"Kalau dapat bini orang ni sempoi juga.. tapi dah tinggal semalam ja lagi.. malam ni still kat rumah Kamal.. melepas laa nak merasa cipap PA sorang ni" aku berbicara seorang diri.
Truuttt..Truuttt..
Telefonku bergetar dan mengeluarkan suaranya. Dengan pantas aku menyeluk poket dan mengeluarkannya. Terpapar nama Watie di skrin. Dengan pantas jariku menekan butang Accept Call.
"Abang Am.. Watie dah sampai.. Watie kat porch depan ni dah." terdengar suara Watie melalui corong telefonku.
"Ok.. Sat abang keluar.." balasku sambil melangkah keluar dari lobi hotel.
Sambil melangkah, aku memerhatikan sampul access card dalam genggamanku. Aku tersenyum sambil membayangkan wajah manis Sakinah. Aku memasukkan sampul itu ke dalam poketku.
Langkahku terhenti di sisi penumpang kereta Watie. Watie menurunkan cermin keretanya untuk memberi ruang aku menjenguk ke dalam.
"Abang drive boleh?" soalnya sebaik kepalaku menjenguk ke dalam.
Di kesempatan itu, aku sempat menjamah pandanganku ke arah tubuh Watie yang mana teteknya masih diikat dengan seat belt membelah teteknya kepada dua.
"Watie tanya tak jawab pula.." sergah Watie menghentikan santapan mataku.
"Errrr..." aku kelu.
"Seksi.." terpacul keluar dari mulutku.
"Apa yang seksi tu?.. Ni ka?" balas Watie sambil menggenggam erat kedua belah teteknya.
Aku hanya dapat menganggukkan kepalaku.
"Geram!" balasku.
"Kalau geram.. Jom balik!" balasnya lalu memasukkan gear.
"Eh jap.. Watie parking dulu kereta boleh?" soalku sebaik sahaja aku mendapat idea untuk mengajaknya ke bilikku.
"Kenapa pulak nak kena parking dulu? Kata geram tadi." balas Watie.
Aku tidak menyangka Watie telah bertukar menjadi seorang wanita penggoda seperti sekarang.
"Pasal geram laa kena parking dulu.. nih!" balasku sambil menunjukkan sampul access card bilik kepadanya.
"Aik!.. bukan abang tolak ke penginapan di sini?" soal Watie kehairanan.
"Ada bilik lebih.. peserta tak mai last minute. Jom lepak-lepak dulu kat dalam bilik tu?" pelawaku sambil berharap persetujuan daripadanya.
"Boleh.. dengan satu syarat." balasnya.
"Cantik.. apa syaratnya?" soalku teruja.
"Abang call Abang Kamal dulu.. minta izin nak bawak isteri dia masuk bilik hotel." balas Watie menyatakan syaratnya yang aku tidak merasakan masalah bagiku.
"Baik!.. Sat naa." balasku terus menelefon Kamal.
"Tak angkat laa pulak.." aku memaklumkan kekecewaanku kepada Watie.
"Kalau macam tu.. Jom balik laa.. Watie tak nak nanti Abang Kamal tuduh Watie curang padanya. Kalau di rumah.. memang dia tak kisah dan dia izinkan bila sahaja Watie inginkan.. walaupun dia tiada masa tu." balas Watie panjang lebar.
Akhirnya aku mengalah dan membuka pintu di sebelah penumpang dan masuk segera ke dalamnya. Tanpa sedar, ada mata yang memerhatikan tingkah lakuku di ketika itu.
YOU ARE READING
SELAGI MAMPU KUMELANGKAH
RomanceSetiap perjalanan pasti akan ada likunya. Setiap persimpangan harus kupilih, ke kiri mahupun ke kanan. Aku perlu tetapkan hala tuju agar tidak tersasar.