Rosie kijkt verwarrend om haar heen, maar neemt snel een slok van haar thee om niks te laten merken. 'Gaat het?' vraagt Cathy, 'ja' antwoord Rosie kort. De volgende dag is het een drukke trainingsdag, midden op de dag beginnen de privesessies, waar alle tributen één voor één hun beste vaardigheden kunnen laten zien aan de juryleden op het balkon, die uiteindelijk een cijfer zullen geven tussen de 1 en de 12. 12 is het allerhoogste, niemand heeft ooit een 12 gehaald, niemand behalve Katniss Everdeen en Peeta Mellark tijdens hun privesessies voor de 75ste Hongerspelen, ook wel de 3de Kwarts Kwelling genoemd. Katniss had tijdens haar privesessie voor de 74ste Hongerspelen een 11 gekregen, wat ook ontzettend hoog is. In een kamertje wachten alle tributen tot ze aan de beurt zijn. Eerst is Fenix, die voor boogschieten gekozen heeft. Vervolgt door Diamond, die laat zien hoe goed ze met een bijl kan vechten. 'Rosyck, District 2' horen ze iemand zeggen vanuit luidsprekers, Rosyck is aan de beurt. Rosyck staat op, 'succes' zeggen Zach en Rose in koor. 'Dank je' antwoord Rosyck en hij loopt naar de zaal waar de juryleden zijn, hij gaat laten zien hoe hij met een zwaard kan vechten. Een uur later is Lily uit District 11 aan de beurt, vergeleken met Rue, de tribuut van District 11 tijdens de 74ste Hongerspelen, is ze ouder, ongeveer 17. Na haar privesessie is Zach aan de beurt, Rose wacht gespannen af in de wachtkamer. Zach koos namelijk voor worstelen en gewichtheffen, dus ze hoort gekreun en geschreeuw, blijkbaar niet van Zach. Als Zach klaar is is Rose aan de beurt, ze heeft gekozen voor boogschieten, omdat ze liever niet met messen gooit, doet haar te veel denken aan Clove en haar stem, wat ze zei. Wat was haar naam ook alweer? Rue? Haar woorden deden pijn, net als haar uitstraling. Rose loopt de zaal binnen, de juryleden, ook wel de spelmakers genoemd, kijken Rose aan. Gelukkig hebben ze aandacht voor mij, want ik denk niet dat ik zo goed een pijl door een appel kan schieten, denkt Rose en ze pakt een boog en een pijl en richt hem op de trainingspop. Rose ontspant en ademt rustig in en uit. Rose laat de pijl los, die alweer beland in het oog. De spelmakers kijken Rose aan, 'precies in het oog, heeft ze zeker van die hypocriete zus van haar' zegt één van de spelmakers lachend. Rose kijkt hun boos aan, 'hypocriet?!' roept ze, 'hoe kan je zoiets zeggen over iemand die Panem gered heeft!'. 'Gered? Gered?' zegt een andere spelmaker, 'ziet Panem er nu anders uit dan 18 jaar geleden? Het zag er al aan te komen, 100 procent vrede is onmogelijk'. Daar heeft hij wel gelijk in, zegt een stem in Rose' hoofd. 'Zeg tegen Coin dat de vrede bewaard moet blijven, dat ze geen derde burgeroorlog moet veroorzaken. Dat ze moet stoppen met deze waanzin. En zo niet... Dan moet ze de consequenties onder ogen zien' zegt Rose, ze legt de boog neer en loopt weg, net voordat ze uit de zaal verdwenen is pakt ze een klein mesje van een wapenrek en gooit hem naar een andere trainingspop, midden in de roos.
JE LEEST
De Hongerspelen van Rose #wattys2016
Fiksi Penggemar18 jaar na de 76ste Hongerspelen (de oorlog om Panem). Katniss Everdeen en Peeta Mellark hebben nu een vredig leven in District 12 met hun tweeling, Rose en Emma. Maar als de Hongerspelen weer ingevoerd word door President Alma Coin, word Rose gekoz...