Azim

"Hm..dia takde langsung ka nak rasa aku ni sesuai jadi isteri dia" bisik Hanim didalam hati.

-----------------------------------------------------------

Dato Hisyam tidak tahan dengan perangai anak isterinya...dia terpaksa membuat rancangan supaya anak isterinya berubah.

" Saya nak awak...cari seorang perempuan yang buleh pura pura jadi isteri kedua  saya...saya nak ajar isteri dengan anak saya" kata Dato' Hisyam kepada salah seorang PA nya.

PENAWAR HATI LARA ❤️[C}Where stories live. Discover now