من مات؟؟

1.8K 78 0
                                    

البارت الثالث عشر
.........🦋
كان الجميع فرح وبشدة ورهيف ودانة جالسون في القاعة وهم مبتسمين ورجاء وعزة واقفين خلفهم بفرحة شديدة وكانت رهف ترقص مع مسلم وهي تضحك وبينما كانت عائلة دانة وبالاخص كريمة ومحمود وعبير واقفين وينظرون بشر خالص للجميع وبينما كان كريم قد فضل الجلوس بالبيت وكان قد جاء موعد رقصة السلو ليقف العروسين ويبدو بالرقص ليهمس رهيف لدانة: مالك.
دانة: مش عارفة حاسة اننا بنعمل حاجة غلط.
رهيف: متخفيش انا عند اتفاقي ومش هغيره.
كانت تستمع له شاردة ليميل هو ويقترب من اذنها ويهمس لها: انا مش هغير اتفاقي الا لو حبيتي.
شخصت عينها بينما اعتدل هو مبتسما واكمل الرقصة للتذكر هي ذلك اليوم الذي رحلت به....
~فلاش~
كان رهيف جالس ناظرًا للباب وهو يتمني ظهور طيفها فقط طيفها...
ليمح شئ جعله يجحظ ويدعك عينه بقوة انها هي انه فستانها الفضفاض انه طيفها تبًا انها عفريتة قام بسرعة وفتح الباب ليجد دانة بالفعل امامه وتقول: انا رجعت علشان نسيت فوني هو انت مشفتوش؟؟.
فقال وبدون اي مقدمات: تتجوزيني؟؟.
شخصت عيون دانة وقالت: ايه؟؟.
رهيف: تتجوزيني يدانة؟؟.
دانة: انا اتجوزك؟؟.
رهيف: ايوا هو ده الحل الوحيد لمشكلتك احنا هنروح نكتب كتابنا ونا عندي مأذون صحبي هيطلع لنا القسيمة بسرعة نكتب الكتاب وتروحي لاهلك وكدة مش هينفع تتجوزي ابن عمك.
دانة: انت بتقول ايه؟؟.
رهيف: انتِ معندكيش حل تاني ثم اصلًا ده هيبقا مجرد حبر علي ورق متخفيش.
فكرت دانة لثوانِ وكانت تلك الثوانِ كافية لكي يعمل عقل رهيف الذي نهره مذكرًا ايه انه قد تهور وهو يكره التهور كيف كيف فعل هذا تبًا!!
دانة: انا موافقة بس بشرط.
رهيف: ايه؟؟.
دانة: تلت شهور بس هما تلت شهور وبعدها هتطلقني.
رهيف: ونا موافق.....
~باك~
بلعت دانة ريقها وقالت: هتغير انهي حتة بالظبط؟؟.
قهقه رهيف وقال بعبث: اي حتة تعجبك.
متي اصبح هكذا اهذا تأثير الزواج ام ماذا؟؟
رهيف: هو انتِ ليه حطة شعرك علي قدام كدة؟؟ ورا كان هيبقا احسن.
دانة: انا حباه كدة.
همهم رهيف بغير رضا ليكملوا رقصتهم وفجائتًا تخترق رصاصة ذات صوت القاعة وتستقر بجسد احدهم وكان الاخر ينظر بفزع للدماء ولعيون شريكه التي اعلنت الموت وبوضوح!!!

وقع بحبها!! حيث تعيش القصص. اكتشف الآن