Suasana sekolah pagi itu riuh dengan suara pelajar yang sedang sibuk menjalani sesi pembelajaran. Para pelajar ada yang berlari lari anak menuruni anak tangga di SMK Pasim, Parit Sikom, Pontian JB. Guru-guru pula keluar masuk kelas silih berganti mengikut jadual pembelajaran yang telah disiapkan. Dalam ramai2 guru yang keluar masuk kelas, segelintir pelajar senior tertumpu pada satu susuk pendidik, Cikgu Hanisa
Cikgu Hanisa yang suka disapa sebagai Cikgu Nisa merupakan cikgu kegemaran disekolah disamping cikgu2 yang lain seperti Cikgu Azura, Cikgu Julia dan Cikgu Zanariah. 4 orang Cikgu yang boleh dikategorikan cikgu muda berusia dalam lingkungan 30-40an. Selain rupa paras yang cantik dan perwatakannya yang gedik mengalahkan anak dara,Cikgu Hanisa mempunyai seorang anak gadis yang belajar disekolah yang sama di Tingkatan 4 Budi. Bukan setakat ibu,anaknya juga menjadi siulan pelajar lelaki dek kerana kecantikan dan kepandaiannya di sekolah.
Cikgu Hanisa
Cikgu tinggi lampai bak model itu berjalan di beranda kelas Tingkatan 4 sambil diperhatikan oleh mata mata pelajar lelaki yang nakal.Lenggang lentuk punggungnya membuatkan pelajar yang baru sahaja menghabiskan subjek sains dalam bab Reproduksi Manusia tidak boleh duduk diam memikirkan apa yang boleh dibuat dengan tubuh secantik itu Tidak terkecuali aku, Samsul.
Nama aku Samsul, orang yang pernah mengenali aku memanggil aku dengan panggilan Sam. Berusia 16 tahun. Selepas PMR dengan keputusan yang sedikit mengecewakan, aku telah dipaksa oleh Cikgu Kaunseling Sekolah, Cikgu Julia untuk memilih kelas sastera. Aku yang meminati bidang sains tidak terpilih untuk memasuki kelas kegemaran aku hanya kerana keputusan sehelai kertas bernama Penilaian Menengah Rendah,PMR yang tercorot. Sejak itu, aku mula hilang semangat untuk belajar. Sekadar menunggu masa menghabiskan beras selama 2 tahun hanya untuk mendapatkan sehelai lagi kertas bernama SPM. Aku cukup benci pada figure Cikgu Julia yang membuatkan aku hilang minat untuk belajar. Aku tidak suka hidup aku diatur oleh orang lain hanya kerana penilaian yang tidak menceritakan keseluruhan kebolehan aku.
Di sekolah, aku dikenal sebagai budak nakal, Bad Boy. Bukan jahat tapi nakal. Semenjak dari Tingkatan 3 , nama aku sering naik disebut sewaktu perhimpunan. Aku banyak bergaul dengan senior tingkatan 5 tapi nama aku yang sering dipanggil. Melencong dari masuk ke kelas itu sudah menjadi hobi aku kecuali kelas yang diajarkan oleh Cikgu Hanisa dan Cikgu Azura. Dua orang pendidik yang aku hormati dengan gaya pendidikan mereka.
"Jangannn larii sammm...siappp kamu nantiiii!!!!!!"
"Wooiiii lariiiii woiiii hahahahi"
Aku berlari dengan laju menuju tembok dinding belakang sekolah. Rakan2 aku yang lari sudah bertempiaran. Mereka dikejar pengawas sekolah. Aku pula dikejar oleh Cikgu Kamal, guru disiplin sekolah. Oleh kerana tubuhku seperti atlet kerana aku merupakan pemain bola sepak sekolah, Cikgu Kamal tidak mampu mengejarku. Dengan sekali lompat,dinding pagar sekolah dengan mudah aku lewati.
"Bertuah punya budakk...huhhh...huhh.."
Cikgu Kamal cuba mencari nafasnya yang hilang. Aku sudah hilang dari kawasan sekolah. Rancangannya untuk memerangkap Sam dan kawan2nya sewaktu mereka melepak menghisap rokok di kawasan parking motor sekolah tidak tercapai. Dengan mudah geng BadBoY melarikan diri. Tenaganya tidak dapat menandingi tenaga remaja berusia 16 tahun.
YOU ARE READING
Embun
عاطفيةSetenang Embun di pagi hari, Kehidupan yang penuh onak dan duri. Terdidik dari kecil,kebiasaan menjadi kegilaan. Cerita Remaja menikmati perhiasan Dunia. Wanita