Hoofdstuk 28

118 11 1
                                    

'Dames en heren, over 4 uur gaan de Hongerspelen beginnen!', de stem van Claudius Templesmith luid door de straten van het Capitool, Rose schrikt wakker. Het is de dag, dé dag. Vandaag zijn de Spelen. Rose staat op, kleed zich om en loopt uit haar slaapkamer, in de woonkamer staan Effie, Rosie, Cathy, Zach en Isa. 'Rose, ben je er klaar voor?' vraagt Cathy, 'nee' antwoord Rose. Cathy omhelst Rose. 'Er mag één iemand meegaan voor ieder tribuut naar de kamers onder de arena. Jullie mogen zelf kiezen wie er mee gaan' verteld Isa. 'Cathy, wil jij met mij mee?' vraagt Zach aan Cathy en Cathy glimlacht, 'met genoegen' zegt ze. Isa gaat voor Rose staan, 'ik wil wel met jou meegaan Rose' zegt ze. Rose kijkt Rosie aan, 'ik wil dat Rosie meegaat' zegt Rose. 'Natuurlijk, wat jij wilt' zegt Isa teleurgesteld. 'We moeten gaan' zegt Cathy. Zach omhelst Effie, 'succes' zegt Effie snikkend. Effie richt zich op Rose, 'Rose, je bent net zo mooi als je moeder. Het spijt me dat je hierin beland ben' begint Effie, 'je hoeft je niet te verontschuldigen, Effie, het komt goed. En... Als je ooit mijn moeder nog zal zien, zeg dan... Zeg dan dat... Dat ze moet doorgaan' zegt Rose snikkend. Effie omhelst Rose en fluistert iets in haar oor, 'zolang je je speld hebt is het goed'. Rose glimlacht en Effie laat haar los. 'Kom op, we gaan naar beneden' zegt Cathy. Rose, Zach, Effie, Isa, Cathy en Rosie lopen naar de lift en gaan naar beneden. Beneden lopen ze naar de hovercraft-platforms, daar staan 4 hovercrafts klaar om de tributen naar de arena te brengen. 2 hovercrafts voor tributen en 2 voor degene die meegaan. Rose en Zach gaan in een hovercraft zitten, 12 tributen zitten in één hovercraft. Als de hovercraft opstijgt herinnert Rose zich van de verhalen van haar moeder dat de tributen in de hovercraft altijd hun chip kregen. Rose word al zenuwachtig als ze er aan denkt. Maar een half uur later hebben de vredebewakers die in de hovercraft nog niks gezegd of gedaan. 'Moeten we niet onze chip krijgen?' vraagt Rose aan een vredebewaker. Geen antwoord.Waarom zouden wij geen chip krijgen?, denkt Rose. Nog een kwartier later land de hovercraft en stappen de tributen uit. Rose volgt Rosie en een vredebewaker. Ze lopen door de ondergrondse gangen onder de arena, waar alle techniek verstopt zit. De vredebewaker opent een deur die naar een kamer leid, daar staat de buis die omhoog zal gaan als Rose erop gaat staan. Als de deur sluit en de vredebewaker weg is wijst Rosie naar de douche, 'je moet je eerst douchen en daarna deze kleren aandoen' zegt Rosie en ze wijst naar een spijkerbroek, truitje en een leren jacket die Rose zo meteen aan zal moeten doen, iedere tribuut heeft dezelfde kleding, soms met een ander patroontje, maar het is altijd dezelfde soort. Nadat Rose heeft gedoucht kleed ze zich om, door een luidspreker klinkt een stem, 'over 2 minuten kan de tribuut de buis betreden'. Rose kijkt Rosie bang aan en omhelst haar, 'het komt goed, Rose, je gaat dit winnen' zegt Rosie. Maar Rose weet wel beter, 'nee, de jongste tribuut die ooit had gewonnen was 14, ik ben pas over 2 maanden 13, hoe kan ik dit dan ooit winnen?' vraagt Rose bang. 'Je hebt de Spotgaaispeld' zegt Rosie en ze wijst naar de Spotgaaispeld die vast is gemaakt op haar jacket. Rose glimlacht, opeens horen ze weer de luidspreker, 'de tribuut kan nu de buis betreden'. Rose begint bijna te huilen, 'ik wil niet, ik durf niet...' zegt Rose bang. 'Jij kan dit, we zullen jou en Zach sponsoren' stelt Rosie Rose gerust. Rose omhelst Rosie nogmaals, 'als je op je platform staat, moet je er niet afgaan totdat de countdown op 0 staat, als je er eerde vanaf gaat dan zal het platform ontploffen' zegt Rosie, Rose knikt en loopt naar de buis en stapt erin. De buis gaat dicht en Rose gaat omhoog, ze kijkt nog een laatste keer naar Rosie, dit is de laatste keer dat ik haar zou zien, denkt Rose. Even word Rose omringt door licht, opeens kan ze weer alles zien. Rose staat op een rond, metalen platform. Ze kijkt om zich heen, iedere tribuut staat op een eigen metalen platform van ongeveer 1 vierkante meter. Alle platformen staan in een cirkel om de Hoorn des Overvloeds. Om de Hoorn is bos, Rose ziet ook nog bergen en duinen in de verte. En dan ziet ze een holografische klok die aftelt, nog 10 seconden. 5... 4... 3... 2... Rose weet zeker: vanaf nu zou alles veranderen. 



De Hongerspelen van Rose #wattys2016Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu