Episode 28 : Menumpang

10.1K 150 1
                                    

Majlis tahlil untuk Pak Hamdan diadakan sederhana dirumah mereka di Taman Mawar. Ramai kenalan Cikgu Hanisa dan Pak Hamdan datang sebagai tanda sokongan moral kepada Cikgu Hanisa sekeluarga. Tidak terkecuali aku,Kak Ida dan Zamri yng sudah lama menyewa dirumah Pak Hamdan.. Cikgu Azura juga hadir dan sedang berbual bual bersama Cikgu Zanariah dan Cikgu Julia di ruang tamu di dalam rumah.

Aku keluar sebentar mengambil angin segar di luar. Hanya aku yang hadir dari kalangan pelajar kerana peristiwa ini tidak digemburkan di sekolah apatah lagi Cikgu Hanisa duduk di taman sedangkan pelajarnya ramai daripada kalangan penduduk kampung. Cikgu Razi turut kelihatan di rumah Cikgu Hanisa

Aku melihat Cikgu Razi sedikit tidak ada riak sedih di wajahnya. Seperti menghadiri majlis biasa,dia sempat bergelak tawa bersama suami Cikgu Zanariah. Sedangkan baru pagi tadi dia menyetubuhi balu Pak Hamdan tanpa ada rasa berdosa. Cikgu Hanisa juga aku melihatnya sugul dan sedih. Betul atau berpura pura aku tidak dapat pastikan.

"Samm... Ziya sedihh...ayah Ziya dah takde..."

Aku menggenggam tangan Ziya. Kami duduk berdua di taman meninggalkan orang ramai yang sedang menjamu selera dengan jamuan ringkas di rumahnya. Cahaya jalan yang malap menemani kami berdua.

"Sabar ye Ziya.. dah sampai waktunya...ayah Ziya orang baikk..."

"Uhukk...samm..ishk2"

Ziya menangis keras. Kenangannya sebagai anak tunggal bersama ayahnya tidak begitu mudah untuk dia lupakan. Pak Hamdan sangat mengambil berat terhadap Ziya,satu satunya anak yang dilahirkan hasil cintanya terhadap Cikgu Hanisa. Aku menggosok bahu Ziya sambil melihat sekeliling, khuatir juga jika ada mata yang memandang.

Aku cuba menenangkan Ziya. Sebagai seorang kekasih,waktu seperti inilah yang perlu aku berikan sepenuh perhatian terhadap Ziya. Tangisannya yang kuat semakin reda,jikalau saja dia tahu kisah sebenar, pasti tangisan Ziya akan semakin kuat dan tidak akan berhenti. Gadis secantik Ziya hakikatnya hanyalah anak zina yang dilepaskan tanggungjawabnya kepada Pak Hamdan untuk menjaganya sehingga tumbuh besar seelok ini.

Cikgu Hanisa tidak merasa bersalah menyimpan rahsia selama ini sehinggalah Pak Hamdan sudah meninggal dunia. Kalau bukan kerana insiden di bilik kadet tadi, mungkin aku tidak tahu kekasih hatiku ini adalah anak luar nikah yang berbintikan seorang lelaki yang ditipu hidup2 oleh sang isteri yang durjana.

Jenazah Pak Hamdan menurut Ziya diuruskan oleh pihak polis. Dia disahkan meninggal dunia akibat hempasan kuat dari jatuhan tingkat 9 kerana tergelincir sewaktu membetulkan lampu di koridor rumah kawannya. Mungkin kerana jenazah yang tidak sempurna, pengurusan pengebumian dilakukan segera bagi mengelakkan menjadi buah mulut penduduk taman itu.

Setelah Ziya semakin tenang aku menghantarnya pulang. Orang ramai sudah semakin kurang, beransur balik ke rumah. Yang tinggal hanyalah kenalan rapat seperti Cikgu Zanariah,Cikgu Azura dan Cikgu Julia. Aku duduk semula bersama abangku yang sedang berbual kosong bersama Cikgu Razi,suami Cikgu Zanariah yang memperkenalkan namanya sebagai Nasrul. Di situ aku mengenali suami Cikgu Zanariah yang sering mengabaikan isterinya yang sering berasa kesepian.

"Sam jom balik..."

Suara Cikgu Azura mencelah dalam perbualan kami berempat. Semua mata menoleh kearahnya. Aku bersama keluarga aku datang menumpang keretanya ke rumah Cikgu Hanisa. Kami berempat meminta izin untuk pulang kerumah. Aku duduk di kerusi hadapan,abangku dan Kak Ida duduk dibelakang.

"Sam bole temankan Cikgu beli makanan tak.."

Pinta Cikgu Azura sementara aku masih lagi berada di dalam keretanya. Zamri dan Kak Ida sudah keluar menuju ke rumah.

"Bole cikgu...tadi cikgu tak makan ke..."

"Sikit je...jom nanti lewat...*

Zamri memerhatikan dari jauh melihat adiknya keluar semula bersama Cikgu Azura. Dia cemburu kepadaku.Zamri yang semenjak naik di dalam kereta Cikgu Azura tidak dapat menyembunyikan berahinya terhadap cikgu secantik Cikgu Azura. Haruman yang dipakainya membuatkan batang kote Zamri tidak boleh duduk diam. Namun dia harus berhati hati jika tidak mahu kelihatan seperti kelaparan perempuan di sisi Kak Ida.

EmbunWhere stories live. Discover now