Part 22 (edited)

76.6K 3.8K 548
                                    

Rambut Haura diusap, selimut ditarik sedikit sebelum Amsyar kucup bahagian tepi kepala si isteri. Semalam, baik dia atau Haura, tak ada seorang pun yang buka topik tentang mama. Haura juga nampak teruja untuk luang masa berdua dengan dia jadi Amsyar pun tak ada niat hendak rosakkan angin.

Tapi dia diam tak bermakna dia tak ambil hati dengan kata-kata mama semalam.

Turun ke dapur, Amsyar nampak mama sedang asyik melihat rancangan memasak di televisyen. Tempat di sebelah Puan Khadijah diambil, dia terus ditawar potongan buah jambu. Menggeleng Amsyar sambil memeluk bantal sofa, matanya melilau sambil kepalanya memikirkan cara untuk ungkit soal semalam tanpa mengguriskan hati mama.

"Mama—"

"Apa yang isteri kamu mengadu dekat kamu?" Puan Khadijah lebih laju menyoal.

"Tak ada apa pun, ma. Haura tak ada cakap apa pun. Haura ada buat apa dekat mama sampai mama jadi macam ni?'

Puan Khadijah angkat pandangan. Dia pula yang kena?

"Jadi macam apa, Amsyar? Mama layan dia sama je?"

Belakang leher diusap seraya menghembuskan nafas. "Am rasa mama tahu maksud Am yang sebenarnya. Daripada semalam mama tak bercakap dengan Haura, perli dia memanjang. Kenapa ni, ma?"

"Tak ada apa pun, Amsyar. Kalau mama perli dia pun, bukan urusan kamu."

"Haura tu dah jadi tanggungjawab Am, mama. Mama pun tanggungjawab Am. Am bukan orang luar. Kalau mama perli Haura, itu urusan Am, ma. Am suami Haura."

"Tak ada apalah, Amsyar. Kamu tak payah sibuk. Jangan nak terasa hati sangat. Buruk baik mama, mama tetap mama kamu," tutur Puan Khadijah lagi.

Dah cukup lembut cara dia mulakan perbualan. Tiada pula dia tuduh mama secara melulu tapi mama tetap meninggikan suara. Rasa kecil hati yang hinggap dalam diri terus tidak diendahkan.

"Ma, orang tanya je. Orang tak tuduh apa-apa pun." Lembut senyuman diberi. "Nak sikit, ma. Sedap ke jambu tu? Mama beli dekat mana?"

Puan Khadijah jeling pada anak tunggal, garfu dicucuh pada potongan buah jambu. Dah soal sana sini, nak ambik hati pula.

"Ma, orang nak rasa juga. Mama ni makan seorang."

Tersenyum juga Puan Khadijah, rambut Amsyar diusap lembut. "Amsyar nak ke? Tunggu sekejap, mama potong lagi."

••

Potongan buah jambu yang dipotong mama terus dibawa ke bilik. Dari dulu lagi, dia cukup gemar dengan buah jambu. Makan pula dengan serbuk asam boi. Boleh lupa dekat gula gula dia untuk sementara. Rasanya pemilik gerai buah-buahan itu pun dah kenal dengan mama. Mamalah yang rajin melayan perangai dia. Tak diminta pun, kadang kala buah jambu sudah sedia dipotong dalam peti ais. Sebelum kahwin, dia selalu makan seorang. Tak seorang pun, dia akan berkongsi dengan mama dan abah. Sekarang, berkongsi dengan isteri pula.

Tempat di sebelah Haura diambil, Amsyar sua potongan buah ke mulut isteri. Mata Haura tertumpu pada fail, mulut masih menganga.

"Haura tak tengok pun abang suap apa."

"Tak payah tengok pun tak apa!" Terkenyit-kenyit mata Haura dengan rasa masam. Tak perlu tunggu dipelawa, Haura buka lagi mulut, minta disuap lagi.

Kerja dengan makanan, makanan lebih menarik. Haura letak fail di tangan atas papan kekunci, dia pusingkan badan menghadap sang suami. Suapan Amsyar bergilir-gilir, semulut untuk dia, semulut lagi untuk Haura.

"Esok sebelum kita pergi rumah papa, Haura ingat nak ajak abang singgah kafe dulu. Haura teringin nak pergi."

Berangguk kepala Amsyar. Waktu dia berjauhan dengan Haura, acap kali dia terima video dan gambar dari sang isteri berkenaan kafe di sekitar Kuala Lumpur. Memang dari awal juga Amsyar dah letak kepala untuk curi sedikit masa supaya dapat bawa Haura keluar sebelum balik ke Penang.

Peluang Kedua Buatku | ᥴWhere stories live. Discover now