"U dah siapkan belum task yang I suruh U settlekan sebelum Rabu nih?" mesej yang muncul dan menggangguku.
Terngiang-ngiang ucapan yang menyebabkan aku hangin satu badan. Arahan yang diamanahkan kepadaku masih belum mampu untuk diselesaikan. Sia-sia saja aku mengambil cuti untuk berehat dan menenangkan fikiran, sebaliknya sering diganggu dengan mesej-mesej yang masuk ke WhatsAppku dari masa ke masa.
"Ahhh!!.. Lantak laa. Kalau ya pun, tanya laa elok-elok. Ini tidak, suruh buat itu.. suruh buat ini. Sudahnya, asyik tanya dah siap belum.. Bila nak siap?.. Bila nak tunjuk untuk semakan?.." aku merungut sendirian.
Shakir, kawanku yang bercuti bersamaku sedang bersiap untuk keluar bersiar-siar. Aku pula berserabut dengan mesej daripada betina yang sorang ni.
Boss aku ini, suatu ketika dulu sangat baik dan begitu prihatin denganku. Dahulunya, dia mempunyai banyak masa untuk dihabiskan bersamaku.. menceritakan itu dan ini terutamanya perihal keluarga, khususnya berkaitan hubungan dengan suaminya. Pelbagai kisah diceritakan sehingga cerita dalam kelambu pun dia luahkan padaku.
Dan, aku tidak pernah sesekali mempersia-siakan kepercayaannya padaku hinggakan dia sering kali kuanggap sebagai kekasih gelapku walaupun tidak pernah sekali pun kuluahkan kepadanya akan perasaanku itu.
Ain.. begitulah gelaran yang kuberikan padanya sama seperti gelaran yang sering digunakan oleh ibu dan adik beradiknya. Ain seorang wanita genit yang berketinggian hanya sekitar 165cm sahaja sedangkan ketinggianku pula menghampiri 180cm.
Ain mempunyai potongan badan yang menjadi igauanku setiap malam. Dadanya hanya bersaiz 34B yang sering aku amati tatkala tudungnya terselak ditiup angin. Saiz buah dada yang tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar itu ingin sekali aku mengusap dan meramasnya.
Ada kalanya bayangan diri Ain sering muncul dalam mimpiku. Sering juga aku jadikan modal ketika aku melancap sendirian.
"Amir.. Jom!.. Abaikan laa dulu boss kau tu.
Jauh kita datang bercuti nih. Kalau nak kira bab kerja, sampai sudah pun tak habis.." kata-kata Shakir yang telah menyedarkanku dari lamunanku.Aku berdiri.. Telefon bimbit kumasukkan ke dalam poket seluar. Aku mencapai t-shirt yg berada di kepala katil di dalam bilik. Aku telah bersetuju dengannya untuk keluar berjalan-jalan di sekitar percutian kami.
"Jom!.. I'm ready to go bro." balasku setelah bersedia serba ringkas.
Lalu kami keluar bilik menuju ke kereta. Keretaku bergerak meninggalkan pekarangan parkir hotel.. menuju ke lokasi yang belum pasti hala tujunya..
.........................
Hari Isnin..
Hari yang paling memualkan. Al maklum laa, walaupun dah 2 minggu aku bercuti tetapi nikmatnya belum sampai ke penghujung. Nikmat bercutiku masih tergantung di awangan..
Hari ini aku bertekad membuat perhitungan dengannya, dengan Ain bossku.
Akan aku luah segala yang tersirat..
Akan aku suluh segala kegelapan..
Akan aku urai segala kekusutan.."U.. Masuk bilik I kejap." terdengar laungannya.
"Apa lagi yang dia tak puas hati nih.." Aku bermonolog sendirian sambil berjalan masuk ke biliknya dengan perasaan yang membara.
"U ada masalah ka?" lembut pula suaranya menyapa kehadiranku.
"Ya!" jawabku pendek.
Dia terdiam tidak bersuara. Aku juga turut terdiam seketika, menanti apakah episod berikutnya. Apa lagi yang bersarang di mindanya yang bakal dihamburkan kepadaku.
YOU ARE READING
SELAGI MAMPU KUMELANGKAH
RomanceSetiap perjalanan pasti akan ada likunya. Setiap persimpangan harus kupilih, ke kiri mahupun ke kanan. Aku perlu tetapkan hala tuju agar tidak tersasar.