Eskandar berteleku di atas sejadah . Lama dia memikirkan tentang kawan lamanya Nelysa . Bagaimanakah keadaan perempuan itu sekarang ? . Hatinya resah mengenangkan janji yang ditabur olehnya suatu ketika dahulu . Sekarang dia sudah pun sudah mempunyai bakal isteri iaitu Qasdiena . Hati lelakinya keliru.
Persahabatan yang terjalin antara mereka bermula di bangku sekolah menengah . perkenalan dia dan Nel di laman sosial iaitu Instagram . Namun sekarang segala kenangan manis mereka seperti memori lama .
Instagram dibuka. mesej daripada Nel yang dihantar setahun lepas direnung . Mungkin Nel sudah memilih untuk tidak menganggunya lagi kerana dia pun tidak membalas satu pun mesej yang dihantar oleh wanita itu. Tipu la jika dia tidak rindu akan gelak ketawa wanita itu.
"Es you tahu tak you lelaki pertama yang buat i faham erti persahabatan. I nak you tahu kalau you tengah sedih, i pun akan sedih . if you need help then i will be there for you."
"Es cantikkan bulan tu . nanti kalau you rindukan i dekat sana you tengoklah bulan . I suka tengok bulan. you tahu kita tengok bulan yang sama Es."
"Es i have something to tell you but now is not the right time." Senyuman Nelysa kian melebar hanya untuk Fawwaz Eskandar.
Lamunannya terhenti apabila mamanya masuk ke dalam biliknya.
"Termenung jauh nampak anak mama ni. Ada masalah ke Es?"
"Mama ingat tak Nel, kawan Es dulu before kita balik London. "
"Of course la mama ingat dia. mama dah anggap seperti anak mama. lagipun Nel ada di London sekarang. katanya ingin bercuti. Mama jemput dia ke rumah kita dapatlah dia kenal dengan your future wife."
"no mama. Nel tak boleh datang sini. nanti dia tahu Es akan kahwin dengan orang lain tetapi bukan dia. "
"Eh kenapa pula kamu ni Es. Dia kan sahabat kamu jadi kamu belum bagitahu dia tentang perkahwinan kamu minggu depan?"
"No mama. Its complicated ma. things doesn't go like i expected. i promise that i will wait for her but what i do now? i will marry another girl but not her . how Nel will feel ?"
"I think Nel pun dah ada orang dah Es. She won't wait for you. jangan la fikir sangat Es . nanti Nel datang you cakap la dengan dia okay?" Puan Hanisa menepuk bahu Eskandar menyalurkan sedikit kekuatan .
"Esok Es jangan lupa mummy buat makan-makan sebab mummy nak raikan you punya perkahwinan ."
Nelysa menyarungkan baju kurung cotton bercorak bunga kecil yang berwarna merah jambu. Rambut panjang separas pinggangnya disisirkan. mukanya dipakai sunscreen dan diikuti oleh sedikit makeup. lip oil dicapai kemudiannya dioleskan ke bibir nya . perfect.
Deringan telefonnya menyebabkan dia berhenti memakai heels . pagi-pagi ni siapa pula yang call . Eh unknown number .
"Hello. who's there?"
"Assalamualaikum Cik Nel."
suara itu. kejap macam kenal la . eh Harraz.
" eh Waalaikumusalam. ada apa you call i pagi-pagi macam ni" tiba-tiba pipinya membahang apabila dikejutkan dengan salam oleh Harraz.
"I ingat nak bawa you keluar. Haider cakap dia rindu dengan you."
"Maaf la Harraz . i ada majlis nak attend so i tak boleh jumpa you la ."
"Ouh yeah i understand. Haider dah lama merajuk dengan i dan mummy i sebab dia
ingat you tipu dia. its been 3 days since you met him . dia tak nak makan Nel .""okay macam ni you datang hotel i ni nanti you bawa Haider nanti i pujuk dia untuk makan okay? i bawa dia ikut i . you tinggal je Haider dekat i nanti."
"seriously Nel. tak menyusahkan you ke kalau i tinggal Haider dekat you nanti "
"No its okay la Harraz. nanti i send you my hotel address."
"Alright see you then."
Haider di dalam dakapan Harraz di renung . Comelnya Haider . mata bulat . pipi tembam buatkan dia ingin gigit pipi itu .
Harraz hanya menunjukkan wajah biasa . cantiknya dia ya allah . Nel yang begitu ayu mengenakan baju kurung bunga kecil itu menyerlahkan lagi keayuannya.
"Haider rindu mama tak?" pipi Haider menjadi sasaran Nel . pipi tembam itu dicium berkali-kali. geram.
"aamaa antikk " Haider ni kecil-kecil dah pandai memuji ya . haih anak siapa la ni .
"Harraz if you have some works to do, then go nanti you datangla balik ambil Haider dekat sini. kan Haider kan nak ikut mama tak ?" Nel mengangkat sebelah keningnya kepada Harraz.
"No i tak benarkan. Biar i yang ikut you. nanti mummy i marahkan i sebab tinggal Haider ."
"okay lets go nanti takut lambat pula ." Malas nak bergaduh dengan lelaki itu. Jadi dia putuskan untuk membiarkan Harraz mengikutinya. Nel hanya membontoti langkah Harraz ke kereta milik lelaki itu.
Sepanjang perjalanan Nel hanya memikirkan Eskandar . sekejap lagi dia akan berjumpa Eskandar . semalam mama Es juga ada menyampaikan pesanan melalui mesej bahawa keluarganya akan mengadakan sedikit majlis makan . tujuannya tidak dinyatakan. Katanya its a surprise. tiba-tiba dadanya berdetak memikirkan kejutan yang bakal dia dapat nanti.
Haider di pangkuannya ralit bermain dengan game di dalam telefon milik Harraz. Bagus juga. Jika tidak mahu nya budak tu nanti meragam itu ini .
"nel you okay ke . dari tadi i tengok you mengelamun ." Harraz yang memandu kereta juga pelik. wanita di sebelahnya ini boleh bertukar mood sekejap sahaja . sekejap gembira tiba-tiba sedih pula .
"Hah ... i okay je . " Harraz memakirkan kereta nya diluar pagar rumah Puan Hanisa.
"you kenal ke orang rumah ni nel?" soal Harraz sebelum membuka tali pinggan keledarnya . setahu Harraz ini rumah uncel Eirfan iaitu sepupu mummynya. Apa pul kena mengena Nel dengan uncle Eirfan. Mummynya juga turut di situ sejak semalam. Puas mummy mahu mengajak nya ke rumah Uncle Eirfan tapi dia menolak dek kerana ingin keluar bersama Nel.
"I kenal la. Kalau tak kenal kenapa i nak datang sini pula. hish you ni . dah la jom."
"Nel stop the sarcasm. i tanya you ni."
"Apa lagi Harraz. Kalau you nak tahu sangat ni la rumah sahabat i." sahabat aka kekasih hatinya.
"Nel, come give Haider to me. you betulkan dulu baju kurung you." Haider hanya menurut. tiba-tiba sahaja baik budak ni. suka la Haider duduk dengan perempuan cantik. geram betul Harraz dibuatnya.
Baju kurung cotton yang dipakainya dibetulkan terutamanya di bahagian punggung. Bukan apa takut terselak je. tak pasal-pasal free show.
Pipi Haider yang comot dengan air liur dilapkan dengan tisu. Nel tidak sedar pandangan Harraz terhadapnya .
ya allah cantiknya dia. Andai dia ditakdirkan untukku maka kau dekatkan la kami dan permudahkan urusan ku untuk memiliki hatinya. bisik hati kecik Harraz. Adakah ini yang dinamakan cinta?. ceh jiwang betul kau Harraz.
to be continued.
YOU ARE READING
SURI HATI HARRAZ AL-QADRI
Romance-takdir mempertemukan kita- Perkenalan mereka di bumi London dalam masa yang agak singkat namun telah membuatkan hati seorang Harraz Al-Qadri tidak keruan. Pada mulanya, dia beranggapan bahawa hatinya keliru antara cinta dan kasih. Namun, tekaannya...