حفلة ميريهان

1.1K 47 2
                                    

اسفة للتأخير بس انا امبارح مكنتش في البيت وكان المفروض انزله من الصبح بس حصلت ظروف كدة مش لطيفة فأنا اسفة بجد
البارت الواحد والاربعين
دلف رهيف وهو مرتدي بذلة سوداء جميلة وكانت دانة تسير بجانبه وهي مرتدية فستان وردي لطيف ليدخلو لتلك الحفلة الاستقراطية وينغمسو مع الحضور قليلًا وحيث كانو منشغلين تطفي الانوار وتصب فقط علي انثي ذات رداء احمر ناري واقفة اعلي السلم تتباهي بشعرها البني الطويل  نزلت بثلاثة وكان الجميع يصفق لها بحرارة بينما تقترب هي من رهيف ودانة وتبتسم قائلة وهي تحتضن رهيف: رهيف وحشتن.
قطعت كلماتها عندما دفعتها دانة بقوة وهي تقول: اي يا ماما ايه ده نو تاتش خدي بالك.
نظرت لها ميريهان من اخمص قدمها بدايتًا من حذائها الابيض الاشبه باحذية البلايه وصولًا لفستانها الوردي ذو طبقات الشيفون والذي كان يصل لكاحلها و كان متسع بجمال وبأكمام شبه شفافة وكانت ترتدي عقد ابيض بسيط يتدلي حتي لفظ اسمه وكان به حبات وردية كالوجودة بذلك المشبك الذي يعتلى خصلاتها القصيرة
ميريهان: انتِ مين انتِ وايه اللي دخلك بيتي اصلًا؟!.
كادت دانة ان تتكلم ولكن رهيف قام بأمساك يدها والقول نيابة عنها ببسمة: اقدملك يا ميريهان دانة مراتي دانة دي ميريهان بنت عمي.
جحظت اعين ميريهان وهي تنظر له بصدمة لتقول دانة ببسمة وهي تحرك حاجبيها: مالك يميري القطة كلت لسانك ولا ايه؟.
نظرت لهم ميريهان ثم قالت بغضب: رهييف انت ازاي تتجوز وحدة زي دي ازاي؟؟.
قال رهيف بهدوء: هو ايه اللي ازاي؟
هو انتِ شايفها عندها رجل تالتة يعني ولا ايه مش فاهم؟.
ميريهان: لا... لالا مش قصدي انا يعني استغربت انك مقولتليش قبل كدة.
رهيف: هو انا يعني كان المفروض استأذنك ولا ايه برضوا؟.
ابتسمت ميريهان قائلة: يووه بقا يرهيف مالك كدة انهاردة.
زفر رهيف وقال: مليش.
ميريهان: استنى هروح اجبلك درينك واجي.
قالتها وذهبت ليلتف رهيف لدانة ويقول ببسمة: هو ايه اللي نو تاتش ده بقا؟.
دانة: ايه في ايه؟
انت اللي نو تاتش بُص ياض علشان نكون متفقين كدة انت طول مانت جوزي مفيش حاجة مؤنثة هتقرب منك تمام؟؟.
ضحك رهيف وقال: تمام.
عادت لهم ميريهان وهي ممسكة كأس عصير برتقال وقدمته لرهيف ببسمة: اتفصل يرهيف.
لتأخذه منها دانة وتقول ببسمة لزجة: شكرًا يا ميري.
كانت تتكلم متكة علي كل حرف وبينما كان رهيف يكتم ضحكته لتبتلع هي الكأس فتقول ميريهان مشيرة بيدها: هات عصير تاني.
اعطاها النادل لتقدمه وتقول: ره..
ولكن دانة تأخذه مجددًا منها وترتشفه بقوة لتنظر لها ببسمة وتقول: انتِ شكلك لطيفة اوي يدانة.
دانة ببسمة: مش الطف منك يحبيبتي.
ميريهان: امم... طب بعد اذنكم.
