Haider yang berada di dukungan Nel diambil oleh Datuk Haziq. Nel hanya membiarkan.
"Nel sihat? Babah tengok Nel pucat semacam je." Soal Datuk Haziq seraya mengambil tempat di beranda rumahnya. Nel terkelu tidak tahu mahu menjawab apa.
"Nel sihat je babah. Biasalah penat sikit lately ni Haider banyak meragam malam-malam."
"Biasa Haider tak meragam teruk kenapa kali ni teruk juga."Soal Datuk Haziq sambil membelai rambut hitam Haider.
"Haider nak toys tak?"Nel hanya menggelengkan kepala apabila Datuk Haziq ingin membelikan Haider mainan.Bukan apa tetapi dekat rumahnya sudah penuh dengan kapal terbang dan kereta mainan milik Haider. Kata Harraz Haider sangat menyukai kapal terbang. Mungkin minat Haider sama seperti Han arwah abang kepada Harraz.
Laju Haider mengangguk. matanya bersinar. Pandai Datuk Haziq mengambil hati perasaan Haider. Mungkin faktor Haider ialah cucu pertama. Haider yang sangat dimanjakan oleh semua orang termasuklah dia sendiri. Dia tak mampu menolak permintaan Haider. Mata Hazel yang seakan bersinar setiap kali mahukan sesuatu.
"Nak nakk.Atuk haider nak kapal terbang besar."
"Ya Haider. Nanti atuk belikan yang besar untuk Haider."
Nel hanya tersenyum sebelum menjawab pertanyaan Datuk Haziq.
"Tak tahu la babah. Nel pun risau. Babah, Nel masuk rumah dulu ya nak tolong mama masak tengah hari.""ha elok la tu. Tengah hari nanti papa kamu nak datang juga untuk makan tengah hari bersama."
"Ramai ya nak datang nanti babah?" Soal Nel ingin tahu. Nak fikir apa yang hendak dimasak untuk tetamu yang hadir.
"Tak adalah ramai tapi sekadar keluarga sahaja. Haz ada call babah pagi tadi yang dia dah bertukar kerja di darat." Kata Datuk Haziq sambil membelai rambut Haider.
Nel diam. Dia sendiri tidak tahu bagaimana keadaan Harraz ketika ini. Terasa juga hatinya sedikit. Kenapa satu panggilan pun Harraz langsung tidak diangkat?
"Ouh Abang Haz sihat ke babah?." Tak akan dia nak bahasakan dengan nama Harraz terus. Tidak kah itu nampak biadap kerana Harraz ialah suaminya.
"Dia sihat je alhamdulillah. Kamu tak call dia ke Nel?." soal Datuk haziq pula sambil menghulurkan telefon miliknya yang berdering menandakan Datuk Haziq sedang membuat panggilan.
"Erm Nel ada call tapi voicemail je masuk. Mungkin abang Haz sibuk. "
Nel pelik apabila Datuk Haziq menghulurkan telefonnya ke arah Nel. Nel hanya menyambut.
"Babah call Haz untuk Nel. Pergi la dekat luar cakap dengan dia."
Nel bungkam. Namun tangannya tetap melekapkan telefon itu ditelinganya.
Kakinya diorak ke arah beranda di sebelah garaj kereta rumah agam tersebut.
"Assalamualaikum babah." Sapa satu suara yang Nel betul-betul rindu. Malangnya akibat emosinya yang kurang stabil maka air matanya senang sahaja untuk mangalir.
"hiskk .. hiskk.. " Nel hanya tersedu-sedu tanpa menjawab salam tersebut. Sebulan lebih dia menanti lelaki itu untuk menghubungi nya. Atau pada akhirnya hanya dia seorang yang beria menunggu Harraz.
"Sayang.. " Panggil Harraz perlahan dan cukup untuk menambah lagi kesedihan yang sudah ada di hati isterinya.
"Sampai hati you." hanya itu yang terluah daripada mulut Nel sedangkan yang bermain dan mengganggu fikirannya itu lebih dari segalanya.
"Sayang.. i can explain everything to you. but not now."
"Buat la apa you nak but Haz. I penat. Ada you kisah? tak kan. Everytime i call you, ada you angkat?. You promise me to call me. I did not expect you to call me everyday but at least do update me if you were really busy then let me know..."
"Please sayang... "
"No.. dengar dulu i nak cakap. Haider setiap malam tanya tentang you. i terpaksa cakap yang babah dia sibuk. i faham you sibuk tapi tolong maklumkan dekat i sekurangnya sikit. i dah penat Haz. I penat dengan segalanya. If you just tell me what is wrong with you, this could be easier for us."
communication is the key. communicate Haz if there is something wrong with you or with me. Jerit hati kecil Nel.
"Sayang, i'm sorry for everything. Abang tahu abang salah.Abang salah sebab tak call sayang dan tak jawab call sayang tapi abang bukan sengaja buat semua itu." Allah tolong la dia. Dia baru menghubungi babahnya disebabkan Datuk Haziq sudah tahu mengenai kecederaannya di bahagian bahu akibat tikaman oleh kumpulan lanun.
"Why do i feel like your sorry doesnt mean anything to me?. Kalau tak sengaja then, give me the real reason why. Haz if babah tak bagitahu i tentang you ada call dia, mesti i tak tahu apa-apa pun. If you want to make a war between us then lets go. We will play your games." Suara Nel sudah tidak serak.
" Sayang, abang akan explain semua tapi sekarang bukan masa yang sesuai okay?. Tolong jangan benci abang sekarang." You will hurt me even more sayang. lebih pedih berbanding dengan tikaman yang mengenai bahunya ketika di kapal.
"Nel penat. you nak balik ke tak. I dont care anymore. Buat la apa yang you suka Haz termasuklah ignore your wife's call. " Tambah Nel lagi.
"Sayang please. i'm begging you please. tolong bertahan sebelum abang pulang ke Malaysia." Rayu Harraz sambil suaranya seperti menahan kesakitan. Nel risau tapi dia tidak hiraukan perasaan kesiannya tika ini. Dia begitu kecewa dan marah dengan suaminya sendiri.
"Sayang, abang tak nak gaduh dengan sayang. Its not good for your health. Nanti sayang sakit. im going home maybe in a few days and then we will talk about this. You will not run from me."
but you already hurt me Harraz or am i the one who is problematic in our relationship? Or it just me overreact with everything.
"Harraz you luka.." Kedengaran suara perempuan di hujung sana. Kemudian Nel terdengar panggilan terlepas. Nel menangis sekali lagi. Siapa perempuan tu? kenapa dia rasa sakit dengar suara perempuan itu dengan suaminya.
Tanpa sebarang ucapan selamat tinggal, atau salam Harraz dah tutup panggilan tersebut.
I hate how i feel right now. I hate how jealous i am over him. i hate how worried i am when it comes to him.
Perkahwinan mereka yang baru mencecah hampir 2 bulan seperti telur di hujung tanduk.
Terkadang perasaan ini sangat sukar diluahkan dan ditafsirkan oleh mata kasar. Apa yang dirasai tika ini begitu dalam sakitnya.
Apa cerita gais? komen la sikit hihi. i love reading you gais punya komen. buat saya lagi rajin nak update.
give me vote okie🫶🏻
Harraz tak akan jadi macam larva kuning ya jangan risau. he's my walking green flag heros.
YOU ARE READING
SURI HATI HARRAZ AL-QADRI
Romance-takdir mempertemukan kita- Perkenalan mereka di bumi London dalam masa yang agak singkat namun telah membuatkan hati seorang Harraz Al-Qadri tidak keruan. Pada mulanya, dia beranggapan bahawa hatinya keliru antara cinta dan kasih. Namun, tekaannya...