32

35 2 1
                                    

"It's hurt to turn page,
when you know someone won't be in the next chapter but the story must go on."


2 TAHUN KEMUDIAN,

Hazel menatap langit malam yang dipenuhi bintang dengan perasaan rindu.

Sudah dua tahun berlalu sejak kepergian arwah abah dan umi.  Namun tak pernah terdetik pun di dalam hati untuk melupakan mereka.

"Buat apa sorang-sorang dekat luar ni Hazel," Mak Nab menghampiri Hazel yang sedang berdiri di depan kolam renang itu.

Ya. Setelah kebakaran itu, Hazel masih mengambil Mak Nab untuk bekerja dengannya. Baginya, dengan kehadiran wanita separuh usia ini, dapat juga dia mengubati rasa rindu dan merasai kasih sayang dari seorang ibu.

Hanya Mak Nab saja yang Hazel selesa untuk meluahkan sesuatu. Irene dan Nufail juga bukan selalu ada dengannya. Masing-masing juga sudah mempunyai kerjaya sendiri.

"Tak buat apa-apa pun Mak Nab. Saja nak ambil udara segar sikit," balasnya lembut. Wajah kepenatan itu disembunyikan dengan senyuman.

"Macam mana kerja hari ni? Okey?" Tanya Mak Nab.

Hazel mengangguk perlahan. Percaya atau tidak sekarang dia kini sudah menjadi Ceo Emerald Luxury Hotel. Berkat pertolongan dari Nufail, Hazel sudah mula mahir dalam menceburi bidang tersebut. Tak disangka, seorang ahli muzik kini beralih kepada menguruskan sebuah hotel mewah.

"Macam itulah Mak Nab. Lusa Hazel dah kena berangkat ke Sabah. Nak melawat resort yang baru dibuka di sana," kata Hazel.

Beginilah dia hidup sekarang. Sentiasa sibuk dengan urusan kerja sampaikan diri sendiri pun lupa untuk diambil peduli.

"Kerja, kerja juga. Kesihatan kamu tu jaga baik-baik. Kamu tu muda lagi, panjang lagi perjalanan kamu," pesan Mak Nab. Dia yang melihatnya pun penat. Apatah lagi tuan badan yang menghadapinya sendiri.

"Hazel okey. Penat tu biasalah. Mana ada kerja yang tak penat kan?" Hazel tersenyum.

Bimbang betul Mak Nab kalau tentang kesihatan dirinya. Terpaksalah Hazel menggunakan skill menipu yang dia ada sekarang.

"Mak Nab..."

Mak Nab memandang ke arah Hazel sebelum menjongketkan keningnya.

"Boleh tak Nak Nab buat sambal petai esok? Hazel rasa macam Hazel nak bawa bekal lah esok. Malas nak berulang-alik pergi cafe."

"Boleh, intan payung kesayangan Mak Nab kalau nak apa-apa cakap aje. Mak Nab buat," bahu Hazel ditepuk perlahan.

"Terima kasih Mak Nab."

Hazel terus menarik tubuh wanita itu ke dalam pelukannya. Disaat rasa hangat mula menjalar ke tubuh, dia memejam mata. Membiarkan saja dia lalai dengan pelukan itu.

"Hazel rindu umi dengan abah ya?" Soal Mak Nab perlahan. Anak rambut milik Hazel itu diselitkan ke telinga. Terus menampakkan wajah bersih Hazel yang kemerahan.

Hazel angguk perlahan. Tiada gunanya dia menipu. Sungguh dia rindu dengan belaian kasih kasih dari umi dan abahnya sekarang.

"Tak apa. Mak Nab kan ada? Mak Nab dah anggap kamu ni macam anak Mak Nab sendiri."

"Terima kasih Mak Nab," balas Hazel sebelum dia melentokkan kepalanya di bahu wanita itu.


























           SEBELAH tangan menari-nari di atas papan kekunci berhadapan dengan skrin monitor itu manala sebelah tangannya sedang memicit kepala. Muka berkerut. Fail ini perlu dihantar kepada client sebelum jam dua petang nanti, jadi dia harus lebih teliti.

Theo Gabriel Where stories live. Discover now