Episode 21 : Ketakutan

11.8K 145 5
                                    

"Cantik betul bini Tok Adi tu lan..pandai dia pilih.."

"Cantik memang cantik Zam, tapi aku macam familiar la dengan dia tu..macam pernah jumpa...slrppp"

Zamri dan Mazlan yang sedang mengopi di warung Tok Adi membincangkan mengenai Dinda, isteri baru Tok Adi. Sudah 2 minggu, Mazlan masih tidak berpuas hati. Seakan pernah dia melihat Dinda tapi lupa di mana.

"Mas2 mau minum apa lagi ya...Dinda buatin .."

Dinda yang sedang sibuk melayan pelanggan di meja lain kemudiannya pergi ke meja Mazlan dan Zamri. Tok Adi semenjak berkahwin ni sudah jarang di kedai kerana keberadaan Dinda meringankan bebannya yang yang terlalu sibuk dengan urusan kampung. Meeting saja dengan ahli DUN,JKKK menyukarkan dia menguruskan warung.

"Minum kamu lah Dindaa...hehe"

"Yahhh..jangan begitu lah massss..airnya sudah dihirup abang Adi.hehe"

Zamri cuba menyucuk jarum ternyata tusukannya mengena. Dinda pandai bermain kata dan menunjukkan reaksi manja. Namun Mazlan masih tidak berkata apa. Fikirannya menerawang entah kemana namun matanya tidak berkedip melihat Dinda. Dinda berlalu meninggalkan mereka berdua untuk menyiapkan peaanan makanan Zamri.

"Weh ko ni pandang dia macam nak terkam pasal pa.."

"Entah la Zam..Dinda ni betul2 menggamit memori tapi aku tak ingat siak.."

"Lain macam memori ko tu..haha..ko rasa kalo kita pancing, dia makan umpan tak.."

"Dari gaya dia tadi macam makan Zam...ko try la.."

"Ko tak nak ke..body solid tu...bole plak dia pakai ketat2 kat warung kampung macam ni..."

"Bagi aku ingat dulu..ke nak suh dia bogel baru aku ingat eh..hahaha.."

Dinda kembali datang membawa pesanan, kerana tiada pelanggan lain,Dinda duduk bersama Mazlan dan Zamri. Mereka rancak berbual bertiga. Zamri yang menyukai wanita Indonesia selepas menikmatinya di Batam,mula bercakap double meaning dengan Dinda dan ternyata Dinda tidak marah atau malu, malah ketawa besar bersama mereka. Dinda bercerita detik pengenalannya dengan Tok Adi sehingga membawa kepada pernikahan.

"Kejapp..Tok Adi kata jumpa awak kat gerai majlis..bukan macam tu ke.."

Mazlan mula bertanya apabila cerita Dinda mula kontradik dengan apa yang diceritakan oleh Tok Adi.

"Iyaa disitulah kami makin rapat mas...mulanya di JB..terusan kami ke Batam bersama.."

"Wow tok adi pun ke Batam..bukan biasa2 lan..haha"

"Itulah..tak padan dengan kopiah..Dinda nak tanya..awak pernah duduk batam?"

"Pernah mas..hampir 5 tahun Dinda di sana...

"Pakkk..."

Mazlan tiba tiba menepuk meja. Ingatannya terus menerpa fikirannya yang dari tadi tidak berhenti berfikir. Zamri dan Dinda terkejut dengan kelakuan Mazlan.

"Dulu kat Batam nama awak Rossa kan.. Rossa dari jalan Citra betul?"

Muka Dinda yang tadinya happy tiba2 berubah. Tidak ramai yang tahu nama pentasnya di Batam kecuali orang yang tertentu. Zamri dapat melihat perubahan di wajah Dinda.

"Mas siapa ya..kok bisa tahu..."

"Hahaha...aku lah rossa...takkan lupa...Lan Malay...ingat tak?"

"Lan Malay...hahh Lan Malay???"

Dinda terus bangun dan melarikan diri, memasuki dapur. Zamri yang mendengar perbualan mereka berdua terpinga pinga. Mazlan gelak besar apabila ingatannya sudah di dapatkan kembali. Patutlah Dinda ini seperti pernah dia jumpa,rupanya nama Dinda di Batam City adalah Rossa Jln Citra.

EmbunWhere stories live. Discover now