Episode 37 : Empat Sekawan Part 1

7.2K 144 2
                                    


"Bye2..."

Cikgu Hanisa melambai tangannya melihat kereta Nasrul meluncur laju meninggalkannya ditempat parking kereta. Dalam fikiran Cikgu Hanisa terlalu serabut. Pertemuan tidak terjangka yang terjadi pagi tadi membuatkan seluruh kenikmatan yang dirasainya malam semalam hilang. Nasrul juga tidak banyak bicara di dalam kereta,kerana dia juga risau dan terkejut. Cikgu Azura, Samsul mengenalinya kerana dia adalah suami Cikgu Zanariah.

Dalam perjalanan pulang,bermacam macam fikiran bermain di dalam diri Cikgu Hanisa. Dia khuatir, Cikgu Azura akan memberitahu Cikgu Zanariah mengenai perbuatannya. Namun dalam masa yang sama, Cikgu Hanisa juga tidak menyangka, Cikgu Azura bermain dibelakang suaminya dengan bersekedudukan bersama pelajarnya sendiri.

"Petang ni aku kena pergi ke rumah Cikgu Azura, aku kena jelaskan.."

Gumamnya sendirian. Perjalanan setengah jam itu terasa lama bagi Cikgu Hanisa. Sesampainya dirumah, Ziya sudah menunggunya di ruang tamu. Kesepian kerana tiada ibubapa disisi. Ibunya yang baru pulang dari berzina disangkanya keluar bersama rakan2 belajar dahulu.

"Sayanggg...awalnya bangunn .."

"Hmmm..mana ada awal..ibu yang lambat balik..."

"Sorryyy syggg...kawan2 ibu ajak sarapan kat Kg Majidee..baru kitorang balik.."

Cikgu Hanisa memeluk satu2nya putri kesayanganya. Semakin lama Ziya semakin cantik, tidak ubah seperti dirinya sewaktu gadis remaja dahulu. Terkenang memorinya membesarkan anaknya itu bersama arwah Hamdan. Sampai suaminya meninggal dunia, dia tidak mengetahui yang dibesarkannya itu bukanlah anak mereka berdua.

"Ibuuu..Ziya sunyii..."

"Ye sayang...ibu fahamm..ibu punn.."

""Ziya rindu abahhh..."

Pelukan Ziya semakin kuat merasakan bertapa sayangnya Ziya terhadap arwah Hamdan. Cikgu Hanisa cuba mententeramkan anaknya itu. Perasaan sedihnya tidak seperti Ziya kerana cipapnya masih berdenyut akibat hentakan zakar Nasrul.Hatinya keras akibat dosa zina yang sukar untuk ditinggalkan semenjak remaja lagi.

"Ziya tak ada boyfriend ke.."

Cikgu Hanisa cuba mengubah topik perbualan. Mencuba untuk mengelakkan emosi anaknya daripada terus dihanyutkan oleh rasa sedih atas kematian ketua keluarga mereka. Perlahan lahan Ziya melepaskan pelukannya, dengan ukiran senyuman yang malu2 kucing.

"Amboii...ada la tuu..senyum2 macam ni..bagitahu lah ibu.."

"Hehe...adaa tapiii Ziya malulahh..."

"Haha..dengan ibu pun nak malu ke...ceritalah ibu nak tau"

"Ermm..ada sorang budak laki ni...dia baik tau ibu..walaupun semua orang ingat dia jahat.."

"Ooh..pandangan orang kan..biasanya diorang tak tahu pun dalamnya macam mana..*

"Ha betul ibu..sebab tu Ziya jatuh hati dekat dia..walaupun orang pandang dia macam tu..bagi Ziya dia lain.."

"Hehe..besar dah anak ibu ni..pandai menilai orang dah..haha"

"Ibuuuu...malulah Ziya nak cerita macam ni.."

"Hahaha..sorry2..siapa lelaki yang berjaya mencuri hati anak ibu ni.."

"Kalau Ziya bagitau Ibu jangan marah ye.."

"Aikk..ibu kenal dia ke.."

"Hehe...ye ibu.."

"Sapa tu..*

"Samsul ibu..Sam..hehe"

Cikgu Hanisa terkejut namun dia cuba menyembunyikan riak wajahnya daripada dilihat oleh Ziya yang sedang teruja menceritakan tentang kekasihnya itu. Hatinya bercampur perasaan marah benci dan geram apabila mengetahui remaja yang dicintai anaknya, itulah yang baru sahaja bertemu ditempat dia bersekedudukan pagi tadi.

EmbunWhere stories live. Discover now