Hoofdstuk 62

154 10 5
                                    

Prim pakt de spotgaaispeld weer uit haar broekzak. Ze kan het nog steeds moeilijk geloven. Ze gaat echt naar huis. Ook al kan ze zich daar nauwelijks meer wat van herinneren. De herinneringen zullen binnenkort wel terugkomen. 'Het komt goed, Prim,' zegt Cathy geruststellend. Ze slaat voorzichtig haar arm om Prim heen. Prim laat haar vinger over de spotgaaispeld gaan en staart naar buiten. Ze vliegen nu al over district 6 heen en dat betekent dat ze heel bijna thuis zijn. Niet veel later vliegen ze al over district 10. Daarna, 11. De zenuwen gieren door Prim's lichaam heen. Ze is zenuwachtig voor haar bloedeigen zus... Maar wat verwacht je dan? Na 18 jaar? Zou Katniss haar eigenlijk wel herkennen? Zal zij Katniss wel herkennen? Zal ze echt alle herinneringen terugkrijgen, of zullen sommige herinneringen nooit terugkomen? Zal ze nu echt veilig zijn? Allerlei vragen spoken door Prim's hoofd. Nu trilt ze over haar hele lichaam. Ze zijn bij district 12 aangekomen en de hovercraft land op een platform. 'Ik ben bang...' fluistert Prim zacht. 'Dat weet ik, maar het komt echt goed. Misschien zal Katniss je eerst niet herkennen, maar ik denk echt wel dat ze je gaat herkennen,' zegt Gale en ze stappen uit de hovercraft. Prim stopt de spotgaaispeld weer in haar broekzak en staart voor zich uit. Wat ze nu ziet voelt zo bekend...

Katniss kijkt naar het tv scherm. De Hongerspelen zijn nog bezig en iedereen is gedwongen daar naartoe te kijken. Zelfs Emma moet kijken. Emma heeft ze gruwelijkheden van de Hongerspelen moeten zien, en dat vind Katniss nog wel het ergste. Boterbloem ligt op Emma's schoot als de bel gaat. De kat begint gelijk te blazen en staat klaar voor de aanval. Katniss opent de deur en omhelsd Gale gelijk. Peeta is boven bezig en komt ook naar beneden lopen. Hij kijkt verbaasd om het hele gezelschap te zien. Hij loopt met de wandelstok die hij even niet hoefde te gebruiken, maar nu hij weer last krijgt van zijn been moet hij dat ding gebruiken van Katniss.

Prim loopt achter Effie, Paylor, Cathy en Gale aan naar binnen. Ze herkent het huis. 'Boterbloem...' fluistert ze bij het zien van de lichtblonde kat. Ze herkent de kat uit haar herinneringen, alleen ziet het dier er nu een stuk ouder uit. Katniss kijkt verbaasd van de kat naar Prim. Ze herkent haar zusje nog niet... Peeta komt naar Prim toegelopen met de wandelstok waarmee hij loopt. Prim verstijfd direct bij het zien van de wandelstok. 'Nee...' fluistert ze bang. Gale staat direct op van de bank. 'Peeta, laat die stok niet zien. Alsjeblieft. Ze is vaak geslagen met een wandelstok, wat je ook kan zien aan haar blauwe wang. Ook op haar handen is ze vaak geslagen.' Peeta gooit direct de wandelstok aan de kant. Hij wilde het ding niet eens gebruiken. Katniss kijkt hem verontschuldigend aan. 'Kom je op de bank zitten?' vraagt hij aan Prim. Ze schud haar hoofd en loopt weg om vervolgens rond te kijken in het huis. De herinneringen worden haar even teveel en ze sluit haar ogen. Ze heeft niet in de gaten dat Boterbloem haar achtervolgt. Ook Katniss is haar gevolgd, ze vind het maar vreemd dat iemand die ze niet kent door hun huis loopt. 'Katniss, laat haar maar even,' zegt Gale en hij wil Katniss tegenhouden, maar ze luistert niet en loopt Prim achterna. Ook vind Katniss het vreemd dat Boterbloem Prim lijkt te vertrouwen. De oude kat is nogal eenkennig en was maar gehecht aan 1 persoon, en dat was Prim. Prim laat haar handen over het meubilair gaan. Nog meer herinneringen komen naar boven. Ze draait zich om als ze een hand op haar schouder voelt. Het is de hand van Katniss. Prim heeft tranen in haar ogen gekregen als Katniss haar heel doordringend aan kijkt. Dan lijkt er iets in Katniss te knappen.

'Prim?'

-----------------------

Einde


De Hongerspelen van Rose #wattys2016Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu