Knock! Knock! Knock! Pintu bilik Talia diketuk, membuatkan Talia terjaga daripada dibuai mimpi.
"Talia oi bangun la cek oi!! Apa nak jadi ni anak daqa bangun lambat ni!!" Bebel Puan Erina dari luar biliknya.
"Ala umi oqang cuti la qini, biyaq (biar) la oqang nak tidoq sat!" Balas Talia malas. Bingkas Talia bangkit dari lenanya tak kala melihat uminya sudah masuk membawa hanger di tangan.
"Ha yala yala oqang nak mandi la ni adoi umi ni." Dengan laju dia mencapai kain tuala untuk menuju ke bilik air.
"Ha cepat sikit! Sat gi teman umi pi mall, umi nak beli baqang dapoq." Bebel Puan Erina lagi
------------------------------------------
Setibanya mereka di mall. "Umi nak beli apa kat sini." Soal Talia pada Puan Erina. Namun, Puan Erina cuma mengangkat bahu tanda dia sendiri tidak tahu.
"Lia, umi nak pi tengok bawang sat, hang nak pi mana mana ka." Soal Puan Erina pula.
"Hmm.., cek nak pi tengok skin care sat nah." Beritahu Talia pada uminya, lalu pergi ke tempat terletaknya skin care di dalam mall tersebut.
Dengan tidak sengaja seorang jejaka terlanggar Talia dari belakang dan membuatkan skin care yang di pegang terjatuh ke lantai.
"Ya Allah!! I'm so sorry miss, I didn't notice you are here." Dengan laju jejaka tersebut meminta maaf. Talia juga turut terkejut apabila melihat jejaka yang mengenakan baju hoodie bersama kaca mata hitam dan topi, semuanya serba serbi hitam. 'spy ke dia ni' terdetik dalam hati Talia takkala melihat cara pemakaian jejaka tersebut.
"Err... it's okey, I'm find." acuh tak acuh dia membalas, aik omputeh ka dia ni, nampak gaya cam omputeh. Melihat skin care yang dipilih terjatuh ke lantai, Talia mengambilnya dan terus menuju mendapatkan ibundanya. Begitu juga jejaka aneh tersebut terus beredar takkala melihat Talia sudah tiada di depannya.
"Hang dah ambik ka skin care hang tu." Sengaja Puan Erina bertanya walaupun sudah melihat barang yang berada di gengaman Talia sekarang.
"Dah mi." jawapnya ringkas.
"Dah jom la umi nak pi bayaq dah." Setiba sahaja di kaunter pembayaran Talia terlebih dahulu menghulurkan wangnya sebelum Puan Erina membayar barang barang tersebut.
"Eh budak ni." Cepat Talia memotong bicara Puan Erina sebelum sempat uminya membebel.
"Alahh sekali sekala share rezeqi, lagi pun duit cek baqu ja masuk ni." Talia membalas dengan senyuman.
---------------------------
"Ya Allah pa, Daiyyan tak nak kahwin dengan Adira. Daiyyan tak suka dia pa." Keluar sahaja dari mall, Tengku Daiyyan Abhar terus mendapat panggilan daripada papanya yang berada di Kuala Lumpur.
"Daiyyan, papa dh terima pinangan Dato Jaafar tu untuk Daiyyan, kamu jangan nak memalukan papa ye." kata Tengku Ibrahim seperti masuk telinga kanan keluar telinga kiri pada Daiyyan.
"Lah dah kenapa perempuan pulak pinang lelaki ni, Daiyyan tetap tak nak!!" Tegas Daiyyan berkata kali ini.
"Lah kamu tu single, terima saja la apa yang susah." Tengku Ibrahim juga sama sama tidak mengalah. Haih ini la padahnya kalau perangai bapaknya turun ke anak, sama sama keras kepala.
"Daiyyan.. Daiyyan sebenarnya dah ada girlfriend la papa." Tipu sunat tak apa kan, omelnya.
Dengan tiba tiba telefonnya terjatuh ke dalam longkang akibat di rempuh seseorang. "OMEGODDD MY CUTIE CUTIE PATOTIE!!!" Menangis tak berlagu la jawabnye iphone KOT!! haihh sapa la yang bertuah pergi langgar dia ni. Apabila dia pusingkan badannya, terus terkejut takkala melihat cik adik skin care tadi.
"Alamak sorry, sorry sangat sangat." dengan muka cemasnya Talia garu kepala yang tengah serabut itu, 'Adu matilah aku!' omelnya dalam hati.
"Ehem.. give me your number, i will call you to claim back for my iphone." Dengan garang Daiyyan menutur kata katanya.
"Alamak sir, i already forgot my number, what if you halal kan ja. Lagipun haqi ni kan haqi Jumaat lebih elok kalau bersedekah." Talia cuba memujuk, bukan dia tidak mahu bayar, tetapi gajinya sudah habis berbelanjar sebentar tadi. Cuma tinggal duit untuk makan minum sahaja.
'oo kedekut ye tak pe aku still akan tuntut balik, sampai hati budak kecik ni rosakkan iphone bucuk bucuk aku.' omel Daiyyan seorang diri.
"Well I'm not in the kind mood right now so, I will ask u to pay me later miss?" Sengaja cuba menanya nama gadis tersebut.
"Talia opsss..." Terus Talia tutup mulutnya, 'Apa yang benggap sangat hang ni Talia Humaira.' omel Talia entah hantu malaun mana sampuk dia sebentar tadi terus sahaja memberi tahu namanya dengan rela hati.
"i see, nice name anyway." Walaupun jejaka tersebut memakai mask, namun dapat Talia merasakan senyuman yang terbit di wajah nya.
"Dasar buaya." katanya dengan pelahan, cukup dia seorang sahaja yang mendengarnya. Tampa berlengah terus jejaka tersebut beredar dengan motorbike Kawasaki ninja meninggalkan Talia keseorangan.
"Aik macam lupa something ja." Talia tepuk dahi takkala teringat uminya yang di tinggalkan di dalam kereta keseorangan.
"Adoi dah la kunci qeta dekat aku, mati la nak kena beletiaq (membebel) dengan mak cik erina nanti." Terus kaki bergerak laju ke parking kereta yang tidak jauh dari tempat dia berada sekarang.
"Oi Talia oi awat yang hang lambat sangat ni, berlecak dah ketiaq aku ni tunggu hang, silap hari bulan dan boleh bukak kedai nasi lemak tunggu hang kat sini." Takkala Puan Erina melihat kelibat anak daranya terus dibantai membebel, padan la muka sapa suruh sidai dia lama lama.
"Ala umi ni, tadi oqang terlanggaq mamat gila mana tah. Ada ka patut dia mengomegod omegod dekat phone dia tu, bukan nak tanya cek ni okey ka dak." NOHH! mak boret anak rintik.
"La hang yang langgaq dia nak suruh dia tanya hang okey ka dak buat apa. Pastu lagumana dengan fon dia tu okey ka dak." soal Puan Erina
"Err.. Ad ada la crek si sikit, eh tapi skit ja dia yang over lebih." Masih tak nak mengaku salah sendiri, ini la perempuan. Kata kata anaknya sebentar tadi membuatkan Puan Erina dengan sepontannya menepuk dahi sendiri 'adoi la anak'.
Semasa di dalam kereta
"Umi esok akak nak kena balik kola lumpoq dah, ada qeja sikit kat lab." Memang kebiasaan Talia dan Puan Erina bergosip dan bercerita anak beranak semasa di dalam kereta. Al maklum lah, mereka sahaja ahli keluarga perempuan di dalam keluarga mereka. Puan Erina dan Encik Taufiq mempunyai 4 orang anak, seorang perempuan dan 3 lelaki.
"Hmmm sat ja noh hang balik sini, tak dan nak ajak gosip sambil tengok movie hantu, bapak hang tu bukan selalu ada kat qumah pun." Sayu hati ini apabila tidak sempat melungkan masa dengan anak perempuannya yang seorang ini.
KEESOKAN HARINYA
"Umi mana bapak, orang nak pi dah ni sat gi jem pulak Kl tu." Talia mencari cari sosok bapanya di dalam rumah. Namun tidak kelihatan, barangkali sudah keluar ke kerja terlebih dahulu sebelumnya.
"Hmm hang pi la dulu, sat gi umi kirim salam hang kat bapak hang tu." Risau pula Puan Erina jikalau anaknya sampai ke destinasi pada lewat malam. Tambahan pula, anaknya berseorangan memandu.
"Hmm yala, akak pi dulu. Hang Angah tengok umi nah, jangan dok main handsad ja tau. Hangpa pun sama Alang ngan adik, kalau akak dengaq hangpa ponteng kelas siap hangpa nanti." Tak terlupa Talia untuk meninggalkan pesanan pada adik adik lelakinya sebelum menyalam tangan Puan Erina untuk beredar.
"Drive elok elok, say gi pi langgaq bontot qeta anak oqang pulak!!!" Pekit angah sebelum kakaknya memasuk ke dalam perut kereta.
Since this is my first writing memang akan jadi cliche sikit 💀
thanks sudi baca this first chapter 💕💀
YOU ARE READING
Mr. Bangla {og}
RandomTALIA HUMAIRA, seorang gadis biasa kelahiran anak jati Kedah. TENGKU DAIYYAN ABHAR, jejaka kacukan Turkey, namun menetap di Malaysia sejak didalam kandungan ibundanya. "Canem, seya promis itu ewak seya jega sempai akhir nyawa seya." ~TENGKU DAIYY...