نظر خلف أماني فتلاقت عيونه بعيونها الدامعة..تراجعت أماني..ونظر زين لابنته بصدمة..لم يراها منذ عام وثلاثة أشهر تقريبا..اصبحت انحف..جلدها شاحب ومتعب..وهو لم يكن بالحال الأفضل منها حتى ليفكر بهذا..ولكن رؤية ابنته بهذه الحالة تؤلمه ...
كان زين ينظر لها ولم يتحرك انشا واحدا...تحركت ملك نحوه وهي تقاوم البكاء حتي اصحبت أمامه تماما..اخفض نظره نحوها ..لم تستطيع ملك التحمل اكثر فأجهشت في البكاء ودفعت نفسها نحو صدره لتشعر بدفئه ..الدفء الوحيد القادر علي إعادتها إلى وعيها..لفت ذراعيها حول خصره باحكام ووضعت رأسها علي صدره تستمع الي نبضات قلبه التي تشعرها بالأمان...ولكن والدها لم يبادلها العناق..وهي استمرت في البكاء..ظنا منها انه لم يسامحها..واذ بها فجاءة تجد نفسها تجثو علي ركبتيها علي الارض..فقد سقط والدها وهي بين يديه علي ركبيته..
نظرت له ملك بعيونها الدامعة بصدمة..وكان ينظر لها وكأنه لا يصدق انها أمامه حقا..انها بين يديه..أنها حقيقية وليست وهم من نسج خياله ..
وضع زين يده علي وجهها يتحسسه ليتأكد هل هي حقيقية ام انها احد أوهامه مجددا..وعندما لمست اصابعه جلدها ..تغيرت ملامح وجهه وامتلأت عيونه بالدموع ..
زين بصوت مهزوز: ملك ؟!
هزت ملك رأسها بايجاب وهي تبتسم وسط بكاءها ..ثم وضعت رأسها مجددا في حضنه ..رفع زين نظره ليحيى بصدمة ..فابتسم يحيى بدموع يخبره انها الحقيقة وهو لا يتهيأ..
وهنا شد زين العناق علي ابنته ووضع رأسه علي كتفها ..
زين بقهر : انا اسف يا ملك.. سامحيني يا بنتي.. سامحيني..
ابتعدت ملك عنه ونظرت لوجهه بشرود..
امسك زين يديها وقال بترجى : ساميحني يا ملك..ارجعيلي .. أنا عارف اني حرمتك من حقك واهلك ..واني اذيتك..وانك اتحملتي فوق طاقتك عشاننا.. ولكن أنا انسان وغلط..مش هتسامحي ابوكي العجوز اللي ملوش غيرك في الدنيا؟!
نظرت له ملك بحزن ثم تركت يديه واعتدلت في جلستها ونظرت له بقوة ..ثم احنت رأسها أمام والدها وقالت : انا رأسي دي اقدمهالك هدية يا بابا لو عايزها..' رفعت رأسها ووضعت يدها علي وجهها بابتسامة ' نسيت تكمل..ابويا اللي ضحى بنفسه وعمره عشان يحميني ..ابويا اللي عذب نفسه عشاني وعشان ابقى بخير..ابويا اللي سهر جنبي كل ليالي تعبي وكان سندي في كل وقت ..ابويا اللي حضنه هو أماني..ابويا اللي جابني علي الدنيا دي..ابويا اللي بيخاف عليا اكثر من اي حد في الدنيا..ابويا اللي كدب عشان يحميني..ابويا اللي عمره ما خذلني في اي وقت احتجته..ابويا اللي مستحيل حد يعوضه ولا ياخد مكانه في قلبي ..انا فعلا زعلت منك..وزعلت اوي كمان..بس اللي المفروض يعتذر هو انا ..انا ' بكاء' اللي لازم اعتذر.. لاني خليت ابويا اللي عمره ما احنى رأسه لحد..يترجاني اني اسامحه..انا اللي اسفه ..انا الغبية يا بابا ومكنتش فاهمة ..كنت فاكرة اني ممكن اكمل حياتي من غيرك عادي.. سامحني
وقف زين ومد يده لها لتقف وهي تمسك بيده ..فعانقها ورفعها عن الارض وهو يشتم رائحتها التي افتقدها..وقال : انا عمري ما زعلت منك عشان اسامحك يا قلب بابا..
