Hoofdstuk 32

100 10 0
                                    

'Maar... Maar waarom? Hoe?' is het enige wat Prim (Rosie heet nu Prim) uit kan brengen. Ze heeft ondertussen tranen in haar ogen gekregen. Die herinneringen... Ze zijn allemaal waar! Zij is het meisje met de blonde haren uit haar dromen en herinneringen. 'Tja... We hebben 18 jaar geleden je geheugen gewist, maar gisteren kwam het blijkbaar terug. Toen heb ik het opnieuw gewist, maar het leek niet te helpen. Volgens mij herinner je je meer dan dat je zegt,' zegt Coin. Prim haalt haar schouders op. 'En mijn haren dan?' vraagt ze zacht. 'Gebruik de shampoo die Effie je gisteren heeft gegeven. Dan krijgt het zijn normale kleur weer terug. Je mag gaan, en denk erom: geen woord. Tegen niemand!' snauwt Coin weer serieus. Prim knikt en zo snel als ze kan loopt ze de kamer uit en loopt naar haar appartement toe. Effie loopt haar achterna. Nog voordat Prim de deur kan sluiten ziet ze Effie en laat haar binnen. Effie doet de deur achter zich dicht. 'Gaat het?' vraagt ze bezorgd. 'Ik weet het niet... Het is lastig om te geloven,' zegt Prim zacht. 'Het is echt waar, Prim,' zegt Effie. Ze hoopt dat Prim eraan gaat wennen om deze naam te horen in plaats van de naam Rosie. 'Ik hoop dat ik mijn geheugen weer helemaal terugkrijg. En wie is Katniss...' vraagt Prim zacht. Zij en Effie gaan op de bank zitten. Effie vertelt het hele verhaal van de boete van 18 jaar geleden. Prim sluit even haar ogen en ziet dan de boete voor zich. Ze ziet hoe zij werd getrokken en hoe Katniss zich toen als tribuut meldde. Ze ziet ook dat Katniss haar de spotgaaispeld geeft en hoe zij die even later aan Katniss geeft, vlak voordat Katniss naar het Capitool vertrekt. Dan opent Prim haar ogen weer. Haar vingers sluiten zich om de spotgaaispeld in haar broekzak. Voorzichtig haalt ze hem eruit en houd hem vast op haar handpalm.


Rose staart naar de mensen die achter haar staan. Het zijn de tributen uit district 1 en 4. Rosyck lijkt opgelucht te zijn dat de beroeps nog leven, maar Rose vind het maar eng. Ze vertrouwt de beroeps niet. Ook al lijkt Rosyck ze wel te vertrouwen. 'We willen vragen of jullie onze bondgenoot willen zijn. We vinden het knap van Rose dat ze nu nog leeft. Vooral omdat ze zo jong is,' zegt het meisje uit district 1. Rosyck knikt en Rose volgt hem. Ze hebben bondgenoten. Goede bondgenoten.



De Hongerspelen van Rose #wattys2016Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu