دى اولى الحلقات الخاصة، احتمال يكون فى اتنين تانيين وخلاص 🥰♥قرائة ممتعة 💕
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان الجميع يجلس فى جو يسوده التوتر والخوف والقلق، خصيصا من هؤلاء الثلاثة الذين ينتظرون تلك النتيجة التى ستحدد مصيرهم ويعتمد عليها مستقبلهم..
قالت مريم بمرح لتخفف تلك الأجواء المتوترة "متخافش يلا منك ليها، هتعدى وهتقولو مريم قالت، احنا كلنا اليوم دا كنا متوترين توتر رهيب، بس انتو عملتو اللى عليكو والباقى على ربنا، صح يا حذيفة"
وكزته بعد انتهاء كلامها ليتحدث ويخفف عننم قليلا، فقال بهدوء وبسمة لطيفة "ربنا سبحانه وتعالى قال (إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا) وانتو ما شاء الله عليكو أحسنتو عمل، وانا شوفت تعبكم دا بعنيا، حتى فى عز ماكنا بنجهز لافراحنا كلنا كنتم بتذاكرو وبتروحو دروسكو"
ابتسم الثلاثة براحة قليلا وقال سيف بمرحه المعتاد ليحد من توتره وتوتر اخوته "مش فاهم اصلا انا اي دا؟! انتو ماشاء الله عليكو كلكو سيبتو السنين كلها وجاين تتجوزو كلكو فى نفس الشهر واحنا فى ثانوية عامة..!!!!"
ضحك عليه جميع شباب وفتيات العائلة حتى تحدثت ريم فجأة وقالت باندفاع "الموقع فتح..!!!!!"
نظرو لها جميعا بتوتر وكانو قلقين كثيرا ويدعون الله ان تمر تلك الدقائق على خير، قام معاذ بكتابة اسم ريم ورقم جلوسها ووضع جميع البيانات المطلوبة ثم انتظر ثوانى حتى صاح مهللا وقام يحتضن اخته التى بكت من الفرحة
نظر الجميع له بتوسل ليقول ماذا فعلت ريم فقال بفرحة "ماشاء الله اللهم بارك ريم جابت 97%، هتدخل كلية الطب زي ما اتمنت"
صاح الجميع بفرحة وبكت ريم بشدة واحتضنت والدتها التى كانت تبكى هي الاخرى، بينما معاذ قام بكتابة بيانات سيف ليظهر لهم نتيجته التى صدمتهم جميعا
قال معاذ بدهشة "ازاى ده؟! عملتها ازاى؟!!!"
نظر له سيف بتوسل وهو يقول "اي يا معاذ؟! اي ريح قلبى بالله عليك يابنى"
ضحك معاذ بغير تصديق وقال "جيبت 94%..!!!!!! ده انا كنت متوقعلك فى السبعينات والله"
صفق الجميع بفرح وسجد سيف سجدة شكر لله ثم وقف وقال بجدية قلما يتسم بها "انا فعلا بعترف انى طول السنة منفض ومكبر دماغى بس جيت فى اخر كام شهر دول ودوست على نفسى اوي اوي، علشان انا لما بحط حاجة فى دماغى لازم انفذها"
ابتسم الجميع له بفخر وقام معاذ بوضع بيناته لتظهر له نتيجته فبكى من الفرحة وسجد هو الاخر ونظر له الجميع بترقب ليقول هو بفرحة "جبت 96.5% الحمد لله، هدخل هندسة يجماعه..!!!!"
أنت تقرأ
عائلة آل ترك
Romanceظنت ان حياتها تتوقف على وجود شخص ما.. واذا فقدته ستفقد حياتها ولن تستطيع العيش بعده.. لم تعلم ان بفقدانها ذلك الشخص.. ستحصل على عائلة كاملة.. فالانسان لا يعرف اين يكمن الخير.. 💕