كانت ملك تضحك براحة وتقول : نزلني يا بابا ظهرك هيوجعك..
وضعها زين علي الارض وقال: ايه يا بت..فاكرة ابوكي عجز ولا ايه..لا انا شباب اكثر من اللي هناك دول..
إياد ببرود مصطنع : شباب ستيني ؟!..نوع جديد من الشباب ده ولا ايه بقى
زين : ٥٩ يا حيوان..
نظرت ملك لهما وابتسمت يبدو ان علاقتهما عادت جيدة..
أنس وهو يغمز لزين : سيبه يا عمو..هو بيولع..لانه الوحيد اللي مش عارف يحضن ملك هنا ولا يسلم عليها كويس زينا
نظر له اه اياد ببرود ونظرت ملك لاياد بصدمة..اهو كذلك حقا؟
إياد بهدوء لانس: متخافش..مش هيطول الوضع ده..
توسعت عيون الجميع اما ملك..فلم تفهم..او تحاول ألا تفهم كالعادة..
نظر زين لابنته بابتسامة حب ثم نظر لاياد وقال: وانت فاكر اني هسلم بنتي لاي حد..بعد ما رجعتلي..هسيبها تاني؟
إياد لزين بهدوء: قبل ما تكون مع حد تاني هكون مخلص عليهم هما الاتنين ..
ابتسم زين براحة وهو مغمض عينيه وقال : مش وكأني هتطمن عليها مع خد غيرك يا إياد..
نظرت ملك لوالدها بصدمة وأدركت ما يتحدثون به واخيرا فنظرت لاياد بصدمة وجدته ينظر لها مسبقا فاحمر وجهها ونظرت للأرض..هي بالتاكيد مخطئة..بل هي حمقاء..
أماني بضحك : شكلك كيوت يا ملك وانتي حمراء زي الطماطم كده ..تقريبا إياد بيه بيحب الطماطم برضو صح..
نظرت ملك لاماني بغضب ..
أنس بابتسامة لاماني: لو علي الكياتة فأنتي اكيت بكثر..عشان كده الواحد بيحبك...
نظرت له أماني بصدمة..وانفجرت ملك واياد في الضحك..
أما أنس فاستوعب ما قاله ثم ضحك مرتبك وقال : بهزر يا جماعة قفشتوا كده ليه..اكيد بحبها مش صاحبة اختي يعني...هاهاهاااا..
نظرت أماني للأرض ونظر لها أنس ثم صمت ونظر أرضا هو الآخر
جلس أبطالنا في غرفة المعيشة..ملك بجوار والدها وهو يضع ذراعه علي كتفها يضمها نحوه..والابتسامة لم تفارق وجهيهما ابدا..فها هما يشعران بالأمان والدفء من جديد واخيرا..براء : استأذن انا بقى.. وصلت الأمانة خلاص..
يحيى : اقعد يا براء بلاش هبل..اقعد..
جلس براء بخجل فنظر له إياد وقال : أمانة إيه..هنستعبط ما أنت جاي عشان تشوف ملك..هي أماني مكنتش تعرف تيجي وحدها مثلا
براء بضحك : انا جاي عشان اشوفها فعلا..وخلاص شوفتها امشي بقى..ده مش مكاني..
كانت ملك تنظر لبراء بشرود ثم نظرت لوالدها وقالت : بابا ممكن اقول حاجة..
زين بابتسامة: طبعا يا روحي قولي..
ملك : براء
نظر لها براء وقال: امم؟!
ملك : هو انت مش وراك حاجة صح..
براء بتساؤل : مش فاهم مش ورايا حاجة في ايه بالظبط
ملك: احمم اقصد مش وراك شغل ولا اي حاجة صح..اماني حكتلي اللي حصل في غيابي..
تنهد براء وقال : اه..ليه
ملك لزين واياد : بعد اذنكم..براء ما تشتغل معانا..
براء: اشتغل معاكم ؟؟!
ملك : اه في شركاتنا يعني..بعد موافقة بابا واياد وانت لو عايز اكيد
براء : اشتغل ايه مثلا ؟
إياد: استنى بس ثواني يا براء..ملك
نظرت له ملك فقال إياد بضيق وقال : وهو انتي بتاخدي اذني واذن خالو ليه؟!
ملك بتعجب من السؤال: ما طبيعي ..مش انتم اللي مسؤولين عن الشركة..
إياد بتنهد : وهو انتي فاكرة ان التنازل اللي عملتيه اتفعل؟ انتي ليكي في الشركة..مش هقول زيي وزي خالو..ولكن ليكي نسبة كبيرة في الشركة...ومتنسيش نصيب مامتك من الشركة برضو باسمك..
ملك بهدوء : انا اتنازلت ومش هتراجع يا إياد ..مش دي اللي بتقول عليها لعنة..عايزني اورثهم ليهم..
اخرج إياد ورقة من جيبه ووقف أمام ملك وقال ببرود: ده التنازل بتاعك صح؟
رفعت ملك رأسها نحوه فقام إياد بشقها ثم تركها ارضا..
إياد ببرود: انا عند.كلامي ان عيلتنا لعنة..ولكن احنا مجرد ما اتولدنا في اسمنا الزيني ..اتصابنا باللعنة خلاص..' جلس أرضا علي ركبتيه أمامها' ومش مسموحلنا نتراجع ..احنا اللعنة وبنصيب كل اللي بيقرب مننا..وفي ناس متقدرش تتخلص من اللعنة دي تاني..زي عمو يحيى وزهرة وأنس وسارة ...وبالنسبة لبراء..فهو مش منهم ..بالعكس هو بيحاربنا.. بس لو انتي عايزة تصيبيه باللعنة.. فأنتي مش محتاجة اذني واذن خالو..ده قرارك انتي وهو ..' نظر لبراء ثم لملك وقال بخفوت' مش وكأني كنت عايز ابعده..بس انا كنت خايف عليه...
براء بابتسامة اثر كلمات إياد: ومين قالك اني متلعنتش ..' ضحك' ده انت حتي خليتني اتكلم بطريقتك الغريبة دي..ملك..انا جاهر اشتغل عندك..اللي انتي عايزاه..لو عايزاني اكون حارسك وظلك انا موافق..
.....
'القاهره '
فُتح قصر زين للمرة الثانية بعد اختفاءه... كانت حنان ' جدة ملك' تعانقها وهي تبكي بقهر ..وملك تبادلها العناق بابتسامة حزينة..
حنان ببكاء: افرض كنت متت من غير ما اشوفك يا ملك..قلبي كان واجعني عليكي اوي يا بنتي
ملك بدموع : بعيد الشر عنك يا تيتا...انا اسفه..
وضعت رقية ' خالة ملك ' يدها على كتف ملك وابتسمت وقالت : حمد لله على السلامة يا روحي..
ملك بحب : الله يسلمك يا احلى خالتو في الدنيا...
ياسين : وسع وسع كده ..تعاليلي هنا يا بت..
اختبأت ملك خلف رقية وهي تتصنع الخوف وقالت: لا...
ياسين بغضب وهو يحاول امساكها : بقولك تعالي
رقية : ابعد يا ياسين بطل غلاسة...البت لسه راجعة الحمد لله بالسلامة
ياسين: ابعدي بس يا ماما عشان البت دي عايزة تتضرب..
ملك : يا بابااا..
زين بضحك: ولا اعرفك بصراحة..
ملك بصدمة: بابا؟!..طب وانت يا أنس..
أدار أنس وجهه للجهه الاخرى واخذ يلتفت وكأنه لا يسمعها..
ملك : يا...خاين..انت لا اخويا ولا اعرفك... إياد..
إياد ببرود: هو معاه حق..
ملك : اخ قلبي اتكسر خلاص...انتي يا أماني اللي ليا صح..
أماني بضحك: هو من ناحية عايزة الضرب فأنتي عايزة الضرب..ولكن خلاص يا ياسين امسحها فيا بقى ..
ملك بابتسامة : اللي ليا والله
ياسين بهدوء: طب خلاص عشان خاطر اماني.. تعالي
ملك: امان ؟
ياسين: أمان يا ستي تعالي..
اقتربت ملك من ياسين بحذر حتى وقفت أمامه تماما ورفعت رأسها نحوه..وابتسمت بتوتر ..