قالتها وذهبت تاركة ايهم ليندمجو مجددًا مع الحضور بينما تنظر دانة حولها ومن ثم تنظر لرهيف وتدق علي كتفه بأصبعها وتقول: رهيف... انا.. انا هروح هناك.
قالتها وهي تشير للا شئ لينظر لها بتعجب وهو يترك يدها التي كان متمسك بها من اول الحفلة لتختفي عن انظاره وينشغل هو بالردود والكلام نظر حوله يبحث عنها ولكنه لم يجدها فيهز راسه بيأس ويعود لحديثه ولكن فجأء الانوار تغلق انها احدى مفجأت ميريهان البلهاء
اضاء النور علي الفرقة الموسيقية التي بدات العزف بهدوء ولكن فجأئتًا تقتحم دانة المسرح وهي تائهة وتقول لهم: بس... بس... بس.
نظر لها رهيف وهو يحاول الاستيعاب انها مخمورة حقًا
ذهبت دانة واخذت الميكروفون عنوة من احدي الموسقيين لتضعه عند فمها وتقول ببسمة: ههه.
لا يعرف لما لكنه ضحك انه وضع لا يتحمل شئ ولكنه ضحك علي ضحكتها البلهاء لتكمل هي: تس تس هههه انا دانة مرات البتاع ده.
قالتها وهي تشير الي رهيف لينظر له الجميع فتكمل هي: اه اه هو رهوفة المرهفهف جوزي عارفين اقولكم علي سر انا بحبه اهه.
ابتسم ببلاهة وهو يستوعب ليجدها تقول: ايوا يرهوفة انا بحبككك ايكادولي رهوفة دايسكي اي لڤ يو بكل لغات العالم بحبك يابن عزة الذة.
ضحك الجميع لتقول بغيظ: انتو مش مصدقين طب طب انا هغنيله.
نظرت للموسقيين وقالت وهي تلعب بيدها: اعملوا كدة يلا... اسفة.
قالتها عندما ارتمطت يدها بوجه احدهم لتضحك وتقول: اسفة اسفة بس يلا يلا اعملوا.
نظرو لبعضهم ومن ثم لها ليقول احدهم: اغنية ايه؟.
دانة: اممم رهوفة بيحب ام لمون فاااا اعملو اي اغنية ليها ولا اقولكم خلوها الف ليلة وليلتين.
ضحك المسقيين وبدائو العزف لتلتف هي وتقول بعبث: ياااا حبيبييي.
نزلت من عند الفرقة وهي تكمل: يااا حبيبي يااااااا حبيبي الليل وسماه ونجومه وقمره قمره وسهره.
وقفت امامه ونظرت له قائلة: وانت وانا ياحبيبي انا ياااحياتي انا كلنا كلنا في الحب سوا يلا نعيش في عيون اليل يلااا نعيش في عيون اليل ونقول للشمس تعالي تعالي بعد سنة مش قبل سنة دي بالف ليلة وليلة اااه الف ليلة ولية من كل العمررر.
كان الموسقيين يحاولون ترجمة كلماتها علي الحانهم لقد دمرت الاغنية وبينما كان الجميع يضحك عليها كان رهيف واقف في عالم موازي لها وهو ينظر لها ورغم نشازها وكلماتها المدمرة الا انه يراها الان اجمل واجمل من ام كلثوم بمراحل
قالت دانة وهي تتمايل ببسمة: اازاي ازاي ازاي ازاي اوصفلك ياحبيبي ازاي قبل ما احبك كنت ازاي يا حبيبي كنت ولا امبارح فكراه ولا عندي بكرة استناه ولا حتي يومي عيشاااه ياحبيبي يلا نعيش في عيون اليل ونقول للشمس تعالي تعالي جانا الهواء تعاالي.
"ام كلثوم لو سمعتك والله لتنتحر يا دانة"
كانت هذه الجملة التي همسها رهيف لدانة التي ضحكت وقالت: احبيبي انا اااحياتي انا كلنا كلنا في الحب سوا.
التفت فجأء وقالت: بس بقااا خلاص شغلو حاجة لصاصا.
