Hoofdstuk 7

157 11 0
                                    

Rose blijft verstijfd stilstaan, misschien zien ze mij niet, denkt ze. Maar een vredebewaker pakt haar arm en neemt haar mee naar het podium. Katniss moet denken daan 19 jaar geleden, tijdens de boete voor de 74ste Hongerspelen. Bijna precies hetzelfde schouwspel speelde zich af voor haar ogen als nu. Alleen nu is het niet Prim, maar Rose. Nu loopt ze niet naar Effie, maar naar een vreemde man. En nu is het niet voor het stadhuis, maar bij de gedenkplaats voor de slachtoffers tijdens het bombardement op het oude District 12. Katniss rent door de stoet heen naar Rose, maar word tegengehouden door een vredebewaker, 'Rose!' roept ze. 'Mam!' roept Rose, Katniss wil de woorden die ze tijdens de boete waar Prim gekozen werd weer zeggen, maar dat kan ze niet, ze kan zich niet aanbieden als tribuut, ze is al veel te oud. Je moet tussen de 12 en 18 jaar zijn. 'Ik bied me aan als tribuut!' horen ze opeens een meisje roepen, het is Emma. 'Emma!' roepen Rose en Katniss is koor. 'Helaas doen wij niet meer aan aanbieden' zegt de man en Rose word meegenomen naar het podium. Katniss word weer naar Peeta gebracht, Emma rent naar haar ouders en begint te huilen, net als hen. 'Dames en heren, de vrouwelijke tribuut van District 12: Rose Everdeen!' roept de man. 'Nu de mannelijke tribuut', de man loopt naar een bak met allerlei naamkaartjes en pakt er ééntje uit. 'Zach Lightbrook' zegt de man. Een jongen van ongeveer 15 loopt naar het podium. 'Dames en heren! De tributen voor de 77ste Hongerspelen zijn bekend! Rose Everdeen en Zach Lightbrook'.


Rosie loopt haar appartement binnen, ze gaat op haar bed liggen. Het was een zware dag. 'Rosie ?' hoort Rosie opeens, Rosie staat snel op. Effie Prul, de oude begeleidster van Katniss en Peeta loopt het appartement binnen. 'Rosie? Daar ben je!' zegt Effie als ze Rosie ziet. Ze loopt naar Rosie, sluit de deur van het appartement en legt haar handen op de schouders van Rosie. 'Je mag best praten hoor' zegt ze, Rosie glimlacht. 'Ik moest je van Plutarch vertellen dat je de nieuwe mentor word van de tributen uit District 12' zegt Effie, 'mentor? Maar hoe moet dat dan?' vraagt Rosie. 'Gewoon raad geven aan de tributen' antwoord Effie, 'maar ik weet er niks van. Waarom ben ik gekozen?', 'Plutarch zei dat jij de juiste persoon hiervoor zou zijn' zegt Effie terwijl ze een beetje aan haar haren prutst. 'Effie... Je hebt geen pruik op' zegt Rosie als ze Effie's haren ziet. 'Nee natuurlijk niet meid, pruiken zijn zo ouderwets. Ik hou van de bijzondere vlecht van Katniss Everdeen, maar mijn styliste kan het niet zo goed dus de vlecht loopt zo te bungelen' zegt Effie geïrriteerd als haar vlecht weer losgaat. Effie kijkt Rosie aan, 'och meid, ik wou dat ik jou haren had. Zo mooi, weet je, je doet mij denken aan een ontzettend lief en dapper meisje... Zij had ook zulke mooie haren', Effie kijkt Rosie aan, 'misschien...' zegt Effie zacht. 'Wat?' vraagt Rosie, 'oh, laat maar' zegt Effie. 


De Hongerspelen van Rose #wattys2016Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu