Bab 22

2.4K 69 2
                                    

Sorry abang man.. hanis lambat sikit jalan jem tadi..~ tercunggap2 hanis dari office terus ke bandar.. petang adalah waktu kemuncak di bandar KL..dia tersenyum manis pada salman..

Salman yang lihat hanis datang terus dia bangun.. nak bukakan kerusi pada hanis.. gentleman katakan..

Tak apa hanis.. lagipun abang man baru je sampai ni.. hehe lama tak datang KL rasa jakun pulak abang man tengok..hehe hanis dan marissa sihat?~jawab Salman ramah balas senyum hanis juga.. dilihat hanis makin cantik.. tapi agak berlainan bila jumpa dikampung.. hanis di kampung pakai seluar track dan tshirt.. sekarang hanis dibandar pakai make up dan skirt paras lutut.. seksi jugak la..firstime dia tengok..

Alhamdulillah semua sihat abang.. sorry tak dapat nak teman abang man jalan2 dekat KL, sebab hanis baru masuk kerja hari ni, cuti uruskan sekolah marissa tu.. ~ jawab hanis

Salman mengangguk2 betul la tu.. apa yang dia tahu selepas kejadian dekat kampung.. terus tak nampak bayang hanis dan marissa.. ada orang kampung cakap marissa balik KL dengan seorang lelaki asing.. entah betul entah tidak..biasalah mulut orang kampung.. lebih kuah dari nasi! salman tak percaya selagi tak nampak depan mata.. sebab dia percayakan hanis..hanis bukan perempuan macam tu..

Tak apa la hanis.. abang man okay je.. hmm hanis tak rindukan mak ke? ~ tanya salman.. dia kesini pun sebab nak tanya khabar..2 hari je di KL ada urusan pasal kebun pak mail, ni pun jumpa hanis dekat starbucks KLCC .. lama tak datang KLCC..

Hanis yang terdengar nama mak..terus hilang senyum..

Kenapa abang man.. mak ada tanya hanis ke? ~ soal hanis..

Bukan tak nak call mak.. tapi dia terasa hati bila mak tak menangkan dia.. padahal mak, mak dia sendiri.. hmm dia ada jugak berhubung dengan kaklong kakngah dalam group tanya khabar..bukan diam bermakna buang mak.. tapi cuma terasa hati..sape lah tak sayang orang tua sendiri?orang tua syurga dia..

Adalah jugak..cuma mak ada cakap dia rindukan cucu dia marissa.. nanti hanis balik la eh.. kesian dia.. ~ Ujar Salman..

Hanis hanya mampu mengangguk.. Salman tersenyum..

Hanis tak nak makan apa2 ke ni? tak lapar? atau hanis nak apa?? ~ tanya salman..

Eh tak payah la abang man.. hanis dah makan lunch tadi.. ni pun tak lama.. marissa ada kat rumah.. ~ jawab hanis

Salman terkerut dahi..

Hanis tinggalkan marissa sorang2 ke kat rumah? tak bahaya ke? ~ tanya salman

Eh! terlepas cakap..

Err ..eh tak la.. rumah pengasuh dia.. hanis tinggal kat situ.. sebab petang macam ni dia sorang2 sana.. tu kesian tu..! ~ jawab hanis.. ish mulut ni! tak dijaga2 ..nasib baik la tak cakap duduk dengan daddy.. tak ke haru aku..

Ohh.. ye ke? okay la macam tu.. ni hanis tolong temankan abang man cari ole2 nak bawak balik kampung sikit boleh ke? ~ jawab Salman..dah alang2 datang KL apa lagi.. shopping sikit..

Hanis mengangguk tanda boleh.. lagipun dia dah bagitahu mikail 2 hari lepas..

Salman tersenyum..

....

Hanis yang baru masuk dalam penthouse dengan beberapa paperbag ditangannya.. melihat dua beranak tu sedang tengok tv.. amboi.. seronok sakan ye takde aku..

Mikail yang melihat kelibat hanis tersenyum.. dikerling jam pukul9 malam..

Sayang dah solat? ~ tanya Mikail.. walaupun dia tidak mendalami ilmu agama.. tapi dia tahu solat itu tiang agama.. lebih2 lagi dalam alam rumah tangga..

MRS CADEN { IN EDITING }Where stories live. Discover now