امسكها ياسين فجاءة من فكها وقالت بضحك: بقى انتي يا اوزعة انتي تعملي كل ده..
ملك وهي تحاول ابعاد يده ولا تستطيع الكلام: ثيبني يا متوحس..وبعدين انا مش اوزعة ..
ياسين : متوحس اه...
ابتسم ياسين وهو يراها تحارب يداه في محاولة فاشلة منها ان تبعدها..ولكن سرعان ما ادمعت عيناه فعانقها وقال بحزن : اوعك تعملي كده تاني وتخضينا عليكي يا حمارة ...
ملك بابتسامة وهي تربت علي ظهره: حاضر يا برنس..
ابتعد ياسين عنها وقال : اسلوبك الزفت ده ايه وضعه
ملك: اسلوبي عشرة علي عشرة ماله ..
اقتربت نهى وعانقتها ببكاء وهي تقول : اسلوبك وكلامك وصوتك وكل حاجة فيكي زي الفل يا ملك... حمد لله على السلامة ..
..تلاها أسماء التي عانقتها بضيق
ملك : ياستار ايه ..حد يستقبل حد كده
اسماء: متتكلميش معايا .
ملك بضحك: زعلانة مني يا سوسو..
اسماء: وازعل ليه ..هو انا حد مهم عشان يبقى ليا حق ازعل اصلا .
ملك : لا لا متقوليش كده نزعل..ده انتي القلب كله يا بت..لو خيروني بينك وبين اختك اكيد هختار أماني يعني .' همس' هختارك انتي بس انا بضحك عليها بس..
ضحكت اسماء وقالت : ماشي يا ست البكاشة..سماح المرة دي..
...
أسامة بامتعاض: حمد لله علي السلامة يا متهورة هانم
ملك بابتسامة : الله يسلمك يا أسامة..مش عارفة مع انها سنة ..اول مرة الاحظ ان انت واسماء كبرتوا كده.. حاسة اني هعيط...وبعدين ثواني اختكم الكبيرة راحت فين فجاءة..
أسماء: راحت تجيب نور تقريبا..
نظر براء نحوها وابتلع ريقه ولكنه قال ليغيظها : سامع صوت دبانة بتزن هنا..
اسماء ببرود : سامعة صوت كلب بيهوهو هنا..انتم جنبكم محل كلاب قريب ولا ايه يا عمو زين..
نظرت ملك بتعجب لكليهما ولكن قاطعهم دخول أماني ونور تسير خلفها
ركضت نور نحو ملك وعانقتها بقوة..ثم ابتعدت ونظرت لوجهها وتفحصتها جيدا وقالت بقلق: انتي كويسة؟
ملك بابتسامة : الحمد لله يا نور..انتي اللي عاملة ايه وحشتيني
نور بحزن : وهو لو انا وحشتك..كنتي سيبتينا كده..وسيبتيني اواجه ال..واقع لوحدي ' نظرت لبراء'
ملك بعدم فهم : مش فاهمة ؟
نظرت نور لها بشك ولكنها سرعان ما ادركت..نعم ..ملك لا تعلم ان براء هو من أصابها بتلك الطعنة القاتلة كما تسميها نور..
نور بابتسامة: يعني المستشفى والدكاترة والمرضى.وكده
ملك بضحك: اهه فهمت..ولا يهمك راجعين وبقوة اهو ان شاء الله
نور : حمد لله على السلامة يا قمر
ملك : الله يسلمك يا نور..
أنس هامسا لإياد: هو اتأخر كده ليه..
إياد بهمس وهدوء: معرفش..اكيد راح يجيب محمد ومصطفى معاه..عشان عارف ملك قد ايه بتحبهم فبيصالحها وكده..انا عارف تفكيره
أنس بضحك: انت وهشام بتضحكوني على فكرة..
إياد: لا انت اللي تافه وبتضحك علي اي حاجة..
ملك : بتتوشوشوا في ايه من غيري بقى
أنس: ما تخليكي في حالك يا بت
ملك : والله..
ضربه إياد علي رأسه وقال : كلمها كويس يا زفت
أنس بألم : ربنا علي الظالم
ابتسمت ملك لاياد ثم سمعت صوت طفولي سعيد يقترب منها بسرعة وفجاءة كان هناك شئ صغير يتمسك بها..نظرت ملك لاسفل قليلا..
مصطقي بسعادة : وحشتيني..
امتلأت عيون ملك بالدموع وجلست علي ركبتيها أمام مصطفي ونظرت له بشوق ثم قبلت وجنته بحب وقالت : مصطفي..انت جاي مع مين..
اشار مصطفي نحو الباب بابتسامة كان هشام يقف بجواره محمد ..لقد ازداد طولا حقا ..
امسكت ملك يد مصطفي وسارت نحوهما ..وقفت أمام محمد ووضعت يدها علي رأسه ..
ملك بابتسامة : طولت يا محمد
دفع محمد يدها ببرود وأدار وجهه..
هشام بحدة : محمد..
نظرت ملك نحوه بحزن..نظر محمد لها ثم للتي تقف في الخلف وتحيط بها هالة سوداء..لقد اصبح الطفل ذو الحادي عشر يكره الوعود..ويكره الحب ويكره كل شئ..لم يعد سيصدق اي دموع ولا كلمات..لقد خذله الجميع..بداية من والده ..حتى ملك..
محمد ببرود: حمد لله علي السلامة
ملك بابتسامة حزينة: شكرا..
تركها محمد وذهب للوقوف بجوار إياد الذي ابتسم له..
هشام : احمم..
نظرت له ملك بهدوء وقالت : هو ده سلامك على حد مشوفتوش بعد سنة وشوية ؟! احمم؟
هشام : ...
تنهدت ملك وقالت : مش زعلانة منك..خلاص
نظر لها هشام وقال : بجد؟!
ملك: بجد..بس توعدني انك تتغير.. للاحسن طبعا..
ابتسم هشام وعانقها وقالت بسعادة : احلى وعدك لاحلي ملك
ملك : انت كداب اوي على فكرة محدش بيوعد حد بالسرعة دي وبيبقى صادق ...خاصة انت
شد هشام على عناقه لها وقال : لا المرة دي صدقيني
اقترب زين منهما وابعده عنها وقال ببرود : طب ابعد كده..
وضع هشام ذراعه علي كتف ملك وقال بابتسامة خبيثة: هو انت لسه بتغير على بنتك كده..امال هتجوزها ازاي..
سحبها زين وقال : مش هجوزها خليك في حالك..وانت..بطلي تحضني اي حد كده
ملك بضحك: بابا ده خالو... دلوقتي عرفت إياد طالع لمين..
إياد: نعم!؟
ملك بضحك : لا ولا حاجة..يلا يا عيلة غريبة..
اقترب إياد منها وقال بهدوء: وهو انتي من انهى عيلة..
ملك : لا انا لسه عضو جديد..فمليش دعوة بيكم..
إياد: طب وايه رأيك نجيب اعضاء جدد تاني..انت عارفة ان احنا اتصفينا..
ملك: نجيب؟ منين؟
نظر إياد لزين وقال بملل: هي بجد هبلة ولا بتستهبل..
زين بهدوء: ولا ده ولا ده..وبعدين ما اللي عايز حد لازم ياخده بعيبه..
ملك بعدم فهم: مش فاهمة..
أماني: بت..ده لو جبنا حمار هيفهم..
أنس وهو ينظر لاي مكان غير أماني: كانت البعيدة فهمت..
نظرت له أماني بطرف عينها ثم اعادت النظر لملك ..
تنهد إياد بضيق ثم نظر لملك له وقال : انا مبحبش اللف والدوران يا ملك..ولا بحب الغباء..بس ممكن احب الاغبياء عادي وده اللي اكتشفته مؤخرا..لما عرفت اني بحبك..تتجوزيني؟! ..
...
يتبع
أنت تقرأ
في رقبتك ⛓️🧑🍼
Misterio / Suspenso... مكتملة... ..ماذا ستفعل حين تجد نفسك تفقد كل شئ من حولك تدريجياً..حينها ستتعلق في اخر خيط أمل موجود في هذه الحياة....تحاول الحفاظ علي آخر قطرة خير داخلك ..وان لا تفقد نفسك..وتقاتل ..تقاتل جاهداً في هذه الحياة ...وان كانت معركة محسومة مسبقا ..فستق...