“UNTUK saya ke?” Itu soalan yang terbit daripada bibir Maryam.
Haidan tertawa kecil. Sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula Maryam ni. Tak fasal-fasal dia berpantun dalam hati.
“Yalah, untuk awak.” Haidan masih menghulurkan bunga tersebut. Naik lenguh tangannya tetapi tak ada siapa yang menyuruh pun.
“Susah-susah saja.” Ayat tipikal seorang Maryam tetapi tangan tetap menerima yang berjaya membina harapan di hati Haidan.
Parah, parah.
“Aku nak angkat call ni kejap. Enjoy your time together.” Mya pamit ingin berlalu sambil mengangkat panggilan. Sahih, tunang tersayang la tu.
Banyaklah dia punya enjoy!
“Lapar tak? Jomlah join dia orang barbeku dekat sana.” Haidan mengajak pula apabila Maryam mula bangkit daripada duduknya.
“Boleh juga.” Maryam bersetuju apabila perutnya juga sedang mendambakan makanan laut.
Haidan tersenyum senang apabila Maryam akur. Mereka mengambil makanan dan memenuhkan kerusi di meja yang diduduki oleh Hafisya dan Hakim.
Kak Haira katanya tadi ke tandas. Abang Hud pula sibuk menjadi cef.
“Kakak Maryam pergi mana tadi?” soal Hafisya apabila Maryam mengambil tempat di sebelahnya.
“Kakak jalan-jalan tepi pantai aje tadi.” Maryam membalas apabila mata bulat Hafisya memandangnya.
“Oh, pak su Sya nak jalan-jalan juga boleh?” soal Hafisya kepada Yunus yang sibuk menjamu selera.
“Boleh tapi habiskan makanan tu dulu. Kakak Maryam pun nak makan dulu.” Yunus menjawab dan Hafisya anggukan kepala beberapa kali.
Hakim pula seperti biasa, sibuk dengan kartun di dalam telefon pintar. Dah dapat Didi and Friends, dia tidak akan hiraukan keadaan sekeliling.
Sebab itu agaknya Hafisya naik jemu.
“Pak su, kita dah habis makan! Kakak Maryam pun sama.” Rajin Hafisya melaporkan apabila melihat pinggan Maryam sudah licin.
Yunus ketawa kecil dengan telatah anak buahnya. Budak ni memang gemarkan alam sekitar sama seperti orang di sebelahnya.
“Yalah, jom. Hakim tunggu sini okay? Jangan pergi mana-mana pula.” Sempat Yunus memesan kepada Hakim dan budak lelaki itu hanya membuat simbol okay menggunakan jarinya.
Hafisya berada di tengah dan Maryam serta Yunus memegang tangannya bersama ibarat sebuah keluarga yang sangat bahagia. Gitu!
Sekilas pandang memang nampak seperti sebuah keluarga.
Yunus memandang Maryam yang menikmati angin pantai. Kelihatan Maryam benar-benar nyaman di situ. Maryam pula memandang Yunus yang sibuk memerhatikan ombak.
Seolah-olah sedang memikirkan sesuatu. Maryam juga begitu. Ada yang tidak beres antara mereka berdua.
“Awak ada cakap apa-apa pasal saya kepada keluarga awak?” Maryam menyusun kata penuh berhati-hati.
Yunus terdiam seketika sebelum bibirnya mengukir segaris senyuman.
“Ada. Kepada Kak Haira dan kepada ibu saya. Fyi, saya dan ibu memang tak boleh simpan rahsia. Kalau saya cuba berahsia pula, ibu pandai tebak.” Yunus menjawab laju.
Orang kata, kalau nak cari jodoh cari yang melayan ibu bapa dengan baik. Maryam tengok gaya Yunus bercerita pun dia boleh kenal pasti.
“Awak cerita baik ke buruk?” Sengaja Maryam menduga dengan mata yang sengaja dikecilkan.
YOU ARE READING
yunus buat maryam©
Romance"Kita adalah pertemuan yang disengajakan oleh semesta." Maryam Humaira, dia seorang gadis yang penuh dengan luka. Kehidupannya tak ada yang indah, hanya berpaksikan duka. Asal usulnya daripada keluarga yang berantakan, seolah semesta tidak memperso...