episode 6

8 2 0
                                    

Makcik nya Jamilya ingin menjelaskan kepada Burak tentang apa yang terjadi. Tetapi Jamilya tidak berani kerana wajah Burak terlihat sangat marah dan tidak berkata sepatah pun kepada nya.

Burak terus mengangkat Aina dan membawa nya ke dalam kereta.

Burak telah memandu kenderaan dengan sangat laju ke hospital.

Leyla mandi dengan sangat cepat kerana mendengar nenek nya Jamilya memanggil. Dia keluar dan melihat nenek nya Jamilya sedang pucat.

"Nenek! Apa yang jadi tadi? Kenapa Anas menangis! Mana makcik Aina!"

"Dia pengsan dengan tiba-tiba, nenek tak buat apa-apa."

Jamilya sedang berfikir. "Apa yang aku harus katakan pada Burak nanti!"

"Nenek! Mana makcik Aina nek!" Jerit Leyla.

"Burak sudah bawa dia ke hospital!" Jerit Jamilya.

Mereka berdua bercakap dalam bahasa turki.

----------------

Leyla terus berlari ke arah apartment, untuk beritahu, tok Abi dan tok Umi yang makcik Aina telah pengsan dan sudah di bawa ke hospital.

"Apa!" Semua ahli keluarga sangat terkejut.

"Siapa yang hantar kan Aina ke hospital?" Tanya Abi.

"Pakcik Burak." Jawab Leyla sambil minum air kosong yang Aliya ambil kan.

"Ya Allah, macam mana Aina boleh pengsan." Suara Umi terdengar sangat sedih.

"Tak tahu tok Umi, tadi Leyla tengah mandi. Leyla tak sempat keluar."

"Mana Anas dengan Umar?" Tanya Aira.

"Pakcik Burak dah bawa Anas dengan Umar sekali."

"Abi, perlu ke kita pergi hospital sekarang!" Amin bersuara.

"Tak perlu lagi, kita tunggu sampai Burak yang bawa Aina pulang."

Abi sedang berfikir dan berkata di dalam hati nya. "Kemungkinan, Burak dapat melihat wajah Aina di hospital."

"Abi kenapa kita tak perlu pergi ke hospital." Muaz bertanya.

"Nanti Abi akan jelaskan."

"Insyaallah Aina tak apa-apa." Suara Umi yang dalam kerisauan.

----------------

Sampai di hospital. Burak menggendong Aina dan membawa nya masuk ke dalam ruang kecemasan.

Burak berasa tenang kerana doctor wanita yang sedang merawat Aina di dalam ruang kecemasan.

Burak berdiri memegang tangan Anas dan Umar, yang sedang menangis tersedu-sedu.

"Anas dengan Umar jangan risau ya, ummi tak sakit apa-apa. Ummi hanya penat sedikit, sebab itu pakcik bawa ummi datang sini, supaya doctor boleh bagi ubat pada ummi. Sekejap lagi ummi akan sedar. Jangan nangis, nanti ummi sedih tengok Anas dengan Umar macam ni." Burak berkata dengan suara nya yang menyenangkan.

Semasa Aina terbaring di katil hospital, tidak sedarkan diri selama dua puluh minit. Burak terpegun melihat wajah Aina yang cantik, berseri, ayu dan sempurna.

"Encik-encik!" Kata doctor wanita tadi.

"Ya saya! Ada apa doctor?" Jawab Burak yang sedang tergamam.

"Ini niqab puan Aina." Kata doctor.

"Ya terima kasih doctor." Burak mengambil nya, dan dia berkata lagi. "Doctor macam mana dengan keadaan dia?"

"Isteri encik tidak mengalami kecederaan luaran. Tetapi dia telah mengalami tekanan dalaman yang sangat kuat, sehingga dia hilang kestabilan dan di sebabkan itu dia jatuh pengsan. Kalau boleh setelah ini jangan ada lagi tekanan kepada nya, kerana itu tidak baik buat kesehatan mental dia."

Aina SukainahWhere stories live. Discover now