BAB 13 : REUNION - Berpisah Sementara

2.6K 34 4
                                    

"In Shaa Allah mate.. Mate pun dah termasuk dalam keluarga ana dan Watie.. buktinya si Kamil.." balas Kamal.

"Ana cuma membantu.. mana tahu.. Kamil tu sebenarnya darah daging mate.. sapa tau? Lagipun kita belum check DNA dia kan? Mungkin ana nih cuma pembakar semangat mate saja.. lagipun.. nama dia pun dah ber BIN kan mate.." aku memberikan keyakinan kepada Kamal.

"Ya laa kan.. mungkin benar juga kata-kata mate tu.. nanti ana akan bincang dengan Watie untuk membuat ujian itu.." balas Kamal.

"Tetapi mate jangan risau.. walaupun nanti keputusannya Kamil itu anak kami.. darah daging ana.. hubungan mate dengan Watie tetap sama seperti sekarang.. selagi Watie mahukannya.." janji Kamal kepadaku.

"Terima kasih mate.. selain itu.. doakan sama buat ana semoga dipermudahkan urusan ana untuk memperisterikan Jamilah.." balasku.

"Aammiiiinnnnn.. Mate.. bosan laa pula. Jom kita keluar kayuh gerek?" cadang Kamal.

Sememangnya kami memang suka mengayuh basikal sejak dari sekolah lagi. Apabila aku bertandang ke rumahnya. Pasti satu kampung kami akan meronda dengan basikalnya. Kamal mengambil telefonnya lalu menghantar mesej kepada Watie. Kamipun bersiap dan keluar sebentar.

........................................

"Ok laa mate. Ana rasa sampai disini dahulu pertemuan kita buat masa ini. Ada masa kita akan berjumpa lagi.." kataku kepada Kamal

"Banyak lagi aktiviti yang dah ana plan dalam otak nih.. banyak aktiviti bersama dengan Mei Ling.." bisikku ke telinga Kamal lalu bersalaman dan berpelukan dengannya.

"Sedap sungguh dinner tadi sayang.. rasa sayang pulak nak pergi meninggalkan Watie. Tak sempat nak jumpa Kamil. In Shaa Allah.. kalau ada masa, sebelum balik Abang Am akan datang menziarahinya nanti.." aku berkata kepada Watie.

Terkenangkan anakku yang berusia hampir 4 tahun itu. Lalu kupeluk Watie.. kudakap erat tubuhnya. Kami berciuman seketika sambil diperhatikan Kamal dan Mei Ling.

"Dah.. Dah.. Sat gi ada orang jeles pulak." bantah Kamal sambil menjeling ke arah Mei Ling.

"Eh!.. It's okay.. I've known everything. Don't worry Bro.." balas Mei Ling kepada Kamal sambil bersalaman dan berciuman pipi sahaja dengannya.

"Ok guys.. Assalamualaikum.." kataku sambil memimpin tangan Mei Ling beredar meninggalkan Kamal dan Watie.

........................................

"Kita nak ke mana nih?" tanya aku sebaik sahaja kereta Mei Ling yang aku pandu bergerak meninggalkan pekarangan rumah Kamal dan Watie.

"Kita balik terus ke rumah i boleh?" cadang Mei Ling lalu dipersetujuiku.

"Tapi.. I tak tahu rumah you honey.." kataku.

Mei Ling terus menekan-nekan Navigator keretanya.

"Follow saja map tu yer.. I takut I terlena. Letih laa honey.. tapi I nak lagi tau.." balas Mei Ling sambil merebahkan kepalanya di bahuku.

Kami hanya berbicara sekitar 10 minit sebelum aku lihat Mei Ling sudah terlena di kerusi penumpang. Aku memandu terus mengikut panduan GPS di navigator kereta Mei Ling. Keadaan jalan yang sederhana sibuk tidak menyukarkanku mematuhi setiap arahan navigatornya.

"Honey.. Honey.." aku kejutkan Mei Ling setelah tiba di hadapan perkarangan rumahnya.

Rumahnya tersergam indah di Country Height, Kajang. Satu kawasan perumahan mewah. Sepengetahuanku.. Mei Ling memang dari golongan keluarga yang berada. Jadi tidak hairanlah jika rumahnya terletak di sini.. cuma yang bermain di fikiranku.. adakah dia tinggal berseorangan atau bersama keluarganya.

SELAGI MAMPU KUMELANGKAHWhere stories live. Discover now