“SEDAPNYA bau, Mar masak apa hari ni?” soal Umi Teja sambil merangkul bahu Maryam dengan mesra. Sejak Maryam ada di rumahnya, dia memang sudah jarang pegang senduk.
Dah ada tukang masak baru! Anaknya pula semuanya lelaki. Manalah ambil tahu sangat hal dapur ini.
“Mar masak nasi lemak kegemaran umi.” Maryam tersengih sambil mengacau sambal sotong yang masih berada di dalam periuk. Tunggu pecah minyak sedikit saja lagi.
“Ni yang umi makin sayang dekat Mar ni.” Umi Teja mengusap belakang tubuh Maryam pula.
Maryam tertawa halus sebelum menghidangkan nasi di atas meja bersama dengan timun, telur rebus dan ikan bilis. Sudah lama rasanya dia tidak memasak nasi lemak.
Setelah sambalnya sudah pecah minyak, Maryam mencedok sambal tersebut ke dalam sebuah mangkuk besar lalu dihidangkan di atas meja.
“Jemput makan, umi.” Maryam menuangkan air teh ke dalam segelas cawan sebelum diletakkan di sisi Umi Teja.
“Terima kasih, Mar. Terharu umi dengan layanan kamu.” Umi Teja memandangnya dengan sebak. Tahulah Maryam yang dia rindukan anak-anaknya.
“Sama-sama, umi. Ini ajelah cara Mar nak balas segala jasa umi kepada Mar.” Maryam membalas dengan tenang beserta senyuman di bibir merahnya.
“Kamu tak makan sekali ke, Mar?” soal Umi Teja apabila Maryam kembali ke bahagian dapur basah.
“Mar nak bungkus spageti ni kejap, umi. Kejap lagi Mar join umi.” Maryam tersengih sambil membungkus spageti Aglio Olio ke dalam sebuah bekas yang besar.
Dia ada juga membuat cupcake sedari semalam lagi untuk anak-anak yatim yang selalu Haidan lawati itu. Oh, ya! Hari ini Yunus berjanji dengannya untuk pergi ke rumah anak yatim tersebut bersama-sama.
“Banyaknya Mar masak. Untuk siapa ni?” soal Umi Teja, menjengah Maryam yang sibuk di dapur.
Maryam tersengih.
“Mar lupa nak beritahu umi. Hari ni, Yunus nak bawa Mar pergi rumah anak yatim yang dia cakap hari tu. Boleh ya umi?” soal Maryam dengan sengihan lebar.
“Oh, iya ke? Baguslah. Boleh aje. Umi nak ikut juga tapi ada hal kejap dekat butik dengan klien.” Umi Teja membalas dengan riak wajah kecewa.
“Oh, tak apalah umi. Lain kali masih ada.” Maryam menjawab sambil tersenyum.
“Insya-Allah.” Umi Teja menjawab sebelum kembali ke dapur kering.
Maryam sambung membungkus sebelum kembali ke kamar tidurnya bagi menyiapkan diri.
Maryam memakai baju kurung berwarna putih dengan corak bunga-bunga berwarna merah jambu. Maryam mengenakan tudung berwarna merah jambu.
Dia menyapu wajahnya dengan bedak. Eyeliner dicapai lalu dipakaikan di atas kelopak mata. Lipstick berwarna merah jambu dicapai. Sungguh, gaya kau bersiap ni Maryam seperti nak berjumpa dengan boyfriend!
Oh, please! Maryam adalah ketua barisan wanita-wanita-cantik-tapi-single tahu?
Setelah yakin dengan penampilan diri, Maryam melangkah keluar dari kamar tidurnya dengan tote bag di sisi.
“Cantiknya, Maryam! Mar nak jumpa bakal menantu umi ke?” Umi Teja mengusik. Umi pun sudah siap bertudung, bersedia hendak ke butik.
“Ish, mana adalah umi ni!” Maryam menyangkal dengan wajah yang sudah merah. Mujur tak pakai pemerah pipi tadi!
“Yalah, tu. Umi nak pergi dah ni. Hati-hati keluar tu. Kirim salam umi dekat Yunus.” Umi Teja meminta diri dan Maryam bersalam dan mencium pipi wanita separuh abad itu.
YOU ARE READING
yunus buat maryam©
Любовные романы"Kita adalah pertemuan yang disengajakan oleh semesta." Maryam Humaira, dia seorang gadis yang penuh dengan luka. Kehidupannya tak ada yang indah, hanya berpaksikan duka. Asal usulnya daripada keluarga yang berantakan, seolah semesta tidak memperso...