După nașterea lui Augustin, în familia lui Dimitrie a revenit totul la normal. Dimitrie nu mai era pesimist continuând să-și scrie lucrările sale și să petreacă timpul cu familia. Familia Cantemir s-a mutat pe o perioadă scurtă de timp la Moscova, apoi s-au mutat la Petersburg.
Într-o dimineață Kosem nu se simțea bine. A încercat să bea un pic de apă dar n-a ajutat-o să-și revină. Veni la ea în odaie Smaragda și când o văzu că e palidă, a fugit repede lângă ea.
Smaragda:Kosem! Kosem, ai grijă!
Kosem:Smaragda, adu-mi un vas. Mi-e greață.
Smaragda:Imediat. Anunțați medicul. Să vină imediat.
Îi aduce un vas pe care îl vomită. Veni Maria C de urgență de la curtea Țarului din Petersburg. De câteva zile Maria C a devenit doamna de onoare și metresa Țarului Petru.
Maria C: Kosem!
Când o văzu pe Kosem că vomită ș-a speriat și a fugit la ea.
Maria C:Kosem, ce s-a întâmplat? Ești bine?
Kosem:Mă doare rău stomacul, Maria.
Maria C:Smaragda. Ai anunțat medicul?
Smaragda:L-am anunțat.
Maria C:Ce ai mâncat, ce ai....
Atunci Maria C a luat paharul cu apă, a mirosit-o și a zis:
Maria C:Au pus otravă în apă. Au otrăvit-o.
Veni și doctora iar Maria C a luat-o la trei păzește.
Maria C:Unde ați stat atât?
Doctora:Ce s-a întâmplat?
Maria C:Au otrăvit-o pe Sultană.
Doctora:Auăleu!
Și începe doctora s-o examineze.
Maria C:Dacă Sultana pățește ceva, vă nenorocesc pe toți. Smaragda rămâi aici. Îl anunț pe tata și vin.
Și pleacă.
Doctora:Beți Sultană.
Dar Kosem nu poate și vomită din nou. Doctora se uită la ea și îi spune:
Doctora:Sultană, dați-mi voie.
Și o examină în zona abdomenului.
Doctora:Sultană, bucurați-vă.
Kosem:Să mă bucur?
Doctora:Nu otrava vă chinuia. Sunteți însărcinată, Sultană.
Smaragda:Kosem e însărcinată. Numai Maria este de vină. Ne-a îngrijorat pe toți.
Atunci Kosem se liniștii și se bucură de această veste. După ce își reveni, Kosem este ajutată de Smaragda să se spele.
Kosem:Unde întârzie Maria atât?
Smaragda:Vine imediat, Kosem.
Deodată se aude un ciocănit la ușă.
Kosem:Intră.
Era Maria C.
Kosem:Maria, se spune că boierul Hacî a dispărut.
Maria:Ar fi bine să fie doar el. L-au otrăvit și pe Mihuț.
Kosem:E bine?
Maria C:Să sperăm că da. Oricum, Anca e cu el.
Kosem:Doamne. De ce acum, Doamne? Măria Sa?
Maria C:Acum a venit acasă. A fost la Țar.
Și se duce la el. Era în pat îngândurat. Se pune lângă el și îl luă de mână.
Kosem:Se fac 9 ani de când Doamna Casandra a plecat dintre noi. Știu că e greu să fii bine, să fii puternic după momentul acela tragic. Însă mi se frânge sufetul când te văd așa. Poate o să fie o alinare. Sunt însărcinată. O să mai avem un copil. Așa cum am visat, o să fim o familie mare.
Atunci Dimitrie o sărută pe obraz.
Dimitrie:Cum să nu mă bucur? M-ai liniștit precum o ploaie de primăvară. Ai luminat întunericul din sufletul meu.
Iar Kosem îl sărută pe Dimitrie pe frunte.
Kosem:Sper să avem încă un prin.
Dimitrie:Sau o domniță frumoasă ca tine. Gărzi.
Și intră la ei un gardian.
Dimitrie:Să anunțați familia și pe Țar. Să audă toată lumea că Sultana Kosem este însărcinată.
Gardă:Cum porunciți, Măria Ta.
Și iese. Iar Dimitrie îi sărută mâna soției sale și o luă în brațe. Seara Maria C și Smaragda luau cina împreună.
Smaragda:Mă bucur că Kosem este însărcinată din nou.
Maria C:Și eu mă bucur. Sper să fie fată.
Smaragda:Să dea Dumnezeu. Noroc.
Maria C:Noroc.
Ciocnesc un pahar de vin și când Smaragda a început să bea, deodată i se face rău.
Maria C:Smaragda.
Apoi leșină.
Maria C:Smaragda! Gărzi! Anunțați-l pe Măria Sa! Și doctorul! Repede! Smaragda!
Luă paharul dar deodată simți același miros pe care l-a simțit în paharul lui Kosem.
Maria C:Nu. Nu! Nu! Nu! Smaragda! Smaragda rezistă!
Veni repede Dimitrie cu Kosem și când o văzu pe Smaragda aproape leșinată s-au repezit la ea.
Smaragda:Tată....tată...
Și închide ochii.
Dimitrie:Smaragda! Smaragda! Smaragda! Ce ai făcut? Ce s-a întâmplat?
Maria C:A băut cu mine și în paharul ei era aceeași otravă pe care am găsit-o în paharul lui Kosem. Cred că această otravă l-au otrăvit și pe Mihuț.
Dimtrie:Chemați medicul! Chemați medicul, imediat!
Maria C:L-am chemat eu!
Dimtrie:Smaragda! Smaragda, rezistă te rog? Smaragda, Smaragda, Smaragda...
Smaragda:Iartă-mă.
Dimitrie:Ce ai făcut? Ce ai făcut?
Smaragda:Iartă-mă.
Dimitrie:Smaragda!
Deodată Smaragda nu mai respiră.
Dimitrie:Smaragda, nu mă lăsa! Smaragda, deschide ochii! Unde sunt medicii? Smaragda! Smaragda! Smaragda, deschide ochii!
Se aproprie Kosem de el încercând să-l calmeze.
Kosem:Dimitrie, încetează! Dimitrie!
Dimitrie:Smaragda! Deschide ochii! Smaragda! Smaragda! Smaragda! Smaragda! Smaragda! Nu! Nu! Smaragda! Nu! Nu! Smaragda!
Veni în fuga mare Anca.
Anca:Ce se întâmplă aici?
Dimitrie:A băut otrava. Fă ceva! Fă ceva! Fă ce i-ai făcut lui Mihuț! Fă ce i-ai făcut lui Mihuț! Smaragda! Smaragda, deschide ochii!
Îi veridică pulsul dar nu mai putu face nimic. Smaragda a murit.
Anca:Măria Ta! Măria Ta, condoleanțe! Condoleanțe!
Deodată Dimitrie începe să plângă de perderea celui de-al treilea copil la lui, Smaragda. Pleacă în odaia lui urmat de Kosem. Se duc la balcon unde încep să plângă amândoi de moartea Smaragdei, singura fată după Maria C care îi aducea aminte de Doamna Casandra.
După 9 luni Kosem născu o fată. Dorise s-o numească Smaragda, după răposata fată a lui Dimitrie, în schimb s-a ales alt nume:Ekaterina Dmitrievna.
CITEȘTI
Kosem-pentru Țară și Familie
Ficción históricaDupă moartea lui Dimitrie Cantemir Kosem împreună cu copii ei și a lui Dimitrie se întorc la Iași și devine doamna a Moldovei. Kosem va întâmpina multe întâmplări așa că fiți pe fază.