البارت التاسع عشر
.........🦋
خرج الطبيب ليهب له الجميع ويستند رهيف علي الجدار بتعب ويذهب ناحيته ويقول: دانة دانة عاملة ايه بقت احسن دلوقت؟؟.
الطبيب بأسف: انا اسف بس الانسة دانة دخلت في غيبوبة واحنا هنضطر نسبها فترة في الانعاش علشان حالتها صعبة اوي ادعولها.
قال كلماته وذهب ليترنح رهيف قليلًا فيمسك به مسلم بينما تبكي رجاء وهي تقول ناظرة لكريم: حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل فيك يابن كريمة لو انت اللي عملتها انا ولا هسمحك دنيا ولا اخري علي البت اللي بين الحياة والموت دي منك لله يا كريم منك لله.
نظر له رهيف وقال: اهدي يا رجاء انا بس اتأكد انه هو اللي عملها وبعدها وكتاب الله لرقضه مكانها.
كريم: انا معملتش حاجة.
رهيف بغضب: امال مين اللي عمل يعني يا حلتها؟؟؟.
كريم: انت ليه مش عاوز تصدق ان انا لو كنت عملتها مكنتش هتبقا دانة هي اللي في الانعاش دلوقت.
نظر له رهيف محتنقًا ليمسك فجاء راسه وهو يشعر بالصداع لتسنده رهف وتقول: تعالي روح معانا يابيه انت شكلك تعبان اوي!!.
رهيف وهو ينظر نحو بابها: لالا انا هفضل هنا روحو انتو وانا هطمنكم.
عزة: بس يرهيف.
رهيف مقاطعها: ماما ارجوكي روحي انتِ ونا هفضل هنا معها انا مش هسبها....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان رهيف نائم علي مقعد بجانب سريرها وممسكًا بيدها علي صدره بعد ان اخرجوها لغرفة عادية لينظر لها وهو يزفر ويشعر ان راسه ستنفجر اغمض عينيه وهو يشد شعراته وقبل ان يشعر كان قد ذهب في غفوة ايقظه منها دقًا علي كتفه جعله يفتح عينيه ليجد امامه طبيب اخر غير ذاك الذي اجري لها العملية
دعك رهيف عينيه وهو يعتدل ويترك له يديها لينظر الطبيب ببسمة له وهو يقول: قوم ارتاح شويا.
رهيف وهو يقوم ليقف: لالا انا هفضل هنا.
هز الطبيب راسه والتف لدانة وامسك بأسوارة يدها ليتحسس نبضها ويتفقد تلك الاجهزة التي بجانبها ليبتسم ويقول: اممم حالتها بقت مستقرة واخيرًا.
دعك رهيف وجهه وهو يحمد ربه ويقول: طب هي ممكن تفوق امتي يدكتور؟؟.
الطبيب: لا استني شويا احنا هنمشي معاها وحدة وحدة انت شفتها كانت في ايه الاول ده انجاز كبير اوي ان حلتها تستقر بالشكل ده.
نظر رهيف لدانة ولم يرد ليقول الطبيب: بُص انا اسمي امجد انا اللي هكون المشرف علي حالة الانسة ولو حصل اي حاجة قولي انا هكون قاعد برة.
هز رهيف راسه ليذهب الطبيب ويجلس رهيف مجددًا ويمسك بيدها الشاحبة الموصولة بالكالونة التي تكمد الدم مكانها زفر وهو يرفع راسه للسماء ليبدا في دعاء ربه انه ملجائه الاول والاخير قبل وبعد كل شئ...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تتوقف كاميرتنا في مكان خالي من الاناسي ويظهر لنا شخص ملتف وجهه بالكامل فلا يظهر وكان هذا الشخص يتلفت حوله بريبة حتي اصتدم بشخص اخر ليبتعد قليلًا وهو يتنحنح ويقول: انت نفذت؟.
ليبتسم الاخر فتظهر اسنانه المسودة: والعروسة قاعدة مستنية ملك الموت دلوقت.
لتجحظ عيني الاخر ويقول: انت بتقول ايه هي لسة مامتتش؟؟.
الرجل الاخر: متخفش انا مش هاخد منك جنيه غير لما اخلص.
الملثم: وهتخلص ازاي انت؟؟.
الرجل بشر سوداوي: حقنة هواء او كالونة غلط بدل ما تدخل المحلول تسحب الدم في حجات كتير واصلًا عروستنا مش مستحملة لوحدها.
ابتسم الملثم وقال: تمام اول لما تخلص ابقا كلمني ونا هجبلك اللي هتطلبه....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
أنت تقرأ
وقع بحبها!!
Humorكان جالساً في قصره المهجور يستمتع بوحدته كالعادة لتدق هي بابه وتبكي راجية الدخول ليفتح لها باب قصره وتبدا حكايته مع تلك المختلة التي مهما كثرة فيها الاقاويل لن توفيها فهي "دانة" التي قد دخلت حياته لسببين لا ثالث لهم 1-ان تجلطه 2-ان تجعله يقتل نفسه...