Dimitrie a plecat în campanie împreună cu Țarul Petru. Lupta se dădea în toi. Dimitrie era în cort și se uita pe hartă.
Maria:Măria Ta!
Dimitrie:Intră!
Intră in cort Maria cu noile hărți.
Maria:V-am adus hărțile de care mi-ați poruncit să le fac.
Și i le lasă pe masă.
Dimitrie:Mulțumesc Maria. Ce ne-am fi făcut dacă nu erai tu cu talentul tău.
Maria:Cu mare drag.
Dă să plece dar...
Dimitrie:Maria nu pleca. Mai rămâi.
Maria:Bine.
Și se duce lângă el. La Dimitrovca, Kosem era în odaie și vorbea cu Maria C.
Maria C:Am auzit că Maria, sora ta, este cu tata în campanie.
Kosem:Da. Așa este....
Maria C:Vă deranjează?
Kosem:De la un timp da. Nu am nimic cu sora mea dar.....nu știu.....mi-e frică să nu-i sucească mințile. Într-adevăr, a crescut, are 26 de ani. Nu vreau să-l pierd pe Măria Sa. Nu vreau să-l văd cu o altă femeie în preajma lui. Nu vreau.
Dimitrie:Când s-a născut fiica mea, Maria, doream foarte mult să-i pun acest nume. E un nume frumos. Și sfânt în același timp.
Maria:La fel s-a gândit și tata să-mi pună acest nume când m-am născut. Kosem nici n-avea 2 ani. Doar că pe atunci, pe Kosem o știam cu alt nume.
Dimitrie:Anastasia. Mi-a lipsit mult.
Maria:Așa a fost să fie Măria Ta. Așa a fost să fie.
Deodată Dimitrie îi atinge părul șaten al Mariei.
Maria:Sunteți bine Măria Ta?
Dimitrie:Da. Sunt bine. Mi-a lipsit mult acest miros....Maria....
Și o sărută. Maria rămâne în șoc. Cum poate soțul surorii sale să facă una ca asta? Dar n-a mai avut ce să facă. Asta e. Rabdă. A doua zi dis de dimineață o găsește pe Maria desenând.
Maria:Stați acolo Măria Ta.
Dimitrie:Ce faci?
Maria:Desenez.
Dimitrie:Așa de dimineață?
Maria:Da. De ce nu.
Și vede un desen cu el când dormea.
Maria:Dormeați atât de profund. Nu voiam să vă trezesc. Așa că m-am ocupat să fac asta.
Dimitrie:Așadar, îmi faci portretul.
Maria:V-am supărat?
Dimitrie:Nu. Ți-a ieșit bine. Dacă știam că desenezi așa de bine, te-aș fi pus să faci toate desenele din lume. Chiar și pe cele ale familiei noastre. Chiar aș vrea să mai faci unu. Gărzi.
Și intră în cort un gardian.
Dimitrie:Aduceți hârtii și creioane folosite de pictori!
Gardian:Cum porunciți, Măria Ta!
Dimitrie:Dacă ești iscusită, fă-mi portretul pe o hârtie potrivită.
Maria:Desigur.
Se îmbrăcă și începe sesiunea de portret.
Dimitrie:Așa e bine?
Maria:Da.
Și începe să-i facă schița. După câteva ore....
Maria:...iar aici voi veni cu culoare. Nu vă faceți griji.
Dimitrie:Ți-a ieșit superb Maria.
Deodată i se face rău.
Maria:Măria Ta! Sunteți bine?
Dimitrie:Diabetul....mă sâcâie....
Maria:Vreți să chem doctorul?
Dar niciun răspuns.
Maria:Gărzi! Chemați medicul! Repede! Măriei Sale îi e rău!
Și se duce înapoi la el.
Maria:Gata Măria Ta! O să fiți bine. Rezistați!
Medicul îl verifică și i se pune diagnosticul. Diabetul lui Dimitrie începe să se agraveze. Este nevoit să plece cât mai repede acasă. Kosem era în odaie așteptând vești. Până când intră la ea în odaie Dimitrie care se simțea puțin mai bine.
Kosem:Dimitrie, slavă Domnului, ai venit! Mi s-a zis că ți-a fost rău. Cum te simți?
Dimitrie:Puțin mai bine. Mulțumesc. Ce face fetița mea? Cum se simte domnița?
Kosem:A avut un pic de febră. Dar slavă Domnului, s-a vindecat! Mi-a fost teamă că v-a păți ceva, deoarece nu-i scădea febra.
Și o sărută pe Ekaterina pe creștet. Apoi o ia în brațe.
Dimitrie:Ekaterina, scumpa mea! Ekaterina...
Constantin:Multă sănătate, Kosem!
Matei:Surioara noastră cea mică ne-a îngrijorat!
Maria își aranja lucrările până când veni la ea Maria C.
Maria C:Maria. Am auzit că tata i-a fost rău.
Maria:Da. Așa e. Starea lui se înrăutățește. Doctorul Țarului i-a spus să stea mai bine acasă, fără să mai participe la vreo campanie.
Maria C:Bine. Mulțumesc.
Și pleacă unde îl găsi pe Dimitrie și frații ei în odaia lui Kosem.
Maria C:Mi-a zis Maria că ți-a fost rău în campanie. Cum ești tată acum?
Dimitrie:Mai bine. Mulțumesc Maria.
Și se duce lângă frații ei. Dimitrie rămâne cu Kosem și o sărută pe obraz.
Dimitrie:Mă rog în fiecare seară. Domnul să nu mă facă să trăiesc durerea pierderii vreunui copil. Așa cum am pățit cu Petre, Ion și Smaragda.
Kosem:Amin!
Se uitau la copii lor care erau superi fericiți.
Kosem:Ți-am promis ceva acum mulți ani. O să-ți ofer o domniță și un prinț. Ce bine că suntem o familie mare.
Dimitrie:Tu ești sursa fericirii noastre, Kosem. Datorită ție ni s-au îndeplinit visurile. Dinastia noastră a crescut. Iar a prins rădăcini adânci.
A doua zi Kosem o ținea pe Ekaterina în brațe și vorbea cu Maria C.
Maria C:E mai bine Ekaterina, Kosem?
Kosem:Slavă Domnului, e bine. Nu a mai făcut febră. Ce-ai aflat de la Maria? Ce i-a transmis medicul?
Maria C:Că trebuie să rămână acasă. Kosem. Nu te mai necăji degeaba. Măria Sa dor pe tine te vede.
Kosem:Știu. Dacă nu era Maria și nu chema medicul, Măria Sa ar fi murit pe loc.
După discuția cu Maria C, Anca a venit în vizită s-o vadă pe Ekaterina.
Anca:Multă sănătate, Kosem! M-am îngrijorat când am aflat că nepoata mea se simte rău. Slavă Domnului, și-a revenit repede.
Kosem:Mulțumesc Anca. Și noi ne-am speriat. Sora mea a fost cu Măria Sa în campanie. Maria mi-a spus că ea a chemat doctorul. Dacă nu era ea, nu-l mai prindeam pe Măria Sa în viață. Doar știi că e bolnav. Are diabet.
Anca:Știu. Dumnezeu să-l aibă in pază.
Kosem:Amin.
Seara Kosem a chemat-o pe Maria în odaia ei.
Kosem:Maria îți mulțumesc că ai avut grijă de Dimitrie. Îți sunt recunoscătoare.
Maria:N-ai pentru ce. E cumnatul meu. Orice pentru soțul surorii mele.
Kosem:Cum merge cu desenul?
Maria:Bine. Măria Sa ar vrut să-i fac un portret. E încă in lucru.
Kosem:Ar fi un cadou perfect pentru ziua lui. Nu mai e mult și face 49 de ani. Să-l țină Dumnezeu cât mai mult în viață.
Maria:Amin.
A doua zi Dimitrie și Maria erau afară pentru a continua portretul. Veni și Kosem și....
Kosem:Măria Ta!
Dimitrie:Vino, Kosem!
Și se așeză lângă el.
Dimitrie:E iscusită. Are mâini dibace. I-am spus să-mi facă portetul.
Kosem:Mi-a zis. Am stat aseară de vorbă.
Maria:E gata Măria Ta!
Și îi dă desenul.
Dimitrie:Cum este? Îți place?
Kosem:Da. E frumos. Dar parcă lipsește ceva.
Se uită la el iar Dimitrie începe să râdă.
Dimitrie:Ai dreptate! Maria. Ne-a trebui o planșă mai mare. Mâine aș vrea să facem un portret în care să fie și Kosem.
Maria:Bună idee.
Kosem:Vreau să văd cât ești de iscusită.
Maria:Desigur.
Dimitrie:Poți să te retragi.
Și pleacă. Seara Maria se pregătește să se ducă în odaia lui Dimitrie. Kosem era în odaia ei până când aude ușa.
Kosem:Intră.
Era Boierul Hacî.
Hacî:Sultană.
Kosem:Ce e, boierule Hacî?
Hacî:Nu știu cum să vă spun. Însă e bine să aflați de la mine.
Kosem:Spune.
Hacî:Măria Sa a poruncit ca Maria să se pregătească pentru seara asta. Ați avut dreptate. Măria Sa are o nouă favorită. Iar aceea e sora Măriei Tale.
Kosem:Bănuiam. O luăm de la capăt Hacî. Și totuși cu sora mea.
Iese din odaie și se duce în odaia surorii sale. Acolo găsi caietul ei de desen și îl deschide. Găsi un desen cu plaiurile din Istanbul și unul din Iași.
Kosem:Istanbul.....Iași......Moldova....
Nu putea să se supere pe sora ei. Chiar dacă Dimitrie o înșela, e sora ei. Și o iubește foarte mult.
CITEȘTI
Kosem-pentru Țară și Familie
Historical FictionDupă moartea lui Dimitrie Cantemir Kosem împreună cu copii ei și a lui Dimitrie se întorc la Iași și devine doamna a Moldovei. Kosem va întâmpina multe întâmplări așa că fiți pe fază.