Rose rent naar Rosie toe en slaat haar armen om haar heen. Rosie blijft als verstijfd staan, en kijkt Cathy aan voor hulp. 'Ga maar met haar naar haar kamer toe,' zegt Cathy omdat ze weet dat Rosie nu niet kan praten in het bijzijn van al deze mensen die aan de kant van Coin staan en haar dus zullen verraden. 'Kom...' fluistert Rosie tegen Rose als ze haar eenmaal heeft losgelaten. Rose knikt en loopt achter Rosie aan naar de lift. Rosie drukt op het knopje waar 12 op staat en de lift zoemt naar boven. Niet veel later lopen ze de grote slaapkamer in. Rose gaat op de bank zitten, maar Rosie blijft staan. Haar blik valt op de boekenkast. Ze loopt erheen en gaat met haar vingers over de kaften van de boeken. Bij één boek blijven haar vingers stilstaan. President Snow. Ze staart naar de titel. Rode rozen met de geur van bloed... klinkt een stem in haar hoofd. Rose staat op en loopt naar Rosie toe. 'Dat was de vorige president. Mijn moeder, Katniss, heeft hem doodgeschoten,' vertelt Rose. Rosie schrikt op uit haar gedachten als de hand van Rose haar hand raakt. 'Wil je me wat vertellen over wat er 18 jaar geleden is gebeurd?' vraagt Rosie zacht. Ze was nog altijd bang dat iemand haar zou horen praten en haar dan zal verraden aan Coin. Dan had ze grote problemen. 'Ik weet alleen wat mijn moeder mij heeft verteld,' zegt Rose en ze begint te vertellen. '18 jaar geleden hebben mijn ouders de Hongerspelen gewonnen. Het jaar daarna moesten ze meedoen aan de Kwartskwelling. Ze wonnen niet. Ze ontsnapten uit de Arena. Ze vluchtten naar district 13, een verlaten district dat leefde ondergronds. Alle kinderen waren overleden aan een ziekte. Prim, het zusje van mijn moeder, speelde met haar kat Boterbloem met een zaklamp. Iedereen vond dat leuk en ze ging ermee door. Het was leuk om te zien, vertelde mijn moeder. Toen ging alles heel snel. Ze gingen op zoek naar Peeta die in het Capitool gevangen werd gehouden, hij werd bevrijd, maar was in shock. Daarna kwam de grote opstand tegen het Capitool. Prim ging samen met de moeder van haar en Katniss, mijn oma, naar de plek waar het meeste werd aangevallen. Daar zouden Prim en haar moeder de zieke en gewonde mensen helpen. Maar er werd een bom op het gebouw waarin de zieke en gewonde mensen lagen. Daar was Prim bezig. Ze ging dood,' vertelt ze. Rosie krijgt een brok in haar keel. Die naam... Waarvan herkent ze die naam? En waarom lijkt het alsof die naam zo bekent voor haar voelt?
JE LEEST
De Hongerspelen van Rose #wattys2016
Fanfic18 jaar na de 76ste Hongerspelen (de oorlog om Panem). Katniss Everdeen en Peeta Mellark hebben nu een vredig leven in District 12 met hun tweeling, Rose en Emma. Maar als de Hongerspelen weer ingevoerd word door President Alma Coin, word Rose gekoz...