الفصل الرابع عشر

187 8 0
                                    


(تنفيذ الخطة)

في شرفة غرفتها تقف تنتظره وعندما أبصرته يلج بسيارته من البوابة الرئيسية للقصر ابتسمت باتساع ثم عادت للداخل فأبصرت الصغيرة ما زالت تعبث بألعابها.
هتفت بسرعة: عشق حبيبتي يلا بابي جه ما تنسيش اللي اتفقنا عليه وأوعي تغلطي مفهوم ولو سألك مامي هي اللي قالت لك كده قولي له لا.

أومأت لها الصغيرة ببراءة ثم قبـ لتها بسرعة فوق وجنتها واندفعت للخارج تقابل والدها.

أما عنه فقد ولج بهدوء قاصدا الصعود إلى غرفته لكنه توقف في الردهة عندما أبصر صغيرته تهبط الدرج بسرعة تناسب عمرها ففتح ذراعيه لها
وما هي إلا ثواني حتى ارتمت عشق بين أحضـ انه وهي تثرثر بسعادة: وحشتني أوي يا بابي أنت اتأخرت ليه

قبل وجنتها ثم وضعها أرضا وهو يجلس أمامها على عقبيه مبررا: ما تزعليش يا حبيبتي كان بابي عنده شغل كتير اوي النهاردة أنتي بقى إيه اللي مصحيكي لحد دلوقتي ولا كنتي بتلعبي مع شمس أكيد هي اللي بتسهرك كده.

هزت رأسها نفيا هاتفة بصدق: لا أنا كنت بلعب مع مامي وكمان في حاجة هقول لك عليها.

رمقها مراد بتساؤل مغمغما: أنا تحت أمرك يا ست عشق يلا قولي بسرعة عايزة إيه علشان بابي جعان نوم.

أجابته بهدوء: عايزاك أنت ومامي ترجعوا لبعض تاني ونعيس عند جده زي زمان لكن هنا أنت في مكان ومامي في مكان عايزاكم ترجعوا تاني مع بعض أنا بذعل لما بلاقيك بتكلم مامي وحس وكمان لارا وثمس كلكم مس بتحبوها بس أنا بحبها
لو مس هترجعها تاني هرجع أنا وهي عند جده في تركيا.

هبة مراد واقفا وعينيه شديدة الاحمرار من شدة الغضب فهو أيقن أن ذلك الحديث حديث المدعوة ناريمان وأقسم بداخله أنها لن تفلت تلك المرة بعملتها فلقد حذرها سابقا بألا تستغل الطفلة ضده وها هي تفعلها ثانية لذا لن يدعها هنا ثانية واحدة بل سيطردها شر طردة كي يتخلص منها ومن قاذـ وراتها التي لا تنتهي.

ترك الصغيرة واندفعا للأعلى قاصدا غرفة تلك الحـ ية وما أن وصل أمام الغرفة حتى اقتحمها دون استئذان
مما جعل الأخرى تزدرد ريقها بخوف ماذا يحدث؟
دنا منها مراد في سرعة البرق جاذبا خصلاتها بعنف هادرا بصراخ: كام مرة أحذرك وأقول لك ما تدخليش البت في ألاعيبك الوسـ خة دي بس الظاهر انك ما بتسمعيش الكلام عشان كده تاخدي بعضك وتغوري من مكان ما جيتي سمعة؟
عايز أصحى الصبح ما شوفكيش قدامي فهماني؟

تلك الكلمة الأخيرة قد قالها بصراخ قبل أن يدفع بها لتسقط أرضا وهي تتألم.

كما لو تمنيتحيث تعيش القصص. اكتشف الآن