Hoofdstuk 61

94 8 0
                                    

'Het is gelukt' zegt Rose zacht, 'we zijn ontsnapt'. 'Kom op, we moeten weg' zegt Chris, 'waarheen?' zegt Rosyck. 'Verder het bos in' antwoord Chris. Ze lopen verder het bos in dat om de arena ligt. Rose is blij, maar ook bang. Maar één gedachte gaat er door haar hoofd heen, ik kan naar huis.

Prim, Gale, Effie en Cathy zijn nog steeds in de hologramkamer. Prim ziet Rose, Rosyck en Chris op de kaart. 'Ze zijn ontsnapt!' roept Prim, 'het is gelukt!'. Prim kan wel juichen. Gale gaat achter het bureau zitten, 'misschien is er een manier om... Om de chips te uitschakelen' zegt hij. Na eventjes zoeken vind Gale een menu waarop staat: CHIPS. 'Schakel ze uit!' roept Prim ongeduldig. 'Jaja!' roept Gale, eerst tikt Gale de naam van Rose in, Rose Everdeen . Vervolgt door Rosyck, Chris en daarna Prim. Als hij Prim's zender heeft uitgezet moet Prim opeens braken, wat spuug en de pil die ze geslikt had komen eruit. Prim ziet de pil en gaat er met haar schoen opstaan. Gale schakelt ook zijn chip uit en ook hij moet braken. Als de chippen van Effie en Cathy ook zijn uitgeschakeld zien ze Paylor in een hovercraft naar het gebouw vliegen. Gale zwaait met zijn handen om aandacht van Paylor te trekken. Paylor ziet Gale en seint terug. 'Het glas! Het glas moet weg!' zegt Cathy. Gale pakt een stoel en slaat daarmee een groot deel van de ruit kapot. Paylor opent de hovercraft aan de achterkant en draait de achterkant van de hovercraft naar de kapotte ruit zodat Gale, Prim, Effie en Cathy erop kunnen springen. 'Jullie zijn eerst!' roept Gale. Eerst springen Effie, Prim en Cathy de hovercraft in, gevolgd door Gale. 'Paylor, haal ons hier weg!' zegt Gale. 'Haal ons hier weg!' roept Paylor naar de piloot van de hovercraft. De achterklep van de hovercraft sluit en de hovercraft vliegt weg. Prim kijkt nog door een raampje van de hovercraft naar de hologramkamer, Coin en de vredebewakers zijn binnengekomen en kijken nu de hovercraft na. Voor heel even hebben Coin en Prim oogcontact, maar Prim kijkt snel weer weg. Ze wil nooit meer iets met Coin te maken hebben, nooit meer. Gale knielt voor Prim door zijn hurken, Prim is ondertussen gaan zitten. 'Prim, alles komt nu goed. Je bent vrij, je kan nu eindelijk de dingen buiten het Capitool weer zien. Je zal een huis krijgen van ons waar je met Effie en Cathy in kan wonen', Gale kijkt naar Effie en Cathy die instemmend knikken. 'Ik hoef geen huis' zegt Prim, 'ik wil alleen maar de realiteit zien, ik wil naar huis'. Gale kijkt Paylor aan, Paylor knikt, ze loopt naar de piloot van de hovercraft, 'we gaan niet naar 2, we gaan naar District 12'.


De Hongerspelen van Rose #wattys2016Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu