البارت الرابع
.......🦋
دخل غرفته وهو يسب ويلعن اليوم والساعة والدقيقة التي هبت بهم هذه اللعنة عليه ليرتمي علي سريره وهو يفكر بما حدث ولا يعرف لمَ لكنه ضحك ليضع يده علي فمه ويستمر بالضحك ليستمع لصوتها تقول: يالهوي يالهوي يالهوي يالهوي.
لينتفض ويقول بخوف: ايه تاني؟؟.
دانة: هو انت بتضحك زينا عادي لااا لااا خاف علي وشك يبني لحسن يكرمش.
وضع يده علي فمه وضحك ولم يستطيع تمالك نفسه لتنظر له وتتذكر وجهه وهو خائف ويضربها بالطاسة لتضحك وهي تقول: كان شكلك حلو اوي ونت عامل فيها ربنزول هيهيهيهيهيهيهي.
ليستمرو الاثنين بالضحك والضحك الشديد....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحرك كريم كالمجنون وهو يقول: هي فانها راحت فين يعني؟؟؟.
رد عليه الطرف الاخر فقال كريم: انت بتستهبل يا علي انت اللي مخبيها صح؟؟.
رد الاخر فقال كريم: وكتاب الله يا علي لو عرفت انك انت اللي مخبيها لدفنك والجن نفسه مش هيعرفلك طريق.
قال كلماته واغلق الهاتف ونظر لصورة دانة التي تحتل حرفيا جدار كامل في غرفته نظر لها وقال: انا مش هسيبك مهما يحصل يا دانة انتِ ليا ليا لوحدي...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت دانة جالسة امامه وممسكة بيده التي قد التهبت وبشدة لتقول بلوم: انت مكنش لازم تحط عليها مايه علي فكرة.
قال لها بغضب: لا انتِ اللي كان لازم تحطي عليها شطة اصلي كنت ناقصك انا.
دانة مبررة: علي فكرة انا كنت عاوزة احطلك ملح علشان تخف بس انا بقا مكنتش اعرف انه ملحك عليه شطة.
قال بوجع: حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل.
دانة بطيبة: يسطا وربنا انا كنت عاوزة اريحك مش اكتر.
ارجع هو راسه للخلف وهو يتوجع بشدة لتقول دانة: وجعَك؟؟.
قال بتعب: اوي اوييي.
دانة: طب طب استني انا هخرج اجبلك حاجة من اي صيدلية هنا.
هو: لالالا متخرحيش في الجو ده وكمان الصيدلية اللي هنا بعيدة اوي وانتِ مش هتعرفي ترجعي.
دانة وهي تقف: لالالا متقلقش يسطا انا هسرق جاكت من عندك اصلًا وكمان احنا لسة نهار يعني ونا اكيد اكيد مش هتوه...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتدت دانة جاكت علي بيجامة قد اخذتها منه وخرجت فكان شكلها وكأنها متسولة
وظلت تسير وتسير وتسير والامطار سيول من فوقها واخيرًا وبعد طول طريق وصلت للصيدلية لتدخلها قائلة: سمو عليكممم.
الصيدلي: سلام قولًا من ربًا رحيم.
دانة: ايه يعم انت شفت ام اربعة وأربعين داخلة عليك ولا ايه؟؟.
نظر لهياتها البالية قدمها مطينة افسدت الارض بنطالها ملطخ بالطين حتي ركبتها قميص بيجامتها يصل لبعد ركبتها فملطخ ايضا والجاكت كبير جدا وشعرها مشعث جدااا ومبلول وهي كل عشر ثواني علي الاقل ترفع بنطالها الكبير لينظر لوجهها فيجدها محولة ومخرجة اللسان ليصرخ وهو يرجع للخلف بينما تضحك هي علي هياته ثم تقترب قائلة: عاوزة اي حاجة للحروق.
نظر لها الصيدلي وقال: ايه سبب الحرق؟؟.
دانة: الغبي مسك حلة البيض المحروقة.
الصيدلي: طب ده محتاج مسكن وخلاص يعني مش حوار.
دانة: هو نا مقولتلكش؟؟.
الصيدلي: لا مقولتيش.
دانة: مش الحمار حطها تحت الماية.
الصيدلي بحماس: ها وبعدين؟؟.
دانة: فانا حبيت اساعده واحطله عليها ملح بس مكنتش اعرف ان الملح بتاعه عليه شطه.
الصيدلي بخضة: هاهه شطة؟؟؟ وايه اللي حصل بعد كدة؟؟.
دانة وهي توصف بيدها: الحرق ورم بقا قد كدة واحمر اوييي والواد يعين امه فافي ومش قادر يستحمل خاالص.
الصيدلي: لا مش من حقه الصراحة فافي اوي المهم بصي انا هجبلك مرهم ومسكن وكمان حقنة في العضل بتعرفي تدي الحقن؟.
دانة بثقة: عيب عليك تسأل سؤال زي ده علي فكره.
نظر لها الصيدلي بشك ثم اعطاها الاشياء لتخرج من الصيدلية وهي تصفر لتقف وهي تنظر حولها لتقول: هو البيت كان فين؟؟.
لتعود للصيدلي وتقول له: ولة هو انت متعرفش انا جيت منين؟؟.
الصيدلي ببلطجة: ونا هعرف منين اناااا؟؟؟.
نظرت له دانة بغضب ثم امسكت بعض الاشياء من علي الطاولة لتلقي بهم عليه وتقول: تك غورة ولا نفعت ولا استنفعت اتفووو عليك يغراب البرك.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دقت الساعة الثانية عشر وكان هو جالس ويكمل كتابته بـ: اشتم رائحة حريق ليركض وهو يبحث عنها كالنجنون لكنه لم يجدها ليطفئ والنار ويلتف فيجد طيف لشبح اسود ليصرخ وهو يقع.
استمع لصوت دق علي الباب ليزفر وهو يقوم متوجه ليفتحه فيجدها تدفعه وتدخل وترمي نفسها علي الارض وترمي ذلك الكيس بجانبها قائلة: ااااااه يارب تنشل يارب تتحرق يابن المحروقة ياللي في بالي.
نظر لها وقال بتعجب: هو انتِ كنتي فين؟؟.
رفعت له راسها ثم نظرت له قائله: منك للي كلت وراك جوزها قادر يكريم حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل فيك يغامض يبن الغامضة انتَ.
نظر لها وقال: هو كل ده ليه؟.
دانة بعصبية وقهر: كل ده علشان انا من حداشر الضهر عمالة الف الف علي الصيدلية ويوم ما القيها اتوه وافضل الف والف عليك والمطرة شغالة فوق راسي والديابة كانت هتكولني وبعد كل ده بتقولي ليه؟؟.
نظر لها وقال بتقطيبة حاجب: هو انتِ عملتي كل ده علشاني؟؟.
دانة وهي تقف: لا علشان امي!!.
قالتها بزهق وهي تسير للداخل لينظر هو للكيس الملقي علي الارض ليمسكه وينظر له بدون تعبير ثم يدلف...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أنت تقرأ
وقع بحبها!!
Humorكان جالساً في قصره المهجور يستمتع بوحدته كالعادة لتدق هي بابه وتبكي راجية الدخول ليفتح لها باب قصره وتبدا حكايته مع تلك المختلة التي مهما كثرة فيها الاقاويل لن توفيها فهي "دانة" التي قد دخلت حياته لسببين لا ثالث لهم 1-ان تجلطه 2-ان تجعله يقتل نفسه...