Episode 06 : Miang

16.2K 186 6
                                    

"Samsul Bin Johari,Sivaraj dan Shahbudin Aslam dari Tingkatan 4 Budi sila kedepan.."

Suara keras Cikgu Razi yang menjadi MC pada pehimpunan pagi itu kedengaran di perhimpunan sekolah. Nama aku dipanggil untuk dimalukan sekali lagi dihadapan pelajar2 yang lain. Kerana ditemani kawan baik ku, kami bertiga hanya tersenyum sesama sendiri sewaktu bangkit dari barisan kelas. Semua mata memandang ke arah kami yang sedang berdiri di atas pentas. Cikgu Razi memandang kami atas dan bawah. Cikgu Kamal pula melihat dari kerusi bawah. Bersedia dengan rotannya.

"Ini adalah pelajaran bagi semua pelajar. Jangan sesekali ponteng sekolah,melarikan diri dari Cikgu disiplin dan yang paling teruk adalah memanjat dinding sekolah di belakang..."

"Kamu semua adalah menjadi tanggungjawab kami guru2 disini,keselamatan kamu sewaktu berada disekolah adalah di bahu kami. Jika sudah tidak mengendahkan maka rotan Cikgu Kamal adalah pilihan terakhir!!"

Seakan seperti tukang gantung yang memberi peluang kata2 terakhir kepada pesalah,seusai berkata Cikgu Kamal naik ke pentas. Kami bertiga akan disebat dihadapan ratusan pelajar mulai dari Tingkatan 1 sehingga ke Tingkatan 5. Pelajar tingkatan 5 hanya menggelakkan kami. Ini bukan kali pertama tapi sudah hampir 7 kali aku disebat di depan khalayak ramai.

Mata aku tertumpu pada kerusi disebelah kiri pentas. Cikgu Azura memandang sedih padaku. Aku hanya memberi senyuman padanya menunjukkan iltizam dan janji aku padanya semalam untuk berubah. Cikgu Hanisa pula menunjukkan tanda padan muka tapi aku tidak terasa hati kerana kerapatan aku dengannya sementara Cikgu Julia sememangnya aku tidak pernah menatap wajahnya. Kalau bukan kerana dia yang mengatur kelas mana yang layak bagi aku,tak mungkin aku jadi begini.

"Zasssssssss....."

"Ayoyoyoy ammmaaa."

"Hahahahahaha....."

Sivaraj atau kami panggil Siva menjerit saat rotan Cikgu Kamal hinggap di punggung. Satu perhimpunan tergelak melihat gelagatnya. Setelah itu aku yg dengan tenang menerima hukuman yang diberikan sebelum Budin yng terakhir. Kami diminta berdiri selama perhimpunan masih berlangsung. Sepanjang berdiri mataku menangkap satu susuk gadis yang menjadi siulan senior dan junior, Ziya. Anak Cikgu Hanisa dan Pakcik Hamdan.

Dari tadi dia asyik melihat aku. Aku perasan. Kadang2 dia memberikan senyuman sebagai semangat untuk aku menjalani hukuman dihadapan. Ziya berada di Tingkatan 4 Usaha, kelas Sains Tulen yang menjadi idamanku. Aku selalu mengusiknya sewaktu waktu rehat kerana kepolosan dan keayuan yang ada pada gadis berumur 16 tahun apatah lagi dia mewarisi kecantikan Cikgu Hanisa. Sewaktu kecil selalu juga kami bermain bersama namun sedikit janggal apabila sudah memasuki alam sekolah menengah. Senyumannya yang manis aku balas sebagai tanda terima kasih.

"Sakit tak Sam...kesian awak..."

Ziya menegurku sewaktu kami berjalan menuju ke blok C, blok untuk Tingkatan 4 dan 5.

"Ehh..biasa je Ziya...kan Sam selalu kena dah..hehe.."

"Hmmm...janganlah selalu..Ziya sedih tengak Sam dimalukan mcm tu..."

"Alaaa Ziya..takkan sedih untuk Sam je...kitorang berdua pun kena jugak..."

Budin menyampuk dari belakang. Kami berpandangan sesama sendiri, tak perasaan Budin dan Siva mencuri dengar perbualan kami. Muka Ziya yang putih sudah berubah kemerah merahan.

"Untunglah Sam...ada org syg..kita ni siapa nak kisah kan Sivaaa..."

"Ha ah budin..sweet la diorang ni..haha"

"Xpelah Sam..baik2 ye...nanti jumpa lagi...byee..."

Ziya yang tersipu sipu malu berjalan laju meninggalkan kami bertiga. Budin dan Siva menggelakkan aku juga yang malu dengan mereka. Tidak aku sangka Ziya mengambil perhatian terhadap aku yang nakal ini.

EmbunWhere stories live. Discover now