نظر الموسقيين لبعضهم بتعجب بينما قال احد الشباب: اشغلك مسلم.
لتبتسم له دانة بتساع بينما يتجه الشاب لاحد السماعات ويوصل بها هاتفه ويلعب رجل الاضائة لتقول دانة فجأء وهي تسير في الارجاء: جااامد فنفسي وبتفاااخر تحسني من عالم اخر اتحدث مع عصابة وجمب اي حد اكون اضافة.
لتصرخ فجأء وهي واقفة بجانب ميريهان: صعب تزملني صعب اكون ضهرك صعب تكون صحبي صعب اكون صحبك صعب تفهمني صعب تمشيني صعب اقولك شقي وزميلي مش شايفك صحبي مش ذمبي انا مبرحش الحاجة بتيجي لحد عندي متزعقش وبطل بمبم ياعيال تربية بوجي طمطم.
وفجأء انقلب المكان الاسقراطي لحفلة بلهاء الجميع غير دانة يرقص ببلاهة نساء ورجال وبينما كان البعض ومنهم ميريهان من ينظرون بغيظ وقرف للجميع لينظر رهيف حوله ويتنهد وهو يفك ازرار بذلته ليقترب من دانة ويرقص معها علي قول: هي مش دايمة واقفة مش عايمة بكرة انا في مصر بعدو في ايطااالي.
ليصرخ الجميع فجأئتًا بصخب: اااتجوز شكيرة شايفها خطيرة بعد ما اطلقها اتجوز التانية مش شايفك صحبي مش ذمبي انا مبرحش الحاجة بتيجي لحد عندي متزعقش وبطل بمبم ياعيال تربية بوجي طمطم شغل الدادة دودي لالا مش عندي لو انت كريم اخوك في الله اكرم.
كان الجميع في حالة هسترية ماذا حدث هل الجميع شرب مما شربته البلهاء رهيف ماذا تفعل ماذا يفعل الجميع الآن؟؟...
كانت هذه نبذة عن افكار ميريهان التي كادت ان تموت لتذهب فجأء وتغلق الاغاني صارخة: بسسسس بس كفااية.
ليصمت الجميع فتنظر دانة حولها وتصرخ بـ: اااتجوز شكيرة شايفها خطيرة بعد ما اطلقها اتجوز التانية اممم.
كتم رهيف فمها بسرعة لتقول ميريهان بغضب: برة برة كلكم برة!!.
انزل رهيف يده لتقول دانة: برة برة يعني هتخرجينى من الجنة يعني ياسلعوة انتِ.
قالت اخر كلماتها وهي تبدا بالسب ولكن رهيف كان قد حملها علي يديه وخرج بها ولكنها لم تكتفِ بل اكملت وبل السباب وهي خارجة...
كان رهيف حاملًا ايها ويسير بالشارع متجه للفندق وبينما كانت هي تقول بتوهان: رهوفة رهف فففف.
رهيف: انتِ شربتي ايه؟.
نظرت له ببسمة وهي تقول بعبث: برتقاال.
ابتسم رهيف عليها ولكنها صرخت فجأء بـ: خصمي ولا يسوى بس بقا يسوى.
رهيف: بس بس اسكتي.
دانة: رهوفة انا عاوزة اتمرجح.
قالتها وهي تشير لتلك الالعاب التي بداخل الحديقة المغلقة ليصمت رهيف لثوانِ ثم يتجه نحو الباب المغلق وينزل دانة فتجلس هي بالارض وهي تكمل: رهوفة رهف ففففف.
وبينما خلع هو جاكيته وقام بالقفز للناحية الاخري
دانة: عملتها ازاي دي ههه.
اخرج يده من فتحت الباب وامسك يدها قائلًا: قومي اطلعي علي الفاتحات دي.
دانة: ههه طيب.
قالتها ووقفت وحاولت الصعود حتي وصلت للاعلي لكي تقفز ليمد هو يديه ليلتقطها ولكنها تقفز عليه حرفيًا نظر لها وهي تعتلي صدره وتذكر ذلك اليوم ليبتسم وهو يزيح خصلاتها القصيرة لياتيهم صوت الحارس: مين هناااك؟؟.
قالها وهو يوجه المصباح عليهم لتقف دانة وتقول: انا معملتش حاجة... ده.. ده رهوفة.
الحارس: انتو مين وازاي دخلتو هنا؟؟.
رهيف: انا مراتي زي مانت شايف كدة علي قدها وكان نفسها تتمرجح ممرجحاش؟؟.
نظر له الحراس بشك ثم قال لدانة: قولي اسمك بالكامل كدة.
دانة: انا دانة رهوفة ادم الميريهاني.
فلتت ضحكة من رهيف لينظر له الحارس ويقول: قدمكم ساعة وحدة بس.
قالها وذهب لمكانه كي يفتح لهم الالعاب...
صراخ... ضحك... لعب...
انه افضل يوم!!
"اهواك واتمني لو انساك وانسي روحي وياك وان ضاعت يبقا فداك وارجع تاني"
خرجت هذه الجملة من فم دانة التي كانت تتأرجح بسعادة
"بتلموني ايه؟ بتلموني ليه لو شفتم عينيه حلوين قد ايه لو شفتم عينيه حلوين قد ايه هتقولو انشغالي وزهد اليالي مش كتير عليييه"
وكنت هذه جملة رهيف الجالس ظهره بظهر دانة ويتأرجح معها
دانة: رهوفة قوم.
رهيف: ايه؟.
دانة: قوم بس.
قامت وهو معها لتمسك يده وتقف اعلي المرجوحة مستندة علي كتفه وتقول: اطلع.
رهيف بصدمة: ايه؟؟.
دانة: اطلع يلاا.
نفذ اوامرها وصعد معها ليكونو ملصقين لبعض فتقول وهي تحتضنه: يلا مرجحني.
رهيف: انتِ بتقولي ايه؟؟.
دانة بصراخ: مرجحني يرهوفة يلااا.
زفر وهو يستند بكلتي يديه علي المساند ليبدا في هز الارجوحة ومن ثم يزيد السرعة لتضحك دانة وهي مزالت محتضنه ليضحك هو ايضًا معها بستمتاع ولكن يده فلتت ووقع وهي معه فوقه مجددًا ومزالو يضحكون بستمتاع...
"مش هتنامي؟"
خرجت هذه من جملة رهيف بعد ان اوصل دانة لغرفتها ووضعها علي السرير
دانة: تعالي نيمني يرهوفة.
قالتها ببسمة وهي تسحبه معها لينام وتندس هي بحضنه فيبتسم وهو يلاعب خصلاتها ليتذكر تلك المكالمة...
الو ايوا يرجاء ايه؟؟ ههه انتي قلقانة كدة ليه ده انا ورهوفة في لندن بنقضي الهاني مون لالا متخفيش يووه يرجاء بقا متقلقيش لا انا كويسة انا يعني بس لالا مفيش... انا بس قصيت شعري.
هو يتذكر نبرة البكاء جيدًا التي كانت بصوتها تلك البحة العليلة يتذكرها جيدًا
ابعدت دانة الهاتف عن اذنها وهي تقول: بطلي صويت يرجاء انا كنت بجرب اللوك بس والله خلاص بقا متزعليش انا عارفة ان ماما الله يرحمها وصتني مقصوهش بس معلش انا قولت اجرب والله هطوله تاني متزعليش انتِ بس...
"رهيف"
استيقظ من ذكرياته علي صوتها لينظر لها فيجدها تقول: هو انت بتحبني صح؟.
لم يرد لتقول: انت قولت ان انا روحك قبل كدة ردد.
ملس رهيف علي شعيرتها بهدوء ومن ثم قال: انا بحبك يدانة.
"ههههه"
خرجت هذه الضحك من دانة التي احتضنته اكثر وهي تقول: حتي انا بحبك يرهوفتي...
يتبع...
دمتم سالمين
مع حبي ملك محمد جمال🤍

وقع بحبها!! حيث تعيش القصص. اكتشف